Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  540 varv??  (läst 5666 gånger)

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
540 varv??
« skrivet: 03 aug-09 kl 22:48 »
Hej på er

Jag undrar hur jag vet att jag har ca 540varv på tappen jag har en gammal dexta, har tänkt och köra en slåtterbalk.


Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: 540 varv??
« Svar #1 skrivet: 03 aug-09 kl 22:55 »
Varför behöver du veta det?
För att kraftuttaget ska snurra med 540 varv per minut måste man nästan ha fullgas, och en slåttermaskin slår bra vid mycket lägre varvtal.
Dextans kraftuttag passar utmärkt till slåttermaskin.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: 540 varv??
« Svar #2 skrivet: 04 aug-09 kl 10:02 »
Jag har en Zetor 3511 och där är 540 varv på kraftuttaget också nästan fullgas (2000 motorvarv).

Slåtterbalk körde också jag vid betydligt lägre varvtal, uppskattningsvis 350 - 400.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: 540 varv??
« Svar #3 skrivet: 19 aug-09 kl 01:15 »
540 rpm är standardvarv, nyare maskiner kan ha 540E/750/ekonomikraftuttag och 1000 (annan tapp) för maskiner som kräver mycket kraft.
Vilket motorvarvtal som motsvarar 540 rpm på kraftuttaget får man läsa i manualen. T.ex. har Volvo BM det ofta vid ett lägre varvtal än maxvarvtalet (som full handgas på en 230 Victor men utan det lilla extra med fotgasen).

För en slåtterbalk så är det inte så noga, bara den hinner slå av gräset i den hastighet man kör fram traktorn i så blir det bra. Man märker ju helt enkelt om det går dåligt :(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser