Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äldre glas på oisolerad veranda  (läst 929 gånger)

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Äldre glas på oisolerad veranda
« skrivet: 30 jan-24 kl 10:28 »
Vi håller på att bygga på lite på verandan på undantagsstugan.
En kallveranda och vi kommer att använda gamla fönster. Fem fönsterbågar i tre storlekar på långsidan. Ett stort i mitten och två mindre på varje sida om det.
Hur gör jag det bäst? Det får inte se klumpigt ut. Jag vill att det ska se nätt och luftigt ut. Som vid förra sekelskiftet.
 
Har försökt att kika på bilder hur man gjorde förr. Är det bara som en tunn ram runt varje fönster eller är det smalare stolpar med en bräda ovan och nedanför varje båge? I så fall lämplig bredd på stolparna?

Någon som har tips eller vet någon bok som behandlar ämnet?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Äldre glas på oisolerad veranda
« Svar #1 skrivet: 30 jan-24 kl 10:58 »
Jag skulle sätta fönstren utan karm, om man väljer 4 eller 5 tums massivastolpar till verandan och fasar kanterna på dem och monterar fönsterbågarna däremellan på enklaste vis innåt stödjande mot en nätt kvartslist och utåt låsta med ett fåtal dyckert borde man kunna få ett gammaldags utseende.

Att ha olika bredd på bågarna bör gå bra, men jag skulle föredra att de har samma höjd om de sitter på samma vägg.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Äldre glas på oisolerad veranda
« Svar #2 skrivet: 30 jan-24 kl 12:38 »
Tack för tips!
Alla bågarna har samma höjd så det är bara bredden som skiljer.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Äldre glas på oisolerad veranda
« Svar #3 skrivet: 20 feb-24 kl 10:21 »
Vad är förra sekelskiftet 1899/1900 eller 1999/2000   ?

Ett fönster är som vackrast om höjden är 1,62 gånger bredden.
Gör mittfönster med detta mått.
Sätt en spröjs på sidofönsterna så att den undre rutan får höjden 1,62 gånger bredden.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Äldre glas på oisolerad veranda
« Svar #4 skrivet: 20 feb-24 kl 15:07 »
Med förra menar jag 1899/1900.

Jag har redan fönsterbågarna och funderade mest hur vi ska montera dem. Den största bågen hamnar mitt på långsidan med de mindre på sidorna. Har mätt på en annan veranda nu och kommer att sätta stolpar som är 12x12 cm mellan varje båge, alltså ingen karm.
Kommer att fasa kanterna på stolparna så bra tips. Det var det på verandan som jag var och mätte på.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Äldre glas på oisolerad veranda
« Svar #5 skrivet: 20 feb-24 kl 17:16 »
Fasa inte hela stolplängden, det ser snyggare ut om hörnen på 5*5an är 90° vid golv och tak, undvik modernt fräst virke med rundade hörn.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Äldre glas på oisolerad veranda
« Svar #6 skrivet: 21 feb-24 kl 08:29 »
Bra tips. Tänker inte fräsa hela längden. Gör som på verandan jag tittat på där det lämnats en bit uppe och nere.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Äldre glas på oisolerad veranda
« Svar #7 skrivet: 21 feb-24 kl 10:55 »
Om det ska se ut som skiftet arton/nittonhundratal ska du nog avstå fräsning på alla synliga ytor.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Äldre glas på oisolerad veranda
« Svar #8 skrivet: 21 feb-24 kl 17:41 »
Menade fasa och inte fräsa.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Äldre glas på oisolerad veranda
« Svar #9 skrivet: 21 feb-24 kl 18:26 »
Fast fräsning är bästa sättet att fasa. Jag blir lite nyfiken, hur fasade man vid sekelskiftet? Inomhus var det en hel del fräsning om jag inte tar miste, vilket är mycket möjligt, jag kan inget om byggnadshistoria.
EDIT: jag tror att poängen var att avrundade hörn inte är tidstypiska. Ok!
« Senast ändrad: 21 feb-24 kl 18:31 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Äldre glas på oisolerad veranda
« Svar #10 skrivet: 21 feb-24 kl 20:23 »
Fast fräsning är bästa sättet att fasa. Jag blir lite nyfiken, hur fasade man vid sekelskiftet? Inomhus var det en hel del fräsning om jag inte tar miste, vilket är mycket möjligt, jag kan inget om byggnadshistoria.
EDIT: jag tror att poängen var att avrundade hörn inte är tidstypiska. Ok!
På enklare torpstugor som fick verandor skulle jag tro att fasningarna på stolparna gjordes med bandkniv och hyvel, var den fasade stolpen däremot placerad i en enklare ladugård kanske hörnet fasades med snickaryxan och bandkniven.
Grosshandlarvillornas punch verandor kanske rentav hade snickeritillverkade detaljer.

Undrar om det frästes för 125 år sen? Vilka snickerier skulle det handla om?
 Jag skulle tro att det maskinellt hyvlades golvbräder, pärlspont och sånt  på sågverk/hyvlerier och handhyvlades på byggplatsen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Äldre glas på oisolerad veranda
« Svar #11 skrivet: 21 feb-24 kl 20:37 »
På enklare torpstugor som fick verandor skulle jag tro att fasningarna på stolparna gjordes med bandkniv och hyvel, var den fasade stolpen däremot placerad i en enklare ladugård kanske hörnet fasades med snickaryxan och bandkniven.
Grosshandlarvillornas punch verandor kanske rentav hade snickeritillverkade detaljer.

Undrar om det frästes för 125 år sen? Vilka snickerier skulle det handla om?
 Jag skulle tro att det maskinellt hyvlades golvbräder, pärlspont och sånt  på sågverk/hyvlerier och handhyvlades på byggplatsen.

Ah, jag förstår. Profiler hyvlades fram snarare än frästes. Tack!

Men menar du att fräsning ger otidsenligt 'perfekt' resultat eller var det bara avrundning du avrådde ifrån?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Äldre glas på oisolerad veranda
« Svar #12 skrivet: 21 feb-24 kl 21:40 »
Ah, jag förstår. Profiler hyvlades fram snarare än frästes. Tack!

Men menar du att fräsning ger otidsenligt 'perfekt' resultat eller var det bara avrundning du avrådde ifrån?

Om det handlar om en veranda på ett enklare hus är det väl inte troligt att husägaren normalt ägde mer än hammare bågsåg och yxa, den lokale smeden kunde säkert tillverka en bandkniv om man hade råd och kanske kunde både rubank och en putshyvel lånas en helg av någon lokal snickare men inte tror jag att "vanligt folk" hade tillgång till fräs eller ens hört talas om någon.


En punchveranda på en grosshandlarvilla däremot bör ju varit byggd av en snickare och hade förmodligen " perfektare" utförande än den enkle mannens veranda.

Om man i dag slår i hop ett par 45*95 or med frästa runda hörn för att göra en stolpe kommer det i mina ögon se för taskigt ut om man försöker återskapa en glasveranda, men till ett uterum med aluprofiler runt fönsterglas en behöver det ju inte alls vara fel.


"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Äldre glas på oisolerad veranda
« Svar #13 skrivet: 21 feb-24 kl 22:07 »
..
Om man i dag slår i hop ett par 45*95 or med frästa runda hörn för att göra en stolpe kommer det i mina ögon se för taskigt ut om man försöker återskapa en glasveranda,

Ja, det är nog ingen som tycker annorlunda här i tråden. Det var att du avrådde från fräsning som var förvirrande!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser