Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölmott  (läst 2344 gånger)

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
mjölmott
« skrivet: 25 nov-19 kl 23:11 »
Har fått in mjölmott i huset med en påse fågelfröblandning, har städat alla skåp noga och nästan fått bort alla motten men nu upptäckte jag mott i en mjölpåse. Finns det något sätt man kan utrota dem på utan att anlita en saneringsfirma.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: mjölmott
« Svar #1 skrivet: 26 nov-19 kl 17:46 »
Det lär finnas fällor. Det är inte fel att anlita en bekämpningsfirma. Den tjänsten kan ingå i hem- eller villaförsäkringen.

Alla angripna varor skall bort ur huset snarast. Mjöl och fröer måste förpackas i tätslutande burkar.
Jag fick också erfara att tomma mjölpåsar inte skall sparas för återvinning. Ohyran kan bosätta sig där också och sen sprida sig till andra varor.

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: mjölmott
« Svar #2 skrivet: 26 nov-19 kl 18:14 »
I vilken typ av burkar förvarar man mjöl, hällde mjöl i en plasthink en gång, det blev konstigt i konsistensen och gick inte att använda. 

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: mjölmott
« Svar #3 skrivet: 26 nov-19 kl 19:03 »
Jag har samlat på mig gratis godisburkar från Konsum. Häller inte ur påsen, utan lägger hela paketet däri.
Plasthinkar duger också, sådana som det varit livsmedel i, stora och små. (Fågelmat t.ex.)
I nödfall åker jag till varuhuset och köper burkar med tätslutande lock: Smartstore classic finns så små som 2 liters.
Glasslådor för lite mindre mängder av vetegroddar och dylikt.
Även glasburkar och konserveringburkar används ibland. (Teer, redningsmjöl, sojamjöl m.m.)
« Senast ändrad: 26 nov-19 kl 19:10 av Berberis »

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: mjölmott
« Svar #4 skrivet: 26 nov-19 kl 22:38 »
Förutom fågelmat kan även överblivna gräsfrön locka till sig ohyra. Alltså ett öppnat paket som blivit stående på någon plats där man inte ens förvarar mat. När de små djuren lämnat sina kokonger, flyger de väl iväg. Hur de hittar till skafferiet, vet jag inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser