Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ansvar som biodlare?  (läst 5396 gånger)

Nybörjare

  • Gäst
Ansvar som biodlare?
« skrivet: 28 mar-05 kl 20:59 »
Vad gör man om bina svärmar in i grannens skorsten eller i en vägg.Hur ofta svärmar era bin.Vad är det värsta som hänt er?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Ansvar som biodlare?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-05 kl 21:23 »
Det finns i stort sett två sätt att hålla bin. Antingen undviker man svärmning i största mån, eller så VILL man att bina ska svärma för att på så sätt få fler samhällen.

Om dina bin svärmar och du ser var de landar, så får du antingen själv hämta dem eller ringa din lokala bitillsynsman. Ibland går det att fånga svärmen och återbörda den till bigården. I vissa fall får man tyvärr döda bina, om de t ex sitter på ett ställe där man inte får tag i dem.

Mina bin har svärmat en gång. Då landade de i oxelhäcken och jag kunde ge dem en ny kupa. Några gånger har svärmar landat hos mig och jag har då fångat dem. Vems bina var har jag inte en aning om. En del menar att man inte ska fånga svärmar som landar hos en, för att man på så sätt kan bidra till att sprida ex kvalster (läs mer i annan tråd här).

Något "värsta" har jag aldrig varit med om. Däremot har jag väldigt roligt!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Nybörjare

  • Gäst
Re:Ansvar som biodlare?
« Svar #2 skrivet: 30 mar-05 kl 20:48 »
Hur länge har du varit biodlare manna?När man kollar hemsidor på nätet om biodling så är det många äldre som håller på......skumt tycker jag.Borde vara intressant för mer yngre folk oxå.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Ansvar som biodlare?
« Svar #3 skrivet: 30 mar-05 kl 21:11 »
Jag har hängt med pappa sedan jag var liten. Egen bigård har jag haft sedan jag köpte mitt hus -99. Många i familjen har varit biodlare, så det var ett enkelt val att fortsätta "trenden".

Jo, det är verkligen "gubbvarning" inom biodling, men som tur är är de allra flesta gubbarna väldigt roliga att umgås med! Man blir aldrig fullärd som biodlare; hur man än trixar och tror att man har facit, så gör bina som de själva vill...  ;D Alla biodlare du möter är amatörer som kommit olika långt i sin insikt om att de egentligen inte vet så mycket.

Att ragga nya medlemmar till riksförbundet och lokalföreningarna är ett ämne som diskuteras mycket. Det är ju inte helt enkelt att bli biodlare och därför är det nog så att många inte börjar med bin som hobby förrän i vuxen ålder. Men vuxna som i andra sammanhang uppträder hyfsat normalt, kan vara svåra att få intresserade. Det finns tyvärr många fördomar om bin och biodling.

Bland alternativare och naturintresserade borde det vara en självklarhet att ha egen bigård, tycker jag.

Hur har du själv halkat in på biodlarbanan?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Eulalia

  • Gäst
Re:Ansvar som biodlare?
« Svar #4 skrivet: 31 mar-05 kl 03:03 »
Här har ni en som vill bli biodlare. Har inte riktigt lyckats än..
Jag gick kursen, köpte en kupa , fick ställa upp den på en fin bondgård, men saknade rätt handledning på nära håll så mina stackars bin dog den första vintern :'(
Har fortfarande svåra skuldkänslor för detta, jag väntar med att skaffa bin tills jag har en redig mentor och kan ha bina på eget ställe, så jag kan följa dem på nära håll..
 
Jag tror att det som behövs för att engagera unga generationer är  fler kupor tillgängliga bland folk, t.ex i koloniträdgårdar, 4H gårdar, vissa skolor på landsbygden kan ha egna kupor med en biodlare som mentor. Tillgänglighet & handledning
De flesta som råkar gå förbi en kupa gör en omväg, folk är rädda och tror att bina attackerar bara man tittar på dem.

Eulalia

  • Gäst
Re:Ansvar som biodlare?
« Svar #5 skrivet: 31 mar-05 kl 11:56 »
hm, jag ser att jag försöker skylla över mitt misslyckande på brist på mentor,
men ansvaret att skaffa fram mentor och att göra bästa möjliga för bina ligger självklart hos biodlaren, jag själv....
« Senast ändrad: 31 mar-05 kl 11:57 av Eulalia »

Nybörjare

  • Gäst
Re:Ansvar som biodlare?
« Svar #6 skrivet: 31 mar-05 kl 19:50 »
Synd med dina bin eulalia.Du får pröva nu i vår så ska du se att det går bättre :).Vad jag har läst på forumet så är det bra om man har två bi samhällen då brukar man inte vara utan bin på våren.Jag är jumbo amatör men jag tror det är en bra grej :-\.Och till manna kan jag skriva att jag blev såld på bin när jag kollade på ett tv prg där dom visade hur dom små liven levde.Typ flyga 2km hämta nektar o sen hem, dansa lite för att berätta var nektarn är.Efter det så gick jag till bibblan och lånade en bok "bin till nytta och nöje".Mycket bra bok tycker jag. :)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Ansvar som biodlare?
« Svar #7 skrivet: 31 mar-05 kl 20:00 »
Äntligen är det lite fart på vår del av forumet!  ;D

En bra och "fet" bok som har det mesta innanför pärmarna är Åke Hanssons "Bin och biodling", något av en bibel för biodlare.

Bin är supercoola!  8) Idag har de varit ute och surrat och det är en ren glädje att se dem susa förbi!

Kom igen nu! Häng på gänget av nördar och gamla gubbs!!!  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Nybörjare

  • Gäst
Re:Ansvar som biodlare?
« Svar #8 skrivet: 31 mar-05 kl 20:14 »
Den boken ska jag surfa på lite,tackar för tipset.Hmmm undrar vad 2 bikupor kan kosta dom kan jag ju ha på uteplatsen vid min lägenhet ;D.Nä skojar bara grannarna blir nog inte glada då.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:Ansvar som biodlare?
« Svar #9 skrivet: 31 mar-05 kl 22:16 »
Jag är också en wannabee uppväxt i slungrummet hos min morfar. Tyvärr lever inte morfar längre så jag saknar mentor. Nu när jag börjat planera lite fick jag reda på att alla biodlare häromkring är utan bi efter yngelröta. :( Så det får väl vänta några år till då.

Eulalia

  • Gäst
Re:Ansvar som biodlare?
« Svar #10 skrivet: 04 apr-05 kl 15:47 »
Den boken ska jag surfa på lite,tackar för tipset.Hmmm undrar vad 2 bikupor kan kosta dom kan jag ju ha på uteplatsen vid min lägenhet ;D.Nä skojar bara grannarna blir nog inte glada då.

Jag köpte min kupa för ca 3 år sedan och fick den då för 500 kr, med samhälle + några skattlådor

Prata med Biodlarföreningen i dina trakter, och prata med koloniträdgården i trakten, de blir nog superglada av att få dit pollinerare..

Men som nybörjare kanske man bör ha sina bin inom synhåll..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser