Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bereda... haröra?  (läst 1340 gånger)

Alore

  • Gäst
Bereda... haröra?
« skrivet: 31 mar-09 kl 20:30 »
Min storkatt gillar att käka harpaltar nu på våren och idag hittade jag en så fin öronspets som jag tänkte göra ett smycke av (eh, kommentarer om mitt psykiska tillstånd klarar jag mig utan :P ), men hur ska jag göra för att örat inte ska ruttna och lukta och ha sig? Det är bara den yttersta biten så den är platt och tunn, inga muskler och tappat på blod. Kan jag torka det kanske, räcker det?

Evendim

  • Inlägg: 228
    • -
SV: Bereda... haröra?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-09 kl 22:25 »
Skulle tro att det räcker med att torka det...... består väl mest av brosk......

Men vill du ha den form den nu har, så spänn upp den på något sätt. Annars krullar det kanske ihop sig en aning.

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Bereda... haröra?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-09 kl 23:34 »
Uringarva eller fettgarva... finns mycket om det här på skinn, bara att söka på det. Lycka till!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Alore

  • Gäst
SV: Bereda... haröra?
« Svar #3 skrivet: 01 apr-09 kl 11:48 »
Shadow - Synd att jag inte läste ditt svar innan jag slängde in det i ugnen över natten... Torrt och lite ihopskrumpet blev det. Men jag ska försöka mjuka upp det i ljummet vatten och torka om, uppnålat.

Guld - Det ska jag söka runt efter, tack! Det lär ju bli fler öron under våren...

Tror ni det skulle torka/garva typ en tass också? Eller är det för mycket kött och brosk i det för att det ska bli bra? Måste en plocka ut benet ur tassen först?

Evendim

  • Inlägg: 228
    • -
SV: Bereda... haröra?
« Svar #4 skrivet: 01 apr-09 kl 13:03 »
Spänn upp örat och låt det lufttorka.

Vad gäller tassar och svansar, så har jag skrapat bort så mycket "köttigt" som möjligt. Sedan slängt ner dem i alunbad när jag ändå har småskinn.
Hängt upp dem på tork.
Funkar tycker jag iaf, men det kanske inte är helt rätt förfarande ;-)

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Bereda... haröra?
« Svar #5 skrivet: 04 apr-09 kl 20:46 »
Varför inte uringarva men ta då ut så mycket ben och brosk du kan innan så det inte ruttnar innuti tassen /örat...Så smidigt eller tegarva...bra med garvsyra i det med...eller bark...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser