Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AC till husvagn  (läst 7039 gånger)

corvuscorone

  • Gäst
AC till husvagn
« skrivet: 09 maj-18 kl 22:26 »
Någon som har det och/eller kan tipsa om bra och prisvärd sådan?
Finns det ngn variant i den billigare änden av skalan som är värd att ha eller måste man hosta upp en massa slantar?  :-\

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: AC till husvagn
« Svar #1 skrivet: 09 maj-18 kl 23:16 »
Vad har du tänkt driva AC:n med?

Om du har god tillgång till ström från elnätet, kan acceptera en stor "ryggsäck" på husvagnen och ca 30-50 kg vikt, så är det enklast att montera en billig luftvärmepump och köra den som AC då det behövs kyla.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: AC till husvagn
« Svar #2 skrivet: 10 maj-18 kl 00:39 »
Men en husvagn kan väl inte behöva så mycket kyla? Jag använde en som kontor en vinter och tror bara det var ett 1000W element jag hade i den. Så en sådan där flyttbar AC som de säljer för ca 3-4 000 borde ju räcka. Typ en sådan här https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-luftkonditionering/SAC07C15E/sandstrom-aircondition-sac07c15e?scid=SEM66&gclid=EAIaIQobChMIq-m89tj52gIVxZ3tCh1wPAGWEAQYAyABEgIF5PD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=COjKmoDZ-doCFZbdmgodBvQI_g

corvuscorone

  • Gäst
SV: AC till husvagn
« Svar #3 skrivet: 10 maj-18 kl 11:07 »
För egen del behöver jag det inte, men jag har hund och om jag behöver vara någon annanstans 2-3 timmar och vi bor i husvagnen, så är jag rädd att det blir alldeles för varmt där inne en het sommardag.


Men en husvagn kan väl inte behöva så mycket kyla? Jag använde en som kontor en vinter och tror bara det var ett 1000W element jag hade i den. Så en sådan där flyttbar AC som de säljer för ca 3-4 000 borde ju räcka. Typ en sådan här https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-luftkonditionering/SAC07C15E/sandstrom-aircondition-sac07c15e?scid=SEM66&gclid=EAIaIQobChMIq-m89tj52gIVxZ3tCh1wPAGWEAQYAyABEgIF5PD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=COjKmoDZ-doCFZbdmgodBvQI_g

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: AC till husvagn
« Svar #4 skrivet: 10 maj-18 kl 12:35 »
Ok! Då skulle jag sätt två av varandra oberoende fläktar som tog in luft underifrån husvagnen istället. En kopplad till batteriet och en kopplad till en solpanel på taket. Då kan du vara trygg i att hunden inte får det för varmt. Och fixa någon form av utanpåmonterat solskydd till de fönster som vetter mot solen.

En hund tål ju lite värme om det är ventilerat och den har vatten, den behöver inte AC-kyla. Det som är otäckt är om man framför allt i ett litet utrymme (som en bil) har dålig ventilation samtidigt som tempen rusar upp rätt högt. Det kan ju bli över 50 grader där, och stiger luftfuktigheten när hunden försöker kyla sig så kan det gå illa.

Jag tror inte en husvagn med öppna takluckor och nedre intag öppna kan få sådan varm fuktig luft i Sverige att en frisk hund stryker med, men det är inte fel att tänka på att jycken har det bra när man lämnar den.

corvuscorone

  • Gäst
SV: AC till husvagn
« Svar #5 skrivet: 10 maj-18 kl 12:41 »

Ok! Då skulle jag sätt två av varandra oberoende fläktar som tog in luft underifrån husvagnen istället. En kopplad till batteriet och en kopplad till en solpanel på taket. Då kan du vara trygg i att hunden inte får det för varmt. Och fixa någon form av utanpåmonterat solskydd till de fönster som vetter mot solen.

Ja precis, solskydd har jag tänkt fixa. Och antagligen kommer jag att ha ett förtält, så det skuggar ju på den sidan.
med bra insektsnät tänker jag också att fönster kan stå på glänt.

Nu är det många år sedan jag sist bodde i husvagn och då mest enstaka nätter på semester, så en del frågor är säkert lite dumma.., men ta in luft underifrån...hur menar du?

En hund tål ju lite värme om det är ventilerat och den har vatten, den behöver inte AC-kyla. Det som är otäckt är om man framför allt i ett litet utrymme (som en bil) har dålig ventilation samtidigt som tempen rusar upp rätt högt. Det kan ju bli över 50 grader där, och stiger luftfuktigheten när hunden försöker kyla sig så kan det gå illa.

Jag tror inte en husvagn med öppna takluckor och nedre intag öppna kan få sådan varm fuktig luft i Sverige att en frisk hund stryker med, men det är inte fel att tänka på att jycken har det bra när man lämnar den.


Ja, jag lämnar aldrig min hund i bilen när det är varmt ute, livrädd att det ska bli för varmt. Vet själv vilken panik man får när det är hett i bilen.



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: AC till husvagn
« Svar #6 skrivet: 10 maj-18 kl 15:32 »
Den kallaste luften du kommer åt är ju den under husvagnen. Det finns ofta gallerförsedda hål under diskbänken eller liknande, och sätter man en passande fläkt över ett sådant hål (eller tar ett nytt som man förser med ett metallnät för mössens skull) så vet man ju att det kommer in luft som inte blivit förvärmd av sol mot väggen.

Men ett öppet fönster med insektsnät fungerar ju bra utan ström.

Jag har en bror som månar väldigt om sin hund, men han är mest rädd att någon skall sno (rädda) den när han lämnar den i bilen med öppen baklucka (och galler), eller att någon elak person tar bort spärrarna och stänger bakluckan.

Om man fixar ett säkert system med friskluft till hund i bil måste man nog skriva tydligt på bilen att hunden har det bra fast han andas med öppen mun, för annars kan någon räddare vara framme...

corvuscorone

  • Gäst
SV: AC till husvagn
« Svar #7 skrivet: 10 maj-18 kl 17:48 »

Den kallaste luften du kommer åt är ju den under husvagnen. Det finns ofta gallerförsedda hål under diskbänken eller liknande, och sätter man en passande fläkt över ett sådant hål (eller tar ett nytt som man förser med ett metallnät för mössens skull) så vet man ju att det kommer in luft som inte blivit förvärmd av sol mot väggen.

Aha! Det ska jag kolla på. Tack! :-)

Men ett öppet fönster med insektsnät fungerar ju bra utan ström.

Ja jag tänker att jag får prova mig fram lite och se hur varmt det blir. Kanske hittar jag en ställplats som står mestadels i skugga, det vore ju toppen.

Jag har en bror som månar väldigt om sin hund, men han är mest rädd att någon skall sno (rädda) den när han lämnar den i bilen med öppen baklucka (och galler), eller att någon elak person tar bort spärrarna och stänger bakluckan.

Om man fixar ett säkert system med friskluft till hund i bil måste man nog skriva tydligt på bilen att hunden har det bra fast han andas med öppen mun, för annars kan någon räddare vara framme...


Jo det har blivit lite hysteri kring hundar i bil.... Det är ju självklart att man inte lämnar sin hund i bilen på ett sånt vis att den blir för varm, och det är bra att människor fått upp ögonen för att hålla koll, men innan man gör nåt ska man ju verkligen kontrollera att det ÄR för varmt...

corvuscorone

  • Gäst
SV: AC till husvagn
« Svar #8 skrivet: 10 maj-18 kl 17:50 »
Jag vet inte än om jag kommer att ha tillgång till ström från elnätet eller inte, då jag ännu inte vet var vi hamnar och vad vi kommer att ha tillgång till.

Jag försöker klura på lite olika lösningar i förväg.
Jag bor mycket gärna i husvagn, men prio 1 är att min hund också mår bra av det.

Vad har du tänkt driva AC:n med?

Om du har god tillgång till ström från elnätet, kan acceptera en stor "ryggsäck" på husvagnen och ca 30-50 kg vikt, så är det enklast att montera en billig luftvärmepump och köra den som AC då det behövs kyla.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: AC till husvagn
« Svar #9 skrivet: 11 maj-18 kl 08:48 »
En annan effektiv sak för att minska soluppvärmningen av vagnen är ett extra strålningsskydd på taket - blank aluminiumplåt monterad 2-3 cm ovanför husvagnens tak med möjlighet till luftväxling emellan. Samma lösning som på t ex Land Rover i tropikerna och taxibilarna i Hongkong.

Undvik att köra gasoldrivet kylskåp i vagnen, det ger mycket spillvärme och även om det finns separat ventilation för kylskåpet så kan det värma vagnen rätt kraftigt ändå.

Hundar brukar trivas bättre under husvagnen än i husvagnen.

corvuscorone

  • Gäst
SV: AC till husvagn
« Svar #10 skrivet: 11 maj-18 kl 09:04 »

En annan effektiv sak för att minska soluppvärmningen av vagnen är ett extra strålningsskydd på taket - blank aluminiumplåt monterad 2-3 cm ovanför husvagnens tak med möjlighet till luftväxling emellan. Samma lösning som på t ex Land Rover i tropikerna och taxibilarna i Hongkong.

Undvik att köra gasoldrivet kylskåp i vagnen, det ger mycket spillvärme och även om det finns separat ventilation för kylskåpet så kan det värma vagnen rätt kraftigt ändå.


Tack för tips!  :)

Hundar brukar trivas bättre under husvagnen än i husvagnen.

Ja. Men det funkar ju inte när man inte är hemma och när jag är hemma är det inga problem för då kan jag ju öppna upp allt och vi kan vara ute i skuggan osv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser