Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya träd av äpplegrenar??  (läst 6283 gånger)

prince

  • Inlägg: 447
Nya träd av äpplegrenar??
« skrivet: 28 feb-08 kl 18:15 »
Undrar om det är möjligt att sätta avklippta grenar( toppen av mindre träd) så att det får rot??
Eller är det ett omöjligt projekt??
Har just nu avklippta toppar ( 3 st) som jag hemskt gärna skulle vilja ha nya träd av.. ( avklippta för en timme sen)
Tacksam för hjälp!!

Bo

  • Inlägg: 4238
Det är ju så man gör
« Svar #1 skrivet: 28 feb-08 kl 18:25 »
Varje äpplesort är ett och samma träd. Varje frösått träd blir en egen sort.

För att få bra rotbildning får inte grenen ligga och suga in luft. Kapa en bit nertill och sätt den i fuktig såjord och tillsätt lite groningsstimulans. Jag har hört att man kan använda groende sädeskorn men det finns väl också något man kan köpa.

Kanske finns någon som har mera precisa råd.

prince

  • Inlägg: 447
SV: Nya träd av äpplegrenar??
« Svar #2 skrivet: 28 feb-08 kl 19:32 »
Tack!!
Detta trädet kjag klippt från är just ett sådant dom är självsått.. men.. åpplena är helt fantastiska!!  Stora ( jag menar STORA)  rödspräcliga med fast saftigt kött. Mkt goda!!  Skulle så gärna ha fler sådana träd!
Jag klippte bort 5 cm till på var gren (som jag fick råd att göra) ( som ser ut som en topp, dvs 4-5 grenar som förenar sig i en gren..)  och satte dem i varsin spann med fuktig jord, dock planteringsjord då detta är det enda jag hade hemma..
Kan det räcka??  Vad skall jag tillsätta?  Om något??
Är så hemskt tacksam för hjälp!!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Nya träd av äpplegrenar??
« Svar #3 skrivet: 02 mar-08 kl 22:42 »
Jag har satt äpplegrenar under vinbärsbuskarna.
Fick några att ta sig.
Men i normala fall så använder jag klonstammar om jag vill föröka fruktträd.

morris matte

  • Inlägg: 41
SV: Nya träd av äpplegrenar??
« Svar #4 skrivet: 03 mar-08 kl 14:51 »
Förutom köperotningsstimulans kan man även klippa sälg/videgrenar i ca 2 cm långa bitar. Dessa ska ligga i ljummet vatten 5 tim - ett dygn. Sedan vattnar man med detta vatten. Sälg/vide innehåller mycket rotningshormon - därav den enorma växtkraften.
Ett annat tips att rota äpplen finns i boken Trädgårdssnillen (99,- på bokrean på Akademibokhandeln). Innan lövsprickning trär man kvisten som man vill rota i en blomkruka fylld med torv + jord. Den ska vattnas hela sommaren. Enligt boken har rötterna bildats under den tiden. Obs. detta råd är från ca 1500-talet. Obs  kvisten ska sitta fast i trädet tills rötterna har bildats.
Jag har inte prövat detta än men enligt Johan Pätersson (tror jag han hette) ska det funka.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Nya träd av äpplegrenar??
« Svar #5 skrivet: 03 mar-08 kl 16:04 »
Ett annat tips att rota äpplen finns i boken Trädgårdssnillen (99,- på bokrean på Akademibokhandeln). Innan lövsprickning trär man kvisten som man vill rota i en blomkruka fylld med torv + jord. Den ska vattnas hela sommaren. Enligt boken har rötterna bildats under den tiden. Obs. detta råd är från ca 1500-talet. Obs  kvisten ska sitta fast i trädet tills rötterna har bildats.
Jag har inte prövat detta än men enligt Johan Pätersson (tror jag han hette) ska det funka.
Vill du påskynda rotbildningen så gör några regäla skador på barken som sitter i jorden.

Wisteria

  • Inlägg: 293
SV: Nya träd av äpplegrenar??
« Svar #6 skrivet: 05 mar-08 kl 10:15 »
Äppelpinnar är nog inte så lätt att få växa, men men. Här är ett tips: Gör en jordblandning av grov torv och rätt så grov sand, ta en kruka gör ett hål med en pinne, lägg i hålet en halv vetekärna och stoppa därefter ner äppelpinnen. Vetekärnan innehåller ett befrämjande hormon. Ta en vit plastkasse, häll i lite vatten, lägg en skiva i kassen, och på skivan ställ krukan. Vattnet får inte nå upp till krukan. Det skall bildas som en liten pöl underst. Häng plastkassen i ett träd och låt den hänga över sommaren, se till att det alltid finns vatten i kassen.
Hepp!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser