Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  stängsel höjd?  (läst 4998 gånger)

bigjojje

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
stängsel höjd?
« skrivet: 10 aug-14 kl 07:17 »
Funderar på att skaffa getter. Läste att getter behöver högre stängsel än får. Hur stämmer det.. Går det att använda 90cm stängsel eller ? Mvh johan

Halte

  • Gäst
SV: stängsel höjd?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-14 kl 07:47 »
Jag skulle säga nej. Finns säkert getter som stannar inne på det men inte tror jag att det är vanligt.

Jag har efter 1.5 års experimenterande kommit fram till följande stängsling:

90 cm fårstängsel, 3 stycken järntrådar med ström ovanför stängslet, bygger på ca 40 cm i höjd totalt ovanför nätet. Sedan en järntråd med ström på insidan av stängslet ca 25-30 cm från marken, fäst med distansisolatorer så den kommer ut en bit från stängslet.

Det är det enda som hållit mina getter inne.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: stängsel höjd?
« Svar #2 skrivet: 10 aug-14 kl 08:51 »
Det är den typen av stängsling som jag också har bäst erfarenhet av, Halte. Sedan är det ju vanligt att getter tar sig ut genom att krypa under stänslet.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: stängsel höjd?
« Svar #3 skrivet: 10 aug-14 kl 10:43 »
Här funkar 90 cm fårnät med en eltråd ca 30-35 cm från marken nästan överallt. På vissa "känsliga" ställen har jag kompletterat med en eltråd ovanför nätet också.

Den låga eltrådens uppgift är att se till så getterna inte kan krypa under nätet, trycka sig mot det och bubbla till det, dra i nätet med hornen eller klättra i det.
Tråden ovanför nätet är mest för de ställen det finns frestande växtlighet (nedhängande grenar) utanför stängslet, som getterna kan försöka nå genom att balansera på bakbenen.

Min erfarenhet är att getter sällan hoppar fritt över ett stängsel (alltså som en häst som hoppar över ett hinder). Det har faktiskt bara hänt mig en gång på 10 år, och då var det en nyinköpt ungbock som inte var riktigt hemmastadd och lite stressad. Han seglade över ett 110 cm trästaket med god marginal (jag såg honom inifrån köksfönstret...)!

När man kombinerar fårnät och eltråd är det extra viktigt att se till så fårnätet är ordentligt sträckt. Ett sladdrigt uppsatt nät kommer förr eller senare att komma i kontakt med eltråden även om den sitter på distansisolatorer. Och då funkar ju inte stängslet nåt vidare längre...



Rise

  • Inlägg: 49
    • Jämtland
    • Petrussiverts
SV: stängsel höjd?
« Svar #4 skrivet: 10 aug-14 kl 11:49 »
Vill bara tillägga att jag har erfarenhet av att getter hoppar över som en häst. Läste här att de skulle sluta hoppa när de fått juver men mina har fortsatt att hoppa. En av getterna har till och med blivit bättre än ifjol. Jag har två fårnät på varandra och det fungerar inte. Gör som ovanstående har skrivit, med eltrådar.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: stängsel höjd?
« Svar #5 skrivet: 11 aug-14 kl 07:24 »
Den största delen av våra hagar ytmässigt sett är hägnade med 3 eltrådar, den lägsta c:a 20-25 cm över marken och den högsta 80-90 cm. Det håller inne alla vuxna getter eller bockar. Småkillingar är svårare att hägna, men eftersom de helst håller sig hos sina mammor eller pappor går de som regel tillbaka till get/bockhagen efter en liten stund.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Halte

  • Gäst
SV: stängsel höjd?
« Svar #6 skrivet: 11 aug-14 kl 08:28 »
Då har du tur.. :) Jag har rovdjursstängsel, 5 blanktrådar, hårt spända, och det tar de sig ut ifrån snabbare än en grisblink.

bigjojje

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
SV: stängsel höjd?
« Svar #7 skrivet: 12 aug-14 kl 06:48 »
Tack för svaren... så summan är då att dom är riktigt flyktbenägna och stängsel + trådar. det spelar ingen roll hur stor yta dom har att röra sig på då `??

Halte

  • Gäst
SV: stängsel höjd?
« Svar #8 skrivet: 12 aug-14 kl 07:10 »
Bra bete sägs ju vara det bästa stängslet.

Men i mitt fall så har det inte hjälpt. De har blivit en fix ide för dem att de ska kunna gå fritt in och ut ur sin box inladugården, så de tar sig ut och går dit hur stor hage de än har. .

Men det är ju bara att testa. Funkar det med bara nätet är det ju bra, annars kompletterar du efter hand.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: stängsel höjd?
« Svar #9 skrivet: 12 aug-14 kl 09:44 »
Getter inte bara hoppar, de är rackars duktiga på att komma på att lyfta nätet vid marken och krypa under!
Likaså lär de sig på en kafferast att sträcka upp frambenen och dra ner nätet och kliva ut.

Jag löste det med att slå fast en bräda mellan stängselstolparna och spika fast nätet med kramper i brädan.
Gjorde likadant på nätets översida.
 Hade ca 160 cm nät till mina getter och detta höll dem på plats!

Min grupp bestod av Sv.lantrasgetter och Af. dvärggetter ca 10 djur totalt och båda raserna var lika bra på att ta sig ut!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: stängsel höjd?
« Svar #10 skrivet: 12 aug-14 kl 20:08 »
Tänkte som kontrast berätta om våra getter som är så fogliga att de tom håller sig innanför även när vi glömt att sätta på elen. Då har vi oftast elnät, men de har tidigare hållit sig på plats bakom två eltrådar under samma premisser.

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
SV: stängsel höjd?
« Svar #11 skrivet: 13 aug-14 kl 12:29 »
Jag har viltstängsel på 160cm som dragits hårt med traktor för att minska möjligheterna till att tråckla sig ut under nätet. Än så länge är jag mycket nöjd och båda getterna är kvar i hägnet. (peppar peppar)Det kändes lite fånigt när vi satte upp staketet men det är jätteskönt att kunna vara lugn med att de inte kan ta sig ut.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser