Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur gjuter man en platta?  (läst 20353 gånger)

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
hur gjuter man en platta?
« skrivet: 01 sep-04 kl 16:39 »
Jag skulle vilja vet hur man gör när man skall gjuta en bottenplatta, en grund asså, till ett garage eller dyl.?

Det verkar finna mkt material i gjutbranshen!

john

  • Gäst
Re:hur gjuter man en platta?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-04 kl 12:47 »
 :o

Och detta utnämner vi väl till "Veckans Svar"?!

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:hur gjuter man en platta?
« Svar #2 skrivet: 18 sep-04 kl 14:34 »
Ja det var nog vad jag behövde veta faktiskt! tackar...

tp

  • Gäst
Re:hur gjuter man en platta?
« Svar #3 skrivet: 20 aug-05 kl 11:27 »

Hej.

Den platta jag ska gjuta är på 3x3 meter till ett litet förråd.

1) Måste man alltid armera betongen eller är det mest till större plattor som det behövs?

2) Mina markförhållanden är ca 30 cm lerjord och sedan berg. Jag tar bort lerjorden men behöver jag tänka på något mer innan jag fyller med makadam?

Tacksam för svar.  

Mikael Perman

  • Gäst
Re:hur gjuter man en platta?
« Svar #4 skrivet: 21 aug-05 kl 14:58 »


Hej.
Du bör/ska armera.
Du bör också se över dräneringen, så att allt dränerar bort fukt från plattan.
Du bör se till att plattan är tillräckligt tjock, för den tyngd som ska vara.
Du bör se till att dra alla rör och ledningar som du ska ha i plattan innan du gjuter.

Bygg en tillräckligt stadig form, om du nu inte använder frigolitform.

Se till att du lägger in tillräckligt med isolering, om det ska vara ett isolerat förråd.

Mikael Perman.

tp

  • Gäst
Re:hur gjuter man en platta?
« Svar #5 skrivet: 21 aug-05 kl 20:08 »

Men på vilket sätt ska jag tänka på dräneringen. Om jag har tillräckligt tjockt lager makadam 30-40 cm kanske? och en bit ut runt om plattan 20 cm? så borde väl  det räcka som dränering?

Eller ska det vara något mer mtrl någonstans?

Mikael Perman

  • Gäst
Re:hur gjuter man en platta?
« Svar #6 skrivet: 21 aug-05 kl 20:46 »

Hej.
Och hur leds vattnet bort från bädden under plattan?
Lägger du ner några dräneringsrör, och leder vattnet vidare genom naturligt fall till något annat ställe?
Annars låter det ju bra.

Mikael Perman.

tp

  • Gäst
Re:hur gjuter man en platta?
« Svar #7 skrivet: 23 aug-05 kl 09:58 »

Ja jag funderar på hur jag ska göra dräneringen. Marken är ganska bergig och stenig (bortsätt ifrån det lager lerjord ca 30 cm som ligger ovanpå) så jag vet inte riktigt hur jag ska få dit ett träneringsrör som leder bort vattnet.

Men marken lutar inte speciellt (10 cm på 5 meter?) mycket heller så frågan är om jag behöver det. Har fått för mig att om marken är platt så kommer det inte samlas några mängder vatten under plattan eftersom det inte "passerar" så mycket vatten pga avsaknad av lutning. Vet inte om det är ett godtagbart resonemang.




Mikael Perman

  • Gäst
Re:hur gjuter man en platta?
« Svar #8 skrivet: 23 aug-05 kl 13:42 »

Hej.
Nej, jag skulle inte acceptera det själv, men visst skulle det kunna fungera. Tänk dock på att genomsläppligheten för lerjord inte är så bra, den hindrar verkligen vatten att ledas bort.

Men visst KAN det gå, och visst beror det på vad för hus eller boning man bygger.

Mikael Perman.

tp

  • Gäst
Re:hur gjuter man en platta?
« Svar #9 skrivet: 24 aug-05 kl 18:22 »

tack för svar och du har nog rätt ju mer jag tänker på det. Det kan vara en nog så bra ide att ha ett dräneringsrör med tanke på lerjordens dåliga förmåga att leda bort vatten själv.

En sista (tror jag) fråga: Spelar placeringen av nedrekant på betongplattan någon roll i förhållande till marknivån? Tänker mig om det finns några riktlinjer man bör följa där. T ex får nedrekanten av bottenplattan vara i nivå med markytan eller högre eller ska den alltid vara minst 10 cm under i förhållande till markytan.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:hur gjuter man en platta?
« Svar #10 skrivet: 25 aug-05 kl 08:11 »

Hej.
har aldrig tänkt på det förut, men rent automatiskt har jag alltid lagt underkanten på plattan UNDER marknivån. En 10 cm eller mer. Avsevärt mycket mer om det är en källare, eller krypgrund förstås.

Då jag tittar igenom de böcker jag har, så ritas det också på det sättet.

För jorden rör ju sig med tjälen, så då bör det ju vara under, och singlet under plattan kan pressas ut kring kanterna, om inget håller det på plats, och då minskar ju bärigheten där den behövs mest

Men frågan är ju, vad man gör om man tex har en stor plan av singel? Kan man lägga plattan direkt ovanpå då? utan att fylla igen med singel runtom?

Mikael Perman.

Hanna Ivy

  • Inlägg: 5
Bara ett stöd....
« Svar #11 skrivet: 09 nov-05 kl 13:03 »
Jag är amatör men har ändå lyckats nästan bygga färdigt/om ett växthus som vilar mot huset där jag bor, 6 gånger 3 meter, har använt begagnade lägenhetsfönster och mycket virke.
   Det ser ganska snyggt ut men jag behöver stötta med en pelare pga av en del av konstruktionen sen tidigare var aningen ihopsjunken och därför att framsidan lutar ( detta enligt planen ).
   Jag är stressad att stötta det innan snö lägger sig tungt på det därför är jag möjligtvis lite lat och frågar er experter här innan jag har forskat särskilt mkt i övrigt.
   Jag vill stötte med en pelare av trä som är cirka 10 gånger 10 cm och impregnerad ( begagnat material ). Jag vill alltså gjuta en grund för denna i marken , antar jag!?
   Jag har läst vad ni beskrivit om att gjuta en platta men antar att mitt projekt är lite enklare ändå.
   Jag behöver väl ingen armering eller dränering ty det ska ju inte vara för ett golv, bara som stöd för pelaren. Vad skall jag använda som "form", som är stabilt nog men som dekomposterar i jorden ?
Tack på förhand:...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 5 användare
Tångräkan, Lillskiten, ärt, Niklas Forsberg, Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser