Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hu rengöra tyg på möbler? Limma om stolar?  (läst 1965 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Hu rengöra tyg på möbler? Limma om stolar?
« skrivet: 22 mar-19 kl 19:26 »
Har fått tag på ett gäng riktigt gamla möbler på auktion och jag undrar om det går att ta bort fläckar från tyget på något sätt?
(de är riktigt gamla med fjäderdyna som inte går att ta loss)

Fråga ett:

Ingen aning om vad fläckarna består av, troligen utspillda drycker, fläckar från husdjur, mm.

Måste jag byta tyg eller går de att ta ur själv, är inte så extremt men det syns på dynan.

(Jag fick dem visserligen billigt och jag köpte dem för att jag tyckte att stommarna var fina, men tyget som är monterat nu är annars fint och av hög kvalitet samt stämmer färgmässigt med rummet i övrigt)

Det går som sagt inte att ta loss tyget över huvud taget då det är fastspikat i själva stommen.
Fläckarna vet jag som sagt inte vad det är, kan vara allt från kaffe till att katten har skitit inne.
De luktar iaf inte nu och är svagt gråaktiga vad det ser ut, men tyget är vitt så jag skulle vilja ha bort dem då de syns på nära håll.
-------------------------------------------

Nästa fråga:

Två av stolarna är reka men har fast sadelgjordsits går de att limma om ändå, eller måste man göra om hela fjäderstoppningen i så fall?
(känns som för stort projekt i så fall, då får de bli dekoration, men det vore ju trevligt om de gick att använda också...)

-------------------------------------------

På grund av möblernas relativt låga ekonomiska värde har jag inte lust att lägga ner flera tusen per stol att fixa dem.
(Gav ändå inte mer för dem än att jag vågade köpa dem på vinst och förlust, men skulle väldigt gärna vilja rädda dem då de är de enda jag hittat som passar ihop med designen på övriga möbler där och var rimliga att frakta hem och soffan inte är så microskopiskt liten som nästan allt här är från den tiden utan faktiskt också går att sitta någorlunda bekvämt i, verkar annars som typ alla finrumsmöbler från förra sekelskiftet var gjorda för dockhus häruppe... )




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hu rengöra tyg på möbler? Limma om stolar?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-19 kl 19:36 »
ångtvätt är oftast riktig effektiv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hu rengöra tyg på möbler? Limma om stolar?
« Svar #2 skrivet: 22 mar-19 kl 21:23 »
ångtvätt är oftast riktig effektiv.

Tackar, skulle dock vilja veta litet mer innan jag köper en maskin enkom för detta, om det fungerar till stoppade möbler, sängar, mm med rejält intorkade fläckar jag inte vet vad det är?
Det går inte att blöta tyget, men ånga tål nog sitsen tycker man...



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Sjaunja

  • Inlägg: 5542
    • -
SV: Hu rengöra tyg på möbler? Limma om stolar?
« Svar #3 skrivet: 22 mar-19 kl 21:33 »
Grattis till möblemanget!
Tyget kan man prova rengöra med skumtvätt på sprayburk, sådan som är till för bilklädsel.
Är det stolsbenens infästning som är lös?
I såfall kan du sätta snedsträvor i sargens hörn, svårt att förklara i text men du har nog sett det för det är vanligt att bygga stolar så. Svårt att ge mer specifika råd utan att se hur stolen ser ut.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hu rengöra tyg på möbler? Limma om stolar?
« Svar #4 skrivet: 22 mar-19 kl 21:35 »
Grattis till möblemanget!
Tyget kan man prova rengöra med skumtvätt på sprayburk, sådan som är till för bilklädsel.
Är det stolsbenens infästning som är lös?
I såfall kan du sätta snedsträvor i sargens hörn, svårt att förklara i text men du har nog sett det för det är vanligt att bygga stolar så. Svårt att ge mer specifika råd utan att se hur stolen ser ut.

Ja, benen ruckar då man sitter i den, samt limningarna i sargens sidor...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hu rengöra tyg på möbler? Limma om stolar?
« Svar #5 skrivet: 22 mar-19 kl 21:39 »
Tackar, skulle dock vilja veta litet mer innan jag köper en maskin enkom för detta, om det fungerar till stoppade möbler, sängar, mm med rejält intorkade fläckar jag inte vet vad det är?
Det går inte att blöta tyget, men ånga tål nog sitsen tycker man...

Ångtvättarna är inte alls dyra längre och dom är enormt användbara till allt möjligt.
Fördelen är att man bara blöter ner lite lätt.
Man änvänder sådant till tygklädslar och även skinn i gamla bilar.
Och det blir riktigt rent.

Avseende att domän ringliga så har du ett par möjligheter beroende på hur mycket jobb du vill lägga.
Den metod som är "rätt" är att plocka i sär, rengöra och limma.
Men omodern inte går av någon anledning så är Sjaunjas förslag helt ok.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hu rengöra tyg på möbler? Limma om stolar?
« Svar #6 skrivet: 22 mar-19 kl 21:46 »
Ångtvättarna är inte alls dyra längre och dom är enormt användbara till allt möjligt.
Fördelen är att man bara blöter ner lite lätt.
Man änvänder sådant till tygklädslar och även skinn i gamla bilar.
Och det blir riktigt rent.

Avseende att domän ringliga så har du ett par möjligheter beroende på hur mycket jobb du vill lägga.
Den metod som är "rätt" är att plocka i sär, rengöra och limma.
Men omodern inte går av någon anledning så är Sjaunjas förslag helt ok.

Tackar, då skall jag titta på en ångtvätt nästa gång jag åker in till stan.

Några av stolarna har träsits med påspikat tyg, de bör gå att ta isär, men känns litet över min förmåga att göra om en sydd fjäderstoppning med inbunden resor.

Kan ta en bild på dem sedan när jag frechat upp dem litet, inget speciellt men tänkte de skulle matcha stilen på huset i övrigt. :)



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Sjaunja

  • Inlägg: 5542
    • -
SV: Hu rengöra tyg på möbler? Limma om stolar?
« Svar #7 skrivet: 22 mar-19 kl 21:52 »
Om stolen är så pass gammal att den är limmad med varmlim kan man ibland lyckas limma om utan att helt ta isär stolen. Dra ut tappen lite och spruta in varmt vatten med en injiceringsspruta, då löses gamla limmet upp en aning. Gör så några gånger och spruta sen in nytt varmlim med sprutan. Konstruktionen verkar vara vek så det kommer även att behövas snedsträvor i hörnen för att undvika att samma problem uppstår igen.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Hu rengöra tyg på möbler? Limma om stolar?
« Svar #8 skrivet: 23 mar-19 kl 12:18 »
Beträffande sånt här torrskum på sprayburk för bilklädslar, så är det stor skillnad på olika märken.
Jag har haft en gammal burk (förmodligen från 80-talet) som var riktigt effektiv, men den är slut för länge sen nu. Minns inte vad det var för märke, men burken var blå med vit text, ev någon gul logga.
Några burkar som har köpts på Lidl resp Biltema omkring 2014 var totalt värdelösa - visst kom det skum ur dem, men skummet löste ingen smuts alls. Åtminstone Lidl-skummet stank av lacknafta.

Berberis

  • Inlägg: 1596
    • Närke
SV: Hu rengöra tyg på möbler? Limma om stolar?
« Svar #9 skrivet: 23 mar-19 kl 18:29 »
ångtvätt är oftast riktig effektiv.
Hur fungerar ångtvätt egentligen? Att hög värme dödar bakterier, förstår jag. Att ånga mjukar upp smuts är väl också klart. Men vart tar smutsen vägen? Om jag behandlar en stolsits med ånga, hamnar då smutsen inuti materialet, eller finns det ett sug i ångtvätten?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hu rengöra tyg på möbler? Limma om stolar?
« Svar #10 skrivet: 23 mar-19 kl 18:33 »
Hur fungerar ångtvätt egentligen? Att hög värme dödar bakterier, förstår jag. Att ånga mjukar upp smuts är väl också klart. Men vart tar smutsen vägen? Om jag behandlar en stolsits med ånga, hamnar då smutsen inuti materialet, eller finns det ett sug i ångtvätten?

Det kryper ut och så kör man med damsugaren.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser