Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kupa potatisen med gräsklipp?  (läst 10343 gånger)

hustran

  • Inlägg: 1803
kupa potatisen med gräsklipp?
« skrivet: 06 jun-12 kl 12:17 »
Jag vräkte på gräsklipp från gräsklipparen,ca. 15cm. det var ju torrt då men nu efter allt regnande så är det ju bara smet. Skall jag ta bort det så att det inte ruttnar allt. Fy,vad villrådig jag blir. ???

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: kupa potatisen med gräsklipp?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-12 kl 12:26 »
Kupa bara jord över så får potatisen mera näring

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: kupa potatisen med gräsklipp?
« Svar #2 skrivet: 06 jun-12 kl 13:34 »
jag har funderat om jag ska lägga halm från hönsensutegård på mina potatisplantor... jag klarar inte av att kupa i år för jag har för ont... det är ju heller inte ett nödvändigt ont,för det brukar bli bra med potatis ändå :-)
det dumma är att jag lagt nya potatis landet bredvid våran brunn,som är grävd...kanske ska låta bli och gödsla??? ( har även ärtor ut slängt i landet för jag tog hjälp av grisen att kultivera innan jag satte potatis... och det hon inte åt upp är fina plantor nu,så det blir ju bra till nästa år.)

Gräsklippet håller ju på att föruttna nu när det regnar,då blir det ju ren näring.. kupa litegranna med  jord om du har möjlighet så kommer maskarna lite högre upp och kan göra sitt jobb.
Jag tror du kommer få massa fina potäter! o:)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: kupa potatisen med gräsklipp?
« Svar #3 skrivet: 06 jun-12 kl 13:40 »
Jag har hört (men ingen egen erfarenhet) att det blir mer blast på potatisplantan, än potatisar när man gödslar mycket/lägger på gräsklipp.
Så därför avstod jag och kupade vanligt med jord istället.

Skulle vara intressant med rapport sen, alltså  :)
Landsflykting i storstan...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: kupa potatisen med gräsklipp?
« Svar #4 skrivet: 06 jun-12 kl 14:08 »
Det kan bli väldigt rykande varmt i en hög med färskt gräsklipp. Tror att Israelsson rekommenderar för vissa grödor 5 cm täcke och det är kanske en gräns? Jag brukar både kupa och täcka med klipp runt blasten och mellan raderna och inbillar mig att det blir lagom gödning och täcke fast klippet räcker sällan mer är till ett tunt täcke - här täcks i stort sett alla grödor med klipp minst en gång per sommar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: kupa potatisen med gräsklipp?
« Svar #5 skrivet: 06 jun-12 kl 14:44 »
Vi täckte alltihop med halm... En ren chansning, men det kändes inte helt tokigt. Vad tror ni?
evamarta@live.se
0767-933525

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: kupa potatisen med gräsklipp?
« Svar #6 skrivet: 06 jun-12 kl 15:36 »
Det är många som odlar under halm. Tydligen gödslar de först , exempelvis med hönsgödsel, och sedan på med ett rejält lager halm. Uppemot en halvmeter så att ljus inte när ner och ogräs inte når upp.
« Senast ändrad: 06 jun-12 kl 15:39 av sɹǝpuɐ »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: kupa potatisen med gräsklipp?
« Svar #7 skrivet: 06 jun-12 kl 16:16 »
Vi täckte alltihop med halm... En ren chansning, men det kändes inte helt tokigt. Vad tror ni?
Har odlat under halm och under överblivet ensilage förr och det funkade bra för både lök och potatis - tyvärr funkade det ännu bättre för  >:Dsniglarna som inte alls behöver glida ut i solljuset för at skaffa mat utan kan ligga och gona under täcket med mat, fukt och lagom värme >:(
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: kupa potatisen med gräsklipp?
« Svar #8 skrivet: 06 jun-12 kl 16:36 »
Har odlat under halm och under överblivet ensilage förr och det funkade bra för både lök och potatis - tyvärr funkade det ännu bättre för  >:Dsniglarna som inte alls behöver glida ut i solljuset för at skaffa mat utan kan ligga och gona under täcket med mat, fukt och lagom värme >:(


Aha! Tänkte inte på det... Tack för tipset!
Jag låter halmen ligga kvar nu, och så får vi ta bort den om sniglarna dyker upp. Eller menar du att det är försent då?

Alltså... nu när jag tänker efter. Vi har nog täckt det mesta med halm. Hjälp! Vad kommer att hända? Vad ska jag göra nu?
evamarta@live.se
0767-933525

kbh

  • Gäst
SV: kupa potatisen med gräsklipp?
« Svar #9 skrivet: 06 jun-12 kl 16:37 »

Aha! Tänkte inte på det... Tack för tipset!
Jag låter halmen ligga kvar nu, och så får vi ta bort den om sniglarna dyker upp. Eller menar du att det är försent då?

Alltså... nu när jag tänker efter. Vi har nog täckt det mesta med halm. Hjälp! Vad kommer att hända? Vad ska jag göra nu?
Fråga Lund ;D

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: kupa potatisen med gräsklipp?
« Svar #10 skrivet: 06 jun-12 kl 16:53 »
jag "bökade" faktiskt bort all geggig gräsklipp och lade på halm som legat ute i vinter så den är rätt spröd. Sedan på med gräsklippet igen för att hålla lite fukt.Jag har täckodlat förut med halm och det fungerar så där,för när blasten blir hög så liksom delar den på sig av tyngden och ljuset släpps in med grön potatis som problem. Jag har en röd potatissort och kan inte urskilja om den blir grön. Nu attans så får jag se. Tack för alla funderingar. Jag har dessutom hört att potatis inte skall ha gödning,de blir vattniga då, stämmer det?

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: kupa potatisen med gräsklipp?
« Svar #11 skrivet: 06 jun-12 kl 16:57 »
Jag har hört (men ingen egen erfarenhet) att det blir mer blast på potatisplantan, än potatisar när man gödslar mycket/lägger på gräsklipp.
Så därför avstod jag och kupade vanligt med jord istället.

Skulle vara intressant med rapport sen, alltså  :)

Jag har tidigare täckt med gräsklipp efter kupning. Jag märkte inte att det blev vare sig bättre eller sämre resultat av det, så nu kupar jag bara upp jord och använder klippet på annat håll istället!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: kupa potatisen med gräsklipp?
« Svar #12 skrivet: 06 jun-12 kl 18:52 »
Det är väl inte så mycket   >:D sniglar i Skåne så du får välan lyfta lite grann på täcket och inspektera - tror jag ska prova igen med halmodling det är inte en sån snigelinvasion som det var för några år sedan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: kupa potatisen med gräsklipp?
« Svar #13 skrivet: 06 jun-12 kl 21:08 »

Det är väl inte så mycket   >:D sniglar i Skåne så du får välan lyfta lite grann på täcket och inspektera - tror jag ska prova igen med halmodling det är inte en sån snigelinvasion som det var för några år sedan.

Nu har jag ju nyligen kommit igång med mina Skåneodlingar men hittills har vi inte haft de  >:D sniglarna. Peppar peppar!! 
evamarta@live.se
0767-933525

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: kupa potatisen med gräsklipp?
« Svar #14 skrivet: 22 aug-23 kl 06:52 »
...med grön potatis som problem. Jag har en röd potatissort och kan inte urskilja om den blir grön...
Gammal tråd, men någon annan kanske söker också. Ang. grön potatis: Mest solanin finns i skalet, så skala potatisen så minskar det. Även kokning bryter ner en del av det. Så risken är ganska liten, även om potatisen får gröna fläckar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 2 användare
Smednisse, hakke64

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser