Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eget träkol?  (läst 17875 gånger)

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
Eget träkol?
« skrivet: 27 dec-11 kl 19:58 »
Har försökt göra eget träkol med små försök.
Men det lyckas aldrig, det mesta brinner upp.

Har bara läst lite och försöker lära mig genom mina misstag.
Men lite hjälp vore inte fel.

Någon som vet ett bra sätt för att göra lite träkol.
Vad för träsort, torr eller blöt ved. Hur man börjar med elden innan man täpper till.
Allt som är bra att tänka på.

MVh Patrik
Det man sår får man skörda.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Eget träkol?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-11 kl 20:23 »
Hej Patrik !

Träkol kan enkelt göras i ex tunnor och bildas under hög värme UTAN SYRE !

Hoppas du kan engelska.

MAKING BIOCHAR: with Peter Hirst of New England Biochar
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Eget träkol?
« Svar #2 skrivet: 27 dec-11 kl 21:08 »
i svensk jakt var det ett reportage om att tillverka trätjära i en hemmabyggd tunna, restprodukten blev träkol, i en stor tunnas botten svetsades en mindre som hade ett lock med ett långt rör,den lilla tunnan fylldes med tjärved och i den stora eldades, och ut rann tjäran och kvar blev kolet.
Fjäderfän och kaniner

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Eget träkol?
« Svar #3 skrivet: 27 dec-11 kl 21:13 »
i svensk jakt var det ett reportage om att tillverka trätjära i en hemmabyggd tunna, restprodukten blev träkol, i en stor tunnas botten svetsades en mindre som hade ett lock med ett långt rör,den lilla tunnan fylldes med tjärved och i den stora eldades, och ut rann tjäran och kvar blev kolet.

Ja kan man göra om man har träd som innehåller tjära  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

jenses

  • Gäst
SV: Eget träkol?
« Svar #4 skrivet: 27 dec-11 kl 23:17 »
Ja kan man göra om man har träd som innehåller tjära  :)

Precis, eller så kan man göra träkol av träd som innehåller träkol.

Suck. Lite mer baskunskap  åt folket, tack !
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 23:24 av jenses »

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Eget träkol?
« Svar #5 skrivet: 27 dec-11 kl 23:25 »
Precis, eller så kan man göra träkol av träd som innehåller träkol.

Suck. Lite mer baskunskap åt folket, tack !

HA HA HA okej vilka träd blir det inte träkol av? Du som vet !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Eget träkol?
« Svar #6 skrivet: 27 dec-11 kl 23:27 »
Jag är inte hemma just nu så jag har inga böcker till hands, men i olika gengashandböcker från 40-talet kan det stå en hel del om kolning, i bästa fall finns till och med ritningar på kolugnar.
Jag har aldrig försökt kola själv, men har en känsla av att det nog är enklare för en oerfaren att lyckas med kolning i en ugn av beprövad konstruktion än med milkolning.

Under gengastiden ansågs det att ugnskolningen skedde vid lägre temperatur än milkolningen, det gjorde att man fick bättre utbyte i kolugnarna (det var alltså en mindre del av kolet som brann upp eller förgasades) men å andra sidan fanns det kvar mer tjära i ugnskolet och det hade större risk för självantändning.

Rökgaserna från kolning är ett miljö- och arbetsmiljöproblem som inte bör försummas (det rör ju sig om dels koloxid och dels oförbrända tjärångor som från den värsta sortens sureldning i vedpanna), det kan nog ha sina fördelar, åtminstone för storskalig kolning, att använda en kolugn så man får rökgaserna uppsamlade och kan antingen efterförbränna dem eller kondensera så mycket som möjligt av dem till tjära.

jenses

  • Gäst
SV: Eget träkol?
« Svar #7 skrivet: 27 dec-11 kl 23:32 »
HA HA HA okej vilka träd blir det inte träkol av? Du som vet !

Varför försöker du inte med något enkelt som alla (nja  :-\ ) kan lära sig - att googla * ?

* OBS ! LÄNK ! KLICK PÅ MIG !

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Eget träkol?
« Svar #8 skrivet: 27 dec-11 kl 23:40 »
Tjära och kol får man traditionellt från barrväxter !
Här är en tråd om hur det gick till !

http://web.comhem.se/~u98400668/kultur/tjarbranning.html
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Eget träkol?
« Svar #9 skrivet: 27 dec-11 kl 23:43 »
Nu frågade inte trådskaparen hur man gjorde tjära !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

jenses

  • Gäst
SV: Eget träkol?
« Svar #10 skrivet: 27 dec-11 kl 23:46 »
Nu frågade inte trådskaparen hur man gjorde tjära !
Nej, visst.
Men någon som tror sig veta allt om allt frågade:
Ja kan man göra om man har träd som innehåller tjära  :)

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Eget träkol?
« Svar #11 skrivet: 27 dec-11 kl 23:55 »
Nej, visst.
Men någon som tror sig veta allt om allt frågade:

Troll
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

jenses

  • Gäst
SV: Eget träkol?
« Svar #12 skrivet: 28 dec-11 kl 00:04 »
Troll
Okunnig spammare som inte tål mothugg.

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
SV: Eget träkol?
« Svar #13 skrivet: 28 dec-11 kl 15:51 »
Jag har sökt på Google men det finns olika knep.
Skall kolla på filmen, engelskan är inte den bästa, men jag skall nog komma på =)
Tjära vill göra med, men just nu träkol, Har en smedja som behöver kol.
Tack tack alla=)
MVH Patrik
Det man sår får man skörda.

pyromanen

  • Gäst
SV: Eget träkol?
« Svar #14 skrivet: 28 dec-11 kl 15:58 »
Maken brukar tillverka vårat årsbehov av grillkol i vedpannan (baxi, solo innova).
Han laddar in ordentligt med ved, tänder som vanligt och när det är riktigt bra fart så stänger han av fläkten och all syretillförsel. Sen får det stå så över natten och nästa dag finns finaste grillkol att skörda ur pannan.

Halte

  • Gäst
SV: Eget träkol?
« Svar #15 skrivet: 28 dec-11 kl 16:02 »
I ungarnas skola brukar vi en gång om året göra en liten kolmila, c:a 1.5-2 meter i höjd, där vi får ut finfint träkol.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Eget träkol?
« Svar #16 skrivet: 28 dec-11 kl 16:13 »
Här är hur man kan göra kol i exempelvis kamin om man har en sådan !

Biochar Firing Fall 2011

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Eget träkol?
« Svar #17 skrivet: 28 dec-11 kl 16:44 »
Halte, dina ungars skola ligger kanske i en balja?

Har sett en del polacker på byggen kola spillved i plåthinkar på byggen.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Eget träkol?
« Svar #18 skrivet: 28 dec-11 kl 18:01 »
Jag har gjort träkol ett par ggr.

Jag hade ett gammalt oljefat som var öppet i ena änden. Jag fyllde det med grova sågbakar från sågverket. Blandade träslag, mest gran och fur. De hade fått ligga på tork någon vecka under våren först. De var ganska torra.

Sedan tömde jag ut en skottkärra med sand där jag skulle kola. Jag valde en vackert belägen plats med lite utsikt över nejden.

Jag vände upp och ner på oljefatet så att det stod på en ring av sand med det bortklippta locket underst. Skrapade upp sanden så att det täckte bra.

Sedan satte jag plåt från ett uppklippt oljefat runt om som en "baffel". Upp till halva höjden med ca 20 cm avstånd till tunnan.

Därefter gick jag och hämtade en radio och några öl. Lite gott att grilla till kvällsmat. Lite extra ifall jag skulle få besök under den hyfsat varma försommarnatten.

Sedan eldade jag klena bakar i utrymmet mellan bafflarna och oljefatet. Eldade inte så himla hårt, men försökte se till att det brann jämnt runt om. Efter ca 3 timmar märkte jag att det blev lite extra fart på det hela. Då började det tydligen förgasas inne i tunnan och det pyste ut genom sanden och hjälpte till att värma.

Efter ytterligare ca 3 timmar var ölen helt slut. Jag hade fått lite hjälp av grannarna att dricka den under natten. Så då lät jag det hela brinna ner till glöd, och sedan gick jag hem och lade mig.

Dagen efter kunde jag vända tillbaka tunnan och kolla resultatet. Lite ojämnt. En del trä var kvar, och en del var nog lite hårt kolat, men det mesta var utmärkt som grillkol.

Men jag hade då nog eldat mer än 4-5 ggr så mycket bakar som det var inne i tunnan. Och kolet krympte ju ihop också, så att det blev ungefär en halv tunna av det hela. Och det gick åt en hel del öl. Så utbytet var väl inte så väldigt bra. Men det fungerade i alla fall! Skulle säkert gå att göra effektivare.
« Senast ändrad: 28 dec-11 kl 18:03 av sɹǝpuɐ »

Huggorm

  • Gäst
SV: Eget träkol?
« Svar #19 skrivet: 28 dec-11 kl 18:25 »
Så skall en korrekt utförd beskrivning se ut, inga viktiga detaljer utelämnade  ;D

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Eget träkol?
« Svar #20 skrivet: 29 dec-11 kl 22:17 »
Men om jag vill krångla till det och få 3 saker istället för 1? Jag vill ha träkol, tjära och terpentin från samma ved vid samma torrdestillation. Ett rör på ovansidan med kylning där terpentinen kommer, ett rör i botten där tjäran kommer och träkolet samlas i burken?  :P
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Eget träkol?
« Svar #21 skrivet: 29 dec-11 kl 22:39 »
Men om jag vill krångla till det och få 3 saker istället för 1? Jag vill ha träkol, tjära och terpentin från samma ved vid samma torrdestillation. Ett rör på ovansidan med kylning där terpentinen kommer, ett rör i botten där tjäran kommer och träkolet samlas i burken?  :P


Hmm ja det vore ju nåt  ;) nu fick jag lite att fundera på !
Ja rör ut vatten avkyln ... hmm

Lite info om kemin.

http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/terpentin.htm
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Eget träkol?
« Svar #22 skrivet: 29 dec-11 kl 22:48 »
Borde inte den där "bottentjäran" bli ganska kraftigt förorenad av kol, aska och sånt? Och kanske snarare benämnas beck än tjära.
Jag tror i så fall mer på en konstruktion där man torrdestillerar av så mycket som möjligt av de flyktiga beståndsdelarna, och sedan gör man en andra destillation av dem för att separera dem till t ex terpentin + tjära.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Eget träkol?
« Svar #23 skrivet: 11 jan-12 kl 11:33 »
Träkol går att bränna av olika träslag och av spillvirke och nästan vad som helst. Tjära därimot får man bara av kådigt tallvirke och i små mängder av björknäver.

Det är ingen mening med att ha en komplicerad process om man vill kunna använda vad slags ved man råkar hitta. Då är det bättre att ha bara en enkel kolningsprocess.

Tjära bränner man av törve. Det vill säga kådigt tallvirke. Det normala sätter att skaffa sig törve är att kata (=randbarka) mindre tallar på rot. Till exempel myrtallar eller tallar som skall gallras ur en plantering. Man barkar rand efter rand under flera år och till slut är det bara en liten barkrand kvar mot norr som man tar bort sommaren innan man fäller törvet. Små mängder törve kan man få ur kådiga stubbar eller skadade tallar eller gaddskatar men normalt är det en lång process att kata törve.

Därför tycker jag att trådskaparen skall satsa på kolning utan att fundera på tjära. Tyvärr är åtgången på träkol stor i en ässja. Förr använde många smeder stenkol till vanligt smide och träkol vid svårare vällningar för det är vid vällning man har störst behov av en ren eld.

Jag har sett anvisningar för kolning i oljefat där man har kapat upp lämpliga draghål för att få exakt rätt luftmängd. Då slipper man slösa en massa ved på att elda på utsidan. Tyvärr minns jag inte var på internet jag såg anvisningen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Eget träkol?
« Svar #24 skrivet: 22 jan-12 kl 11:46 »
Här är en fin kort film om att kola i oljefat. Jag rekommenderar varmt hans övriga filmer för den som är intresserad av träslöjd.

Charcoal Burn
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Existens?

  • Gäst
SV: Eget träkol?
« Svar #25 skrivet: 22 jan-12 kl 11:58 »
Grillkol gör man väl såvitt jag vet nästan uteslutande av lövträ.

Huggorm

  • Gäst
SV: Eget träkol?
« Svar #26 skrivet: 22 jan-12 kl 12:11 »
Grillkol gör man väl såvitt jag vet nästan uteslutande av lövträ.
Men det är väll för att grillkol görs i trakter längre söderut där de inte har speciellt mycket barrträd?

Existens?

  • Gäst
SV: Eget träkol?
« Svar #27 skrivet: 22 jan-12 kl 12:29 »
Men det är väll för att grillkol görs i trakter längre söderut där de inte har speciellt mycket barrträd?


Nej det tror jag inte.. ta skogens t.ex, dom ligger ju i Norrland.   http://www.skogens.net/front/front.html

Det har troligen med smak och risk för terpentin att göra, är min gissning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 3 användare
Häggblomma, ärt, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser