Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hö eller ensilage?  (läst 10306 gånger)

tamtam

  • Inlägg: 43
    • Uppland
Hö eller ensilage?
« skrivet: 17 okt-10 kl 21:57 »
 ???

randigko

  • Inlägg: 41
    • Övriga världen
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-10 kl 00:46 »
Båda har sina fördelar.
Dono ferrum!

J.palmgren

  • Gäst
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #2 skrivet: 18 okt-10 kl 11:11 »
På vintern brukar man säga att det är bättre med ensilage då det är så pass låg ts-halt. alltå det är mer vatten i fodret. Djuren får ju då i sig mycket vatten som de behöver när det är kallt. sedan kan du ju ge halm för bukfylla:)

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #3 skrivet: 18 okt-10 kl 17:59 »
Ensilage, säger jag. P g a att det är större chans att få bättre näringsinnehåll. Gräset blir mer processat vid höskörd (om man inte hässjar d v s) och man kan få näringsförluster genom detta.

Det tråkiga med ensilage är ju att man inte vet hur kvaliteten är under plasten och har man otur så har balarna blivit pickade av fåglar, gräset var för torrt när det plastades, för lite plast på m m och fodret är helt el delvis förstört. Det ser man ofta inte förrän man öppnar balen. Man kan heller inte spara det till nästa vinter (om det skulle bli över). Bor man på nordligare breddgrader och har blött ensilage så blir det inte heller roligt kalla vintrar...
« Senast ändrad: 18 okt-10 kl 18:05 av samaka »

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #4 skrivet: 18 okt-10 kl 18:02 »
Hur bra eller inte bra är det för får att äta fruset ensilage/hösilage då?

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

J.palmgren

  • Gäst
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #5 skrivet: 18 okt-10 kl 18:18 »
Hur bra eller inte bra är det för får att äta fruset ensilage/hösilage då?

 :-* /Anette

Det går alldeles utmärkt! De brukar tycka att det är jättegott :P De förlorar heller inte energi av att smälta ensilaget då de ju får ut mer av det :)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #6 skrivet: 18 okt-10 kl 22:55 »
De förlorar heller inte energi av att smälta ensilaget då de ju får ut mer av det :)

Hur menar du här? Får ut mer av vadå, än när? Skulle de förlora energi på att smälta icke fruset ensilage?

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #7 skrivet: 18 okt-10 kl 22:57 »
På vintern brukar man säga att det är bättre med ensilage då det är så pass låg ts-halt. alltå det är mer vatten i fodret. Djuren får ju då i sig mycket vatten som de behöver när det är kallt. sedan kan du ju ge halm för bukfylla:)

Fast om det är låg ts-halt måste man ju ge desto mer av det för att täcka näringsbehovet.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #8 skrivet: 19 okt-10 kl 18:16 »
Efter att ha blivit lite förvirrad av svaren och frågorna här, så backar vi bandet lite...
En ensilagebal behöver oftast konsumeras på 4-6 dagar beroende på yttertempraturen. Jag har för mig att du inte har så många får, eftersom de är nyinköpta, så då gör du inte av med en ensilagebal i tid. (Det krävs nog 15-20 vuxna djur för att göra slut på en bal i tid.)

Alltså är hö att föredra. Du kan ju kolla runt om det går att köpa storbalat hö, det blir billigare!
Annars får det bli småbalar. Försök att få tag i så spätt hö som möjligt. Får äter inte de grova stråna, så det blir mycket spill om du bara får tag i "häst- eller kohö".
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #9 skrivet: 19 okt-10 kl 18:52 »
Det finns ju faktiskt småbalar oxå... om man vill stilla liten besättning med ensilage.

Passa dig för mögel i rundbalat hö (om du väljer det)... det måste vara riktigt bra förutsättningar, sol flera dagar i rad, för att man ska lyckas med rundbalat hö (alltså stora rundbalar). Men det är bara att sätta näsan emot och lukta, är det mögligt så känns det direkt, det luktar unket. Men annars är det, såsom vallhunden skriver, det billigaste alternativet om du bara har några får.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #10 skrivet: 19 okt-10 kl 18:54 »
Nackdelen med ensilage är att det kan vara svårt att göra av med en storbal i tid innan det blir dåligt om man har under ett dussin livdjur. Hur pass snabbt det blir dåligt beror på temperaturen. Under 5+ tar det en viss tid. Om man bara skär upp plasten i remsor utefter sidorna, i övrigt låter det sitta kvar och låter fåren äta direkt ur balen så håller den längre. Då brukar jag klara att hålla balen ätbar med 10-12 tackor tills de har ätit upp den. Det brukar ta 14-18 dgr. Det här gäller vintern. På sommaren måste ensilaget ätas upp på ett par dagar och då krävs det nog 50 får, eller fler.   Ibland finns det småbalar ensilage, men de är tunga att hantera manuellt. Lättare med storbal och traktor. Hö tycker jag oftast inte är något alternativ. Det hö som finns på marknaden är till 90%  grovt hästhö som blir orimligt dyrt pga spillet. 
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

J.palmgren

  • Gäst
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #11 skrivet: 23 okt-10 kl 21:00 »
Fast om det är låg ts-halt måste man ju ge desto mer av det för att täcka näringsbehovet.

att det är låg ts halt har ingenting med näringsinnehållet att göra :) ts eller torrsubstans visar bara fiberinnehåll, därav skrev jag att man ju kan ge halm som bukfylla men också för att djurets matsmältningssystem ska få arbeta. en tumregel är 1,1 kg ts / 100 kilo levande vikt (minimi mått). På vintern när man har tex får som går i kallstall är det lätt att vattnet fryser, därav bättre med ensilage så att de får i sig vatten från annat ställe. vad jag menade med energin är att den energin som läggs ner på att smälta fodret är mindre än den energin som fåret får ut av ensilaget. :)  klarade det ut frågetecknen?  :D

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #12 skrivet: 24 okt-10 kl 08:56 »
Det beror som sagt på. Om det är plusgrader blir en öppnad, stor ensilagerulle dålig på någon vecka. Det är ett problem. Har du inte tillräckligt många får går inte ensilaget då åt utan ruttnar istället.
Jag kör med både och och börjar med ensilaget när det är under noll.
Jag håller med om antagandet att ensilaget troligtvis innehåller bättre näringsvärde. Det kan ofta skördas vid en mer optimal tidpunkt, relativt oberoende av vädret. Höet måste ju torka minst fem dagar innan det pressas. Ensilage behöver  bara torka någon eller ett par dagar.
Rent teoretiskt ska en höbal, skördad vid rätt tidpunkt, innehålla ett högre näringsvärde, efter som den innehåller mindre vatten och borde vara mer koncentrerad.  Jag upplever dock att praktiken är något annat. En rundbal hö går åt fortare hos mig än en rundbal ensilage, då utfodrar jag i samma foderhäck. Kanske beror det på att vissa strån är mindre smakliga i höet, dessa sorterar fåren ut.

Å andra sidan, att pressa en rundbal hö är betydligt billigare än att ensilera en rundbal. Dessutom slipper man den äckliga plasten. Ett sådant år som detta, med ett megahögtryck i rätt tid, var det lätt att få bra hö.

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #13 skrivet: 24 okt-10 kl 10:22 »
En rundbalad höbal väger mindre än samma höbal om den hade blivit plastad, dessutom. Höet pressas inte lika hårt när det balas utan plast.
Dessutom är det svårare att packa torrt material, än lite fuktigt. Det fuktiga pressas samman bättre, med mindre luft emellan.

Därför går en rundbalad höbal åt fortare, än en ensilageplastbal.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #14 skrivet: 25 okt-10 kl 15:41 »
att det är låg ts halt har ingenting med näringsinnehållet att göra :) ts eller torrsubstans visar bara fiberinnehåll, därav skrev jag att man ju kan ge halm som bukfylla men också för att djurets matsmältningssystem ska få arbeta. en tumregel är 1,1 kg ts / 100 kilo levande vikt (minimi mått). På vintern när man har tex får som går i kallstall är det lätt att vattnet fryser, därav bättre med ensilage så att de får i sig vatten från annat ställe. vad jag menade med energin är att den energin som läggs ner på att smälta fodret är mindre än den energin som fåret får ut av ensilaget. :)  klarade det ut frågetecknen?  :D

Jag är mycket medveten om att ts och näringsinnehåll inte har någon koppling, men om du har två hösilage med samma näringsinnehåll och olika ts-halt så måste du ge mer av det med låg ts-halt för att täcka näringsbehovet. Tumregeln du nämner (jag har fått lära mig 1.2 kg ts/100 kg kroppsvikt) har jag aldrig hört talas om i samband med får, däremot är den vanlig när man räknar foderstat till hästar.
Själv tycker jag inte det är en bra lösning att ge blötare ensilage istället för vatten, jag föredrar elvattenkoppar.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #15 skrivet: 26 okt-10 kl 21:56 »
En annan aspekt är det här med risken för listeria. Om jag förstått det hela rätt är det så att listeria, som är en farlig bakterie för får, vantrivs vid lite lägre PH-värde.
Ett ensilage med lite lägre TS-halt (mer vatten) får lägre PH-värde. Det lär om jag förstått det rätt, motverka listeria, som är en naturligt förekommande jordbakterie.

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Putte E

  • Inlägg: 104
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #16 skrivet: 27 okt-10 kl 21:56 »
En annan aspekt är det här med risken för listeria. Om jag förstått det hela rätt är det så att listeria, som är en farlig bakterie för får, vantrivs vid lite lägre PH-värde.
Ett ensilage med lite lägre TS-halt (mer vatten) får lägre PH-värde. Det lär om jag förstått det rätt, motverka listeria, som är en naturligt förekommande jordbakterie.


ju torrare fodret är ju mindre risk för listeria
listeria är vanligt vid blött ensilage som är vänt med turbo räfsa eller liknande dvs risk för jord inblandning

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #17 skrivet: 28 okt-10 kl 09:03 »
Jag har många bekanta, som förlorat får p g a listeria. Det har varit mest erfarna fårägare, som haft får länge så det har nog inte berott på okundkap. Därför har jag inte vågat använda ensilage utan köper hö. Det har fungerat bra. Nackdelen är att de flesta har ganska grovt hö och fåren ratar mycket, det blir hög ströbädd. Hästägare är nöjda med detta hö.
Åsenfår, hundar och katter

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #18 skrivet: 28 okt-10 kl 10:19 »
Hur bra eller inte bra är det för får att äta fruset ensilage/hösilage då?
En dålig sak är att Får som får gnaga på frusna ensilagebalar nöter ner tänderna, det ger kortare livslängd och problem att hålla hullet. källa: veterinärtidningen

ju torrare fodret är ju mindre risk för listeria
listeria är vanligt vid blött ensilage som är vänt med turbo räfsa eller liknande dvs risk för jord inblandning

Listeria är en bakterie som kan växa i ensilage och trivs i pH runt 6-7. Det är den miljön man hittar i det torrare hösilaget!

Det är Botulism som gillar blött ensilage.. och risken för Botulism minskar med torrare ensilage.
« Senast ändrad: 14 dec-10 kl 08:55 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Hö eller ensilage?
« Svar #19 skrivet: 11 mar-11 kl 21:00 »

ju torrare fodret är ju mindre risk för listeria
listeria är vanligt vid blött ensilage som är vänt med turbo räfsa eller liknande dvs risk för jord inblandning

Något högre vattenhalt, lägre PH, motverkar listeria. Dessutom, varför vända ensilage? Det har jag aldrig gjort.

Vi pressar direkt på den sträng som slåtterkrossen gör. Vi får ner TS-halten så långt vi vill ändå, längre ibland.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 4 användare
isa, Själv är bäste dräng, von tratt, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser