Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vitost  (läst 3745 gånger)

peter

  • Gäst
vitost
« skrivet: 10 maj-05 kl 07:44 »
 jag undrar en sak som gjort mig lite konfunderad och de är
 att min mor har lärt mig att göra ost på detta vis :
 ta 15 liter kall ko eller get mjölk (även kyld mjölk) värm den till 37 grader eller  tills mjölken är ljummen
 häll i 2matskedar löpe
 låt mjölken löpa ihop under 15-20 minuter
 ta ur ostmassan efter 5 miuter
 sen görs osten i ostkärl på gammeldags vis
vasslen kokas ner och blir messmör under tiden

så här har de alltid gjort när hon var yngre både hemma och på fäboden
 osten förvarades svalt och mörkt utan saltning?????????
många blir förvånade när jag talar om hur vi gör
svar någon???/ peter

sökaren

  • Gäst
Re:vitost
« Svar #1 skrivet: 10 maj-05 kl 12:30 »
Fungerar lika bra om man tar mjölken direkt från mjölkningen :-) Fast man får kanske värma den lite för den kallnar ju mellan lagården och köket :-) Man kan avskilja grädden före för en magrare variant eller tillsätta kummin för kryddost :-)

sökaren

  • Gäst
Re:vitost
« Svar #2 skrivet: 10 maj-05 kl 12:32 »
Saltets huvudsakliga uppgift är att driva ut vätskan men har man tid att låta den rinna av ordentligt så behövs det ju inte :-)

EvaSara

  • Inlägg: 79
Re:vitost
« Svar #3 skrivet: 10 okt-05 kl 10:03 »
Jag är inte förvånad, det är det traditionella sättet att göra ost. Här är några saker att tänka på, det finns säkert andra på forumet som vet mer om att göra ost.
-För att mjölken ska bli ost behövs mjölksyrebakterier. De finns naturligt i mjölken men om man gör ost på pastöriserad mjölk måste man tillsätta dem, tex några matskedar fil. Jag har försökt göra vitost utan mjölksyrning och det blev bara slask.
-Mjölksyrebakterierna är mest aktiva vid 12 grader, då "vinner" de över andra dåliga bakterier. Osten ska alltså inte mogna i kylskåp.
-Mjölksyrebakterierna tål inte heller salt så bra, om man tillsätter för mycket salt eller lägger den i saltlake kan de otäcka kolibakterierna istället ta över.

 

Jucket

  • Gäst
Re:vitost
« Svar #4 skrivet: 20 nov-05 kl 12:31 »
Om man gör en ost på opastoriserad mjölk och skall ta den till försäljning så måste man tänka på att den skall vara lagrad i minst 6månader för att det är en lag på det men den tas bort 1:a Januari 2006 men om man gör på en pastoriserad mjölk så tas ju alla bakterier bort i mjölken och då går det inte att göra ost och då måste man tillsätta en mesophil eller en thermophil mjölksyra kultur. Om man vill göra en hård ost typ som den gamla vanliga vit caprinen så skall man tillsätta både mesophil och thermophil syra för där så skall ostmassan värmas till 37grader innan det skall bli ost och då är det bara den thermophila syran som arbetar men efter man har tagit upp osten så blir den svalare och då är det mest den mesophila syran som arbetar bort laktosen i osten. Finns ett företag som heter chr. hansen som säljer bra syror från danmark men beställ frystorkade och inte bara frysta för de som är frysta måste förvaras i 40minus. //Joakim, Skärvångens bymejeri.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 4 användare (2 dolda)
ärt, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser