Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyttan med avelsarbete  (läst 3096 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #20 skrivet: 16 sep-20 kl 18:02 »
Jag håller inte reda på sådant. Märker aldrig drottningar. Låter bina sköta sig själva i så stor utsträckning det går och det har gått bra hittills.
Men hur gör du avläggare? Då måste du väl leta reda på drottningen, för att inte få med henne i den del där du tillsätter drottning?

Anders Wizping

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #21 skrivet: 16 sep-20 kl 18:14 »
Nej varför det. Räcker att kolla så hon inte är på ramarna jag plockar bort och gör avläggaren på.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #22 skrivet: 16 sep-20 kl 20:15 »
Har letat i många år efter en som kan leverera bra drottningar. Har nästan alltid blivit besvik av det jag testat hittills och jag har testat många leverantörer genom åren
Med 1400 samhällen lönar det sig absolut att anställa någon som sköter drottningodlingen och byter drottningar. Lön en halv miljon (skicklighet krävs) dividerat på 1400 blir 360 kronor, dvs det blir billigare än att köpa in. Och det betalar sig direkt, fräscha drottningar producerar mer honung.


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #23 skrivet: 16 sep-20 kl 21:32 »
Med 1400 samhällen lönar det sig absolut att anställa någon som sköter drottningodlingen och byter drottningar. Lön en halv miljon (skicklighet krävs) dividerat på 1400 blir 360 kronor, dvs det blir billigare än att köpa in. Och det betalar sig direkt, fräscha drottningar producerar mer honung.

Det är kanske en god idé, men jag har inget flygcertifikat, och mina dygn har tyvärr bara 24 timmar per dygn även under vår och sommar, så pendla hinner jag inte.  ;D ;D ;D ;D ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #24 skrivet: 16 sep-20 kl 22:58 »
Det problemet löser man genom att du istället är konsult och backup

Anders Wizping

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #25 skrivet: 17 sep-20 kl 08:55 »
Med 1400 samhällen lönar det sig absolut att anställa någon som sköter drottningodlingen och byter drottningar. Lön en halv miljon (skicklighet krävs) dividerat på 1400 blir 360 kronor, dvs det blir billigare än att köpa in. Och det betalar sig direkt, fräscha drottningar producerar mer honung.
Jag har funderat på det några gånger. Men sen brukar jag tänka att jag har redan idag högre medelskörd än dom flesta i mitt område. Så varför ändra något som fungerar.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #26 skrivet: 17 sep-20 kl 09:08 »
Jag har funderat på det några gånger. Men sen brukar jag tänka att jag har redan idag högre medelskörd än dom flesta i mitt område. Så varför ändra något som fungerar.

Verkar vid en första anblick förnuftigt.

Fast med en egen professionell drottningodlare i verksamheten torde inte en ändring till det sämre jämfört med idag ske, eller hur? Säg att du får 10 kg skördeökning utöver ditt redan högre snitt än grannarnas, 10 X 1 400 kg honung = 840 000:- i ökad vinst. Kan bli 20 kg i skördeökning, 30 kg i skördeökning osv?  ;) I min egen biodling kommer jag sällan under tre gånger grannarnas snittskördar.

Som företagare vet man ju att satsade kronor inte är en utgift i verksamheten, utan leder till ökad vinst för det allra mesta.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #27 skrivet: 17 sep-20 kl 10:28 »
Jag har funderat på det några gånger. Men sen brukar jag tänka att jag har redan idag högre medelskörd än dom flesta i mitt område. Så varför ändra något som fungerar.

Gör det smått först då. Eftersom du ändå inte byter drottningar i nuläget kan du välja ut ett lite avsides område där du placerar de samhällen som gett bäst resultat året före, sätt in drönarram. Gör iordning ett par odlingssamhällen och låt någon ung person med bra syn larva om från Thomas avelsdrottningar, en tonåring lär sig snabbt, (bara man motiverar dem). Använd celler till avläggare och para i parningssamhällen i liten skala. Det kanske finns någon bland de anställda som är mogen för och vill ha utökat ansvar. Välj den som är mest noggrann.
« Senast ändrad: 17 sep-20 kl 10:34 av Små »

Anders Wizping

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #28 skrivet: 17 sep-20 kl 16:24 »
Med 1400 samhällen lönar det sig absolut att anställa någon som sköter drottningodlingen och byter drottningar. Lön en halv miljon (skicklighet krävs) dividerat på 1400 blir 360 kronor, dvs det blir billigare än att köpa in. Och det betalar sig direkt, fräscha drottningar producerar mer honung.
Men om man redan tjänar mer än vad man kan göra av med så är motivations låg för mer arbete. Även om man har en som sköter det åt sig så brukar det dra med sig mer arbete för mig 😉

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #29 skrivet: 17 sep-20 kl 21:46 »
Men om man redan tjänar mer än vad man kan göra av med så är motivations låg för mer arbete. Även om man har en som sköter det åt sig så brukar det dra med sig mer arbete för mig 😉

Det här leder in oss på frågeställningen kring hur man uppnår minsta möjliga arbete...
...fast inte per samhälle, utan per producerad enhet honung...

Alltså: Är det optimalt att ha många extensivt skötta samhällen med stilla byten etc. eller är det optimalt att ha färre men intensivt skötta samhällen, d.v.s. med F1-drottningar etc.?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #30 skrivet: 17 sep-20 kl 22:03 »
Det här leder in oss på frågeställningen kring hur man uppnår minsta möjliga arbete...
...fast inte per samhälle, utan per producerad enhet honung...

Alltså: Är det optimalt att ha många extensivt skötta samhällen med stilla byten etc. eller är det optimalt att ha färre men intensivt skötta samhällen, d.v.s. med F1-drottningar etc.?

Nu börjar det kännas som att vi är på väg bort lite från trådens huvudspår. Men eftersom hela min biodling bygger på mesta möjliga vinst med så få samhällen som möjligt, så vill jag givetvis framhålla att bekvämast är att ha färre än 100 samhällen och högre vinst i firman än många med 500 och fler samhällen någonsin drömt om. Jag skattar hellre 80 samhällen med 100 kg honung vardera samtidigt som jag pollinerar och odlar drottningar, säljer avläggare osv,  än att skatta 300 samhällen och få samma antal palltankar fyllda som de 80 gav....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Anders Wizping

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #31 skrivet: 17 sep-20 kl 22:32 »
Nu börjar det kännas som att vi är på väg bort lite från trådens huvudspår. Men eftersom hela min biodling bygger på mesta möjliga vinst med så få samhällen som möjligt, så vill jag givetvis framhålla att bekvämast är att ha färre än 100 samhällen och högre vinst i firman än många med 500 och fler samhällen någonsin drömt om. Jag skattar hellre 80 samhällen med 100 kg honung vardera samtidigt som jag pollinerar och odlar drottningar, säljer avläggare osv,  än att skatta 300 samhällen och få samma antal palltankar fyllda som de 80 gav....
Jag jobbar inte ihjäl mig. Jobbar nu förtid för det mesta bara 4dagars vecka sommar halvåret och är ledig nästan hela vintern.
Thomas man kan ha anställda som skattar honungen så är det inte så jobbigt😉
Jag kör ab så lätt att kolla upp vad jag tjänar😎

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #32 skrivet: 18 sep-20 kl 14:50 »
Jag jobbar inte ihjäl mig. Jobbar nu förtid för det mesta bara 4dagars vecka sommar halvåret och är ledig nästan hela vintern.
Thomas man kan ha anställda som skattar honungen så är det inte så jobbigt😉
Jag kör ab så lätt att kolla upp vad jag tjänar😎

När jag svarade Torkel igår kväll så syftade jag inte på din firma...  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #33 skrivet: 19 sep-20 kl 11:33 »
Verkar vid en första anblick förnuftigt.

Fast med en egen professionell drottningodlare i verksamheten torde inte en ändring till det sämre jämfört med idag ske, eller hur? Säg att du får 10 kg skördeökning utöver ditt redan högre snitt än grannarnas, 10 X 1 400 kg honung = 840 000:- i ökad vinst. Kan bli 20 kg i skördeökning, 30 kg i skördeökning osv?  ;) I min egen biodling kommer jag sällan under tre gånger grannarnas snittskördar.

Som företagare vet man ju att satsade kronor inte är en utgift i verksamheten, utan leder till ökad vinst för det allra mesta.

Hur gör du Thomas, rent praktiskt, för att härbärgera honungen under dragperioden? Skattar du väldigt många ggr per år eller staplar du riktigt högt med väldigt många skattlådor?

 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #34 skrivet: 19 sep-20 kl 11:46 »
Ämnet

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #35 skrivet: 20 sep-20 kl 10:52 »
I avelsklubben sysslar vi med testbiodling. Detta är en målmedveten och mycket långsam strategi, som genom årens lopp gett mycket gott renommé.

Kortfattat kan man beskriva det med att vi vid det årliga fördelningsmötet byter nya stationsparade och inseminerade drottningar mellan varandra. Vi drar upp systerserier 9 och 9. 3 ur en av mina serier drottningar hamnar tex hos mig i allra bördigaste jordbrukslandskap, 3 hamnar i Sörmland och 3 i karg skärgårdsmiljö. Alla medlemmar följer Svensk biavels handbok. Genom att jag får mina drottningar testade i helt olika miljöer får jag svar på hur bina presterar i vitt skilda landskap.

Vi åker hem och tillsätter de nya testdrottningarna, varroabekämpar och invintrar dessa jämnstarka samhällen enligt anvisningarna. Sedan lämnas dessa testsamhällen så att säga åt att visa vad de går för under 12 månaders tid. Under teståret matar vi in alla testvärden i bidatabasen.se som Lunds Biavelsklubb äger. Vi mäter bland annat temperament, utrensningsförmåga, svärmtröghet, varroans tillväxttakt, honungsskörd, kakfasthet etc. Under teståret får inte ett enda bi eller yngel avlägsnas eller tillföras samhället. Kalibreringsmöte äger rum för att alla medlemmar ska bedöma lika.

Av ca 2-300 testdrottningar årligen väljer vi sedan ut ca 5-10 enligt bidatabasens sammanvägda resultat. Dessa ger upphov till alla nya serier av testdrottningar kommande år.

Vår sammanlagda snittskörd stiger sakta men säkert, bina är väldigt svärmtröga och fromma, och de senaste åren har vi fått en del samhällen som till och med uppvisar negativ varroatillväxt, samtidigt som vi har med alla de andra viktiga parametrarna.

Med detta sagt tror jag att du förstår att en F2-drottning i princip är helt värdelös att ha med i framtida avel.
OK! Men är det i.s.f. de allra bästa av de stationsparade drottningarna som blir mamma till nästa års avelsdrönare? Eller är det döttrar till drottningen i avelsstationernas drönarsamhällen, som blir avelsdrottningar vid nästa års stationsparningar?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nyttan med avelsarbete
« Svar #36 skrivet: 21 sep-20 kl 15:49 »
OK! Men är det i.s.f. de allra bästa av de stationsparade drottningarna som blir mamma till nästa års avelsdrönare? Eller är det döttrar till drottningen i avelsstationernas drönarsamhällen, som blir avelsdrottningar vid nästa års stationsparningar?

Nej och nej.

Drönargivare blir normalt F1-samhällen från tidigare års bästa drottningar från bidatabasens bästa urval. Vi nyttjar även Svensk Buckfastavels parningsstationer, och således deras stamtavlor.

Och det är ytterst sällan som det odlas döttrar efter avelsstationernas drönarsamhällen, eftersom dessa ju då skulle bli F2:or.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser