Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tinyhouse bygglov o regler  (läst 18169 gånger)

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #60 skrivet: 05 apr-19 kl 09:54 »
att böja på några regler eller bo under en bro eller i ett trapphus..vad hade du gjort?

 Jag har själv levt som hemlös i X antal år....
Mycket av motståndet mot tiny house-rörelsen är ren och skär avundsjuka, att någon kommit på att bo billigt/ nästan gratis, ren svensk avundsjuka.

Ifrån myndigheterna så är man ju mest rädd att man inte kan ta ut avgifter, skatter etc av en traktorvagn.

En person med betalningsanmärkningar får inte ens hyra ett rum... en etta idag kostar mer än halva pensionen för en sjukpensionär... vad är då lämpligast? Tillåta billiga små hus eller ha kommunen full av hemlösa?

ska pensionärer inte få lugn och ro på sin ålders höst?

Vad det i grunden handlar om är att man ska ha rätt att bo precis hur fan man vill. Men Kommunen tjänar ju mer på en lyxvilla än på ett fritt boende
Hur ska en fattig pensionär ha råd att bygga sig ett tinyhouse?
Tycker Ensamhets råd verkar bättre då om tomma hus får ägare och byar befolkas igen.

Krister Emtweden

  • Inlägg: 21
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #61 skrivet: 05 apr-19 kl 19:37 »
Angående kostnaden... mja mitt hus har kostat mig ca 40 000 hittills.
då har jag avsatt 3000/månad och det har tagit lite tid...ett år nästan... men redan efter 6 månader var det isolerat och vindtätt så jag kunde sova i det. Sen köper jag virke ifrån en kille som har eget sågverk, fönster och dörr fick jag gratis på blocket....sen använder jag mycket återvunnet material... det som kostat är kyl/frys, ugnen och naturligtvis solpanelerna....

Krister Emtweden

  • Inlägg: 21
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #62 skrivet: 07 apr-19 kl 16:39 »
Jag skulle nog ställa mitt Attefallshus på ett lastbilssläp eller en trailer, inte bak på en lastbil. Orsaken är att jag inte har C-körkort och då skulle kunna flytta min stora husvagn med jordbrukstraktor eller A-traktor. Jag skulle säkra huset permanent i chassit, men lägga tillräckligt många spännband kring huset vid transport för att kunna hävda att huset är lös last, så jag kan bygga det lite bredare än annars. Alternativt bygga något slags "snabbfäste". Lastväxlarflak vore en fiffig lösning, men då får man räkna upp totalpriset rejält. Fick jag sedan bygglov för min "husvagn" räknade jag nog in chassit som en del av grundläggningen för att slippa hyra in en lyftkran eller krångla på andra sätt. Det går förstås att bygga grundmurarna på var sida om släpvagnen, palla upp huset eller släppa luften ur släpvagnen och sedan dra ut den så huset blir kvar på grundmuren.

Vad som sedan händer juridiskt om man säljer sin tomt och tar huset med sig tål att funderas över... :) Eftersom huset uppfördes med bygglov krävs förmodligen rivningslov för att frakta bort det. Å andra sidan kan ju nästa ägare av tomten ställa dit något liknande och låtsas att inget hänt. :)

I förlängningen skulle detta kunna sättas i system så att folk med detta slags halvmobila tinyhouses tar med sig husen när de flyttar runt, och bara byter tomtmark med varandra, helt rebelliskt och fräckt.  ;D

Kortfattat.
Du får inte bo i ett attefallshus eller friggebod "permanent" heller.
Det är lite skillnad om typ tonåring har sitt "rum" där istället för i huset.
Men så fort du ska ha ett permanent boende så ska det finnas lösningar för VA och det om ni läser lite
är i princip inte möjligt OM man får dra in vatten och avlopp i sin bod så är det helt plötsligt inget attefall eller frigge..

Friggebod=15 kmv inget bygglov eller nånting.
Attefell= 25 kvm Bygganmälan och den kostnaden varierar ifrån kommun till kommun allt ifrån 1400 till 19 000 kr

Hus på hjul, mja återigen beroende på kommun... i ett hus på hjul kan du ju ha VA i huset precis sm i en husvagn med tankar och grejer
som du tömmer på närmaste miljöstation MEN du kan inte bo där heller permanent i lagens mening. Så man får helt enkelt vara hemlös på pappret och då folkbokföra sig på kommunen ELLER skriva sig hos någon man känner, OM man nu skriver sig hos någon så ska man känna till att deras bostadsbidrag påverkas av att ha en "inneboende"

Solenergi, förbränningstoa, skriva sig som hemlös och samla regnvatten på mark där ingen ser en är den enda lösningen idag. MEN som sagnt..det är under utredning och det är inte en dag för tidigt, myndigheterna ska inte bestämma hur folk vill bo och göra det svårt för dem att bo så. Norrland är ett hett tips om man vill bo i tiny house och få vara ifred.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #63 skrivet: 07 apr-19 kl 18:37 »
Nu är det ju ett tag sen Ivan bodde i sin bil, men det var ingen som hängde upp sig på det då.
Frågade han en gång när vi åkte förbi om någon klagade, men det var det inte.


https://www.expressen.se/nyheter/ivan-75-blev-av-med-elen/

https://www.youtube.com/watch?v=uQtdenGMfts

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #64 skrivet: 07 apr-19 kl 20:25 »
Norrland är ett hett tips om man vill bo i tiny house och få vara ifred.
Tja,

För fastigheten nedan förväntar de sig ca 50 000:- nästan lika mycket som din tiny house kostnaden.

https://www.kronofogden.se/download/18.31a8d8ed169024668521ef9/1551948515315/F-1428-18%20P%C3%A5skriven%20Ragunda%20%C3%96sterede%201%2082.pdf

 https://www.kronofogden.se/78893.html   

Då ingår adress och eventuella pensionstillägg och allt det där nu och det som behövs senare i livet hemtjänst, färdtjänst och rubbet. Allt gott!

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #65 skrivet: 07 apr-19 kl 23:04 »
Kortfattat.
Du får inte bo i ett attefallshus eller friggebod "permanent" heller.
Det är lite skillnad om typ tonåring har sitt "rum" där istället för i huset.
Men så fort du ska ha ett permanent boende så ska det finnas lösningar för VA och det om ni läser lite
är i princip inte möjligt OM man får dra in vatten och avlopp i sin bod så är det helt plötsligt inget attefall eller frigge..

Friggebod=15 kmv inget bygglov eller nånting.
Attefell= 25 kvm Bygganmälan och den kostnaden varierar ifrån kommun till kommun allt ifrån 1400 till 19 000 kr

Hus på hjul, mja återigen beroende på kommun... i ett hus på hjul kan du ju ha VA i huset precis sm i en husvagn med tankar och grejer
som du tömmer på närmaste miljöstation MEN du kan inte bo där heller permanent i lagens mening. Så man får helt enkelt vara hemlös på pappret och då folkbokföra sig på kommunen ELLER skriva sig hos någon man känner, OM man nu skriver sig hos någon så ska man känna till att deras bostadsbidrag påverkas av att ha en "inneboende"

Solenergi, förbränningstoa, skriva sig som hemlös och samla regnvatten på mark där ingen ser en är den enda lösningen idag. MEN som sagnt..det är under utredning och det är inte en dag för tidigt, myndigheterna ska inte bestämma hur folk vill bo och göra det svårt för dem att bo så. Norrland är ett hett tips om man vill bo i tiny house och få vara ifred.

Har du en källa på att man inte får bo i ett Attefallshus, eller för den delen i en friggebod eller i en vedbod?

Du är helt ute och cyklar.

Skatteverket struntar i huset/lägenhetens storlek, skick eller infrastruktur. Skatteverket vill endast att det finns en adress.

Det är fullständigt tillåtet att bo (=att mantalskriva sig) i en koja i skogen så länge fastighetsägaren (skogsägaren) godtar det, det finns inga som helst krav på att en befintlig tilltänkt bostad ska ha vare sig elanslutning, vatten inne, centralvärme eller toalett.

Om sedan t.ex. sociala myndigheter anser att någon lever i misär och därför inte klarar sig, eller att barn far illa är en helt annan sak.

Det är många, som hyr t.ex. gamla torp årsvis, helt utan moderniteter, eldar i vedspisen, och använder utedass, och bär hem vatten. Och som är mantalsskrivna där.
Årshyran för gamla torp (eller för den delen mindre "sportstugor" eller "fritidshus")  långt ute på landsbygden, alltså tillräckligt långt från stora städer, kan vara riktigt låg.  En granne till mig, hyr ut ett gammalt torp, med el med sommarvatten men utan avlopp, för 20.000 kr/år. En annan hyr ut ett pyttelitet torp med lågt i tak utan el, för 12.000 kronor. Det pyttelilla torpet är nog i storlek som ett litet hus på hjul ungefär.

Och Attefallshus, med eller utan vatten och toalett, har det byggts en hel del av framför allt på större tomter i villaområden runt storstäderna. Dessa hyrs ut till hutlösa priser till hugade bostadssökande, högre priser ju värre bostadsbrist det råder.
« Senast ändrad: 07 apr-19 kl 23:14 av skogaliten »

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #66 skrivet: 08 apr-19 kl 11:35 »


Skatteverket struntar i huset/lägenhetens storlek, skick eller infrastruktur. Skatteverket vill endast att det finns en adress.

Det är fullständigt tillåtet att bo (=att mantalskriva sig) i en koja i skogen så länge fastighetsägaren (skogsägaren) godtar det, det finns inga som helst krav på att en befintlig tilltänkt bostad ska ha vare sig elanslutning, vatten inne, centralvärme eller toalett.





Hej,
Du kanske menade att kojan redan ingår i en befintlig adress i form av totala fastighet skiftet i så fall beror det på vilken typkod fastigheten har i sin helhet annars räcker inte enbart mark ägarens godkännande exempelvis om typkoden anses obebyggd fastighet så vitt jag vet. Väl mött!   

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #67 skrivet: 08 apr-19 kl 11:54 »
Hej,
Du kanske menade att kojan redan ingår i en befintlig adress i form av totala fastighet skiftet i så fall beror det på vilken typkod fastigheten har i sin helhet annars räcker inte enbart mark ägarens godkännande exempelvis om typkoden anses obebyggd fastighet så vitt jag vet. Väl mött!   

Det finns massor med småhusfastigheter, som av skattemyndigheten är kodade med "byggnadsvärde under 50.000 kronor".

Om de är kodade som tomt, så bör man själv vara ägare till fastigheten för att skriva sig där.

Vad avser jordbruksfastigheter, så kan det finnas många byggnader på en sådan fastighet. Bl.a. mindre hus i skogen.
Det var sådana byggnader jag avsåg.

Det finns få hus, som ligger i en skog, och som inte endera är småhusfastigheter, eller som är en del av jordbruksfastighet.

Vad skulle det vara för fastighet menar du?

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #68 skrivet: 08 apr-19 kl 17:31 »
Det finns massor med småhusfastigheter, som av skattemyndigheten är kodade med "byggnadsvärde under 50.000 kronor".

Om de är kodade som tomt, så bör man själv vara ägare till fastigheten för att skriva sig där.

Vad avser jordbruksfastigheter, så kan det finnas många byggnader på en sådan fastighet. Bl.a. mindre hus i skogen.
Det var sådana byggnader jag avsåg.

Det finns få hus, som ligger i en skog, och som inte endera är småhusfastigheter, eller som är en del av jordbruksfastighet.

Vad skulle det vara för fastighet menar du?
Hej,

Så enkelt fungerar det inte i praktiken för att vara skriven på sin fastighet som fortfarande taxeras som obebyggd tomtmark, krävs förmodligen ett gällande bygglov och särskild post adress kan också komma på tal under "byggtiden".

Jordbruksfastigheter har olika typkod om det är obebyggd lantbruksenhet är den då inte ett helårsbostad oavsett hur många bovänliga byggnader som finns i det skiftet, därmed ingen folkbokföring i kojorna där.

Om det är en koja i skogen som ingår i en bebyggd lantbruksenhet då har den en enda adress dvs fastighets ägaren och personen som hyr kojan är skriven under samma adress under förutsättning att fastighetsägaren går med på det. 

Frågan som du hade ställt mot mig hängde jag inte riktig med, jag själv menar ingenting om fastighet utan ville bara förtydliga tvivelaktiga uppgifter om folkbokförings möjliga fastigheter (en koja i skogen) som du hade nämnt. Det hade kunnat vilseleda nån ung person som läser denna tråd i framtiden, det var därför. Allt gott! 

   

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #69 skrivet: 09 apr-19 kl 23:19 »

1) Om jag hittar mark utan byggnad på. Får jag då borra för enskilt vatten o ställa upp min husvagn där?

2) Får man göra enskilt vatten och avlopp utan att bygga ett permanentboende med permanenthusdtandard?

3) Får man bygga ett "tvätthus" där man kan ha WC, dusch, tvättmaskin o kanske bastu? Eller får dessa typer av hus bara uppföras på mark där det redan finns andra byggnader?

4) Är det bättre att försöka få tag i mark där byggnad redan finns? Är det lättare att få tillstånd då?

5) Någon form av bygglov krävs även för komposttoa?

6) Någon som har tips på alternativa avlopp som är godkända, genom tex infiltration genom växtbädd etc?

Postat med Alternativ.nu´s app


Hej,

Nästan allt hänger på läget på fastigheten dvs om du lyckas hitta det optimala läget har du större möjligheter att skapa ditt alternativa boendet nästan som du själv vill så starta med punkt fyra dvs hitta en fastighet med befintligt bostad som är taxerad som småhusenhet och friköpt tomt, ju större areal desto bättre.

Den bör ligga utanför detaljplanerat område helst en bit ifrån områdes gränser. Tomten bör gränsa mot skog som nåt stort skogsbolag äger eller nån form av annat allmänt stort, gruvområde eller nåt sådant men skog är bäst. Och vägen till fastigheten få ej vara en genomfartsväg som folk dagligen åker genom. I och med att du måste ha ett fungerande vanligt liv vägen måste också ha anslutning till en allmän väg på ett par hundra meters avstånd, som plogar på vintern. Om det redan inte finns el och om du måste vara ansluten till el nätet kolla om närmaste anslutningspunkten ligger inom 200 meter, om det är över 600 meter kostar skjortan.

Utanför detalj planerat område har mycket mildare regler än detalj planerat område. När du inte har privata grannar som bor eller verkar där så finns det inte heller någon som håller på och klagar på saker och ting som du håller på, så om du exempelvis har en vagn stående på din tomt blir den stående där tills en dag du själv flyttar den. Du kan vara skriven på adressen och bo på din vagn, vad du ska göra med huset är din ensak, bara den ligger där räcker.

Stora skogsbolag anlitar under leverantörer som i sin tur anlitar folk från bemannings företag som har börjat anställa folk från övriga Europa så dem har inte det minsta intresse för dina vagnar, även om det är en svensk skogsarbetare struntar dem i det om det inte är nåt stort oroväckande, om skogen omkring är nyligen avverkad är det bara toppen nästan ingen kommer på ett bra tag. Viltvårdare/jägare har inte heller nåt stort intresse för andras egendom och liv.

Huset som står på tomten få gärna vara äldre ju äldre desto bättre för att om huset var uppfört före alla möjliga nya lagar som har hus att göra, har berörda myndigheter och tjänstemän ganska dåligt koll på det och alltid tveksam vad är vad så vill de helst slippa ha saker att göra med det.

Sedan få du inte anlita auktoriserad hantverkare officiellt för att de har en plikt att följa när de är i tjänst därmed väcker dem den sovande björnen helt oavsiktligt men du själv har ett eget ansvar gentemot samhället och miljö påverkan, så få du inte grovt överskrida dem heller men ganska löjliga regler som att inte få ha en vagn stående på sin egen tomt kan du enkelt komma förbi.

1. Brunn brukar alltid finnas på sådana fastigheter, gäller bara att rensa.
2. Att separera fekalier och grå vatten bör vara första steget, sedan en lämplig lösning som passar just den aktuella platsen men anmälan till kommunen måste göras före din vagn anländer platsen dvs avloppet gäller befintliga huset. Mycket mat nyttigt på denna sida https://avloppsguiden.se/informationssidor/krav-pa-enskilda-avlopp/ 
3. Punkt fyra löser ju det
5. 6. Du själv kan läsa på länken ovan.

All info ovan är från själv beprövade erfarenheter sedan ett tag tillbaka utan det minsta krångel med nån myndighet, sitter just på den aktuella platsen i skrivande stund. Allt gott!                 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #70 skrivet: 10 apr-19 kl 12:25 »
Hej,

Nästan allt hänger på läget på fastigheten dvs om du lyckas hitta det optimala läget har du större möjligheter att skapa ditt alternativa boendet nästan som du själv vill så starta med punkt fyra dvs hitta en fastighet med befintligt bostad som är taxerad som småhusenhet och friköpt tomt, ju större areal desto bättre.

Den bör ligga utanför detaljplanerat område helst en bit ifrån områdes gränser. Tomten bör gränsa mot skog som nåt stort skogsbolag äger eller nån form av annat allmänt stort, gruvområde eller nåt sådant men skog är bäst. Och vägen till fastigheten få ej vara en genomfartsväg som folk dagligen åker genom. I och med att du måste ha ett fungerande vanligt liv vägen måste också ha anslutning till en allmän väg på ett par hundra meters avstånd, som plogar på vintern. Om det redan inte finns el och om du måste vara ansluten till el nätet kolla om närmaste anslutningspunkten ligger inom 200 meter, om det är över 600 meter kostar skjortan.

Utanför detalj planerat område har mycket mildare regler än detalj planerat område. När du inte har privata grannar som bor eller verkar där så finns det inte heller någon som håller på och klagar på saker och ting som du håller på, så om du exempelvis har en vagn stående på din tomt blir den stående där tills en dag du själv flyttar den. Du kan vara skriven på adressen och bo på din vagn, vad du ska göra med huset är din ensak, bara den ligger där räcker.

Stora skogsbolag anlitar under leverantörer som i sin tur anlitar folk från bemannings företag som har börjat anställa folk från övriga Europa så dem har inte det minsta intresse för dina vagnar, även om det är en svensk skogsarbetare struntar dem i det om det inte är nåt stort oroväckande, om skogen omkring är nyligen avverkad är det bara toppen nästan ingen kommer på ett bra tag. Viltvårdare/jägare har inte heller nåt stort intresse för andras egendom och liv.

Huset som står på tomten få gärna vara äldre ju äldre desto bättre för att om huset var uppfört före alla möjliga nya lagar som har hus att göra, har berörda myndigheter och tjänstemän ganska dåligt koll på det och alltid tveksam vad är vad så vill de helst slippa ha saker att göra med det.

Sedan få du inte anlita auktoriserad hantverkare officiellt för att de har en plikt att följa när de är i tjänst därmed väcker dem den sovande björnen helt oavsiktligt men du själv har ett eget ansvar gentemot samhället och miljö påverkan, så få du inte grovt överskrida dem heller men ganska löjliga regler som att inte få ha en vagn stående på sin egen tomt kan du enkelt komma förbi.

1. Brunn brukar alltid finnas på sådana fastigheter, gäller bara att rensa.
2. Att separera fekalier och grå vatten bör vara första steget, sedan en lämplig lösning som passar just den aktuella platsen men anmälan till kommunen måste göras före din vagn anländer platsen dvs avloppet gäller befintliga huset. Mycket mat nyttigt på denna sida https://avloppsguiden.se/informationssidor/krav-pa-enskilda-avlopp/ 
3. Punkt fyra löser ju det
5. 6. Du själv kan läsa på länken ovan.

All info ovan är från själv beprövade erfarenheter sedan ett tag tillbaka utan det minsta krångel med nån myndighet, sitter just på den aktuella platsen i skrivande stund. Allt gott!                 

Frågeställaren du svarar, frågar specifikt om "mark utan byggnad"

Dina svar är uppbyggda efter att det finns en byggnad på marken.

Att borra efter vatten, är något som man måste fråga kommunen om.
Brunnsborraren anmäler och registrerar dessutom borrhålet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #71 skrivet: 10 apr-19 kl 12:39 »
Avseende folkbokföring.

Lagen säger att där man har sin huvudsakliga nattvila är det stället man ska vara folkbokförd.

Dvs, om köper sig mark uppe på fjället och vill bo där så är det bara att flytta dit och bosätta sig.
Avseende brevlåda så kan man om postbilen har rutt längs vägen sätta upp vid tillfartsvägen/p-plats.
Då kan man folkbokföra sig på fastigheten ( nu betyder fastighet i detta fallet mark och ingen byggnad, ett vanligt missförstånd är att fastighet betyder hus.)

Det innebär att man kan flytta runt med sin hängmatta på sin fastighet helt lagligt.


Avseeende byggnad eller sådant på hjul serviceutrustning osv.
Sådant regleras på olika sätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #72 skrivet: 10 apr-19 kl 21:08 »
Tja,

Ja, de faktiskt har använt dem två orden "dygnsvila" och "fastigheten" sedan hur de orden ska tolkas av olika myndigheter och var och en, kan också vara olika verkar det som, för att vila behöver man någon typ av bostad som finns på fastigheten skulle jag tro, i alla fall på vintern. På djurskyddet kräver ju myndigheter ett vindskydd på lösdrift djur så varför inte på människor.

Jag vet inte det exakt men det enda jag vet i praktiken att en bekant till mig blev nekad att skriva in sig på tomten, det är en tjurskallig typ som fortfarande inte har gett upp men det har gått ca tre år nu och han är fortfarande skriven på en annan adress.     


Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #73 skrivet: 10 apr-19 kl 21:22 »
Frågeställaren du svarar, frågar specifikt om "mark utan byggnad"

Dina svar är uppbyggda efter att det finns en byggnad på marken.

Att borra efter vatten, är något som man måste fråga kommunen om.
Brunnsborraren anmäler och registrerar dessutom borrhålet.

Hej, Läs gärna frågeställarens fjärde fråga och första inlägget i sin helhet då kanske förstår du att hon vill skapa något typ av alternativt boende för sig själv och är ute efter att samla på sig olika information om allt möjligt kring hennes egna ideer. Så om man vill hjälpa till så delar man sig all information som man har som kan tänka sig att vara till nytta för henne, huruvida hon hanterar dem information är hennes ensak.     

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tinyhouse bygglov o regler
« Svar #74 skrivet: 10 apr-19 kl 21:55 »
Tja,

Ja, de faktiskt har använt dem två orden "dygnsvila" och "fastigheten" sedan hur de orden ska tolkas av olika myndigheter och var och en, kan också vara olika verkar det som, för att vila behöver man någon typ av bostad som finns på fastigheten skulle jag tro, i alla fall på vintern. På djurskyddet kräver ju myndigheter ett vindskydd på lösdrift djur så varför inte på människor.

Jag vet inte det exakt men det enda jag vet i praktiken att en bekant till mig blev nekad att skriva in sig på tomten, det är en tjurskallig typ som fortfarande inte har gett upp men det har gått ca tre år nu och han är fortfarande skriven på en annan adress.   


Grejen är att det inte finns krav på att människor ska ha tak och vindskydd. 
Kraven dyker upp den dagen det byggs dylika ting.
Och ja...  det finns möjlighet för tolkning, och frågan är i din väns fall är vem har tolkningsföreträde i det fallet.

Jag älskar att knäcka sådana nötter.
För en lag/regel finns av en endaste anledning, för att granskas och slås hål på.
Och så länge man inte hittar hålet, undantaget, möjligheten för dispans så får man vara så snäll och rätta in sig i ledet och följa den.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Luffsen, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser