Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängselaggregat Ermi Karlskrona?  (läst 5422 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Elstängselaggregat Ermi Karlskrona?
« skrivet: 17 aug-10 kl 12:17 »
Av en hästgubbe som jag sprang på fick jag ett elstängselaggregat Ermi Karlskrona KYA 13, det är nätdrivet. Har inte lyckats reda ut hur pass kraftigt det är, en sökning på nätet gav bara träff på KYA 12, som var tämligen klent.
Någon som kan hjälpa mig?

(Har ett nytt köpeaggregat till getterna, så det står inte och faller med detta, men det skulle vara bra att veta.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Elstängselaggregat Ermi Karlskrona?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-10 kl 14:08 »
Svensktillverkad elstängelapparat som heter KYA....  ? Det låter för mig som om LM Ericsson skulle ligga bakom egentligen. Är den tillverkad på 40-50-talet, ljusgrå eller aluminiumfärgad plåtlåda, avlångt glas upptill med två stora glimlampor innanför, ofta ett vred med 4-5 lägen för att ställa in utenergi?

Alla de stängselapparaterna är ganska svaga med dagens mått mätt. Jag skulle nog inte rekommendera att man använder en sådan idag (med tanke på bristande elsäkerhet, risk att man får ut nätspänning i stängslet osv) utan det är bättre att bevara den bland museiföremålen.

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Elstängselaggregat Ermi Karlskrona?
« Svar #2 skrivet: 17 aug-10 kl 15:11 »
Ermi fanns framtill 1987 då det blev del av Landis & Gyr. Så stängselaggregat är iallafall äldre än 1987. Men detta hjälper ju föga i sammanhanget...  ;)
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Elstängselaggregat Ermi Karlskrona?
« Svar #3 skrivet: 17 aug-10 kl 15:21 »
Det är definitivt nyare än 50-60-tal...och bevisligen äldre än 1987 då :) . Står inget om Ericsson på det, dotterbolag kanske? Ytterhöljet är grön hårdplast, inget effektvred och inga lampor.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Elstängselaggregat Ermi Karlskrona?
« Svar #4 skrivet: 17 aug-10 kl 17:21 »
Det skulle vara intressant att se bilder på apparaten! Gärna även på innanmätet.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Elstängselaggregat Ermi Karlskrona?
« Svar #5 skrivet: 04 sep-10 kl 00:28 »
Det skulle vara intressant att se bilder på apparaten! Gärna även på innanmätet.

Framförallt innanmätet så man kan göra en kvalificerad gissning på apparatens livsfarlighet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Elstängselaggregat Ermi Karlskrona?
« Svar #6 skrivet: 04 sep-10 kl 13:54 »
Här kommer de efterfrågade bilderna...tänka sig, numera är vi så oalternativa i den här familjen att vi har en digitalkamera :o ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Elstängselaggregat Ermi Karlskrona?
« Svar #7 skrivet: 04 sep-10 kl 23:00 »
Det ser ut som en typisk liten nätansluten stängselapparat från 80-talet. Rätt välbyggd och i bra skick, verkar aldrig ha varit svårt utsatt för fukt eller lagårdsmiljö.

Ganska svag, jag skulle gissa på att laddenergin är 0,36 J (ingen spänningsdubblare - alltså 300 V laddspänning, och 4x2=8 uF laddkondensator). Eftersom den saknar radioavstörning kan vi anta att urladdningskretsens verkningsgrad är minst 70 %, och då blir max utenergi drygt 0,25 J.

Den är nog fullt användbar för korta och väl isolerade stängsel (typ välskötta måttligt stora hästhagar där ingen tråd/band ligger så lågt att gräs växer upp mot den).

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Elstängselaggregat Ermi Karlskrona?
« Svar #8 skrivet: 04 sep-10 kl 23:37 »
Jag har en gammal ERMI KYA12 monterad i ett svart hölje, den används sporadiskt som reservaggregat.
I teorin en ganska svag apparat som i praktiken förvånar en med sin kapacitet.
Man hör direkt om den är överbelastad, då tappar den sitt typiska "smackande" ljud.
"Kärleken är livets bäste vän"

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Elstängselaggregat Ermi Karlskrona?
« Svar #9 skrivet: 06 sep-10 kl 13:46 »
Tack :) !
Det blir till reservanvändning då, eller kanske till hönsen om de skulle flyttas. Getterna har ett aggregat som ger 8J, så det är viss skillnad.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Elstängselaggregat Ermi Karlskrona?
« Svar #10 skrivet: 06 sep-10 kl 19:48 »
Hej!
Ett Ermi KYA 12 har ca 0,2J uteffekt!
MVH

Bengt Svensson

  • Inlägg: 2
SV: Elstängselaggregat Ermi Karlskrona?
« Svar #11 skrivet: 28 okt-19 kl 07:21 »
Hej.
Jag jobbade i 12 år på Ermi och min huvudsakliga syssla var att bygga och testa dessa elstängselaggregat.
Utspänningen var ca 5kV på de nätanslutna och ca 4.5kV på de batteridrivna.
Knäppandet kom från ett plåtbleck som satt på utgångstransformatorn.
Utspänningen justerades genom att ändra ett luftgap i transformatorns järnkärna.
Jag slutade där 1988.
Då hade vi mycket riktigt slutat tillverka elstängselaggregat.
Ermi, som betydde Ericssons Mätinstrument,  bytte namn till Landis & Gyhr
Strax innan de stängde ner fabriken hann den heta Euroclimate ett kort tag.
Den huvudsakliga tillverkningen bestod i elektromekaniska elmätare.

Mvh Bengt Svensson

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Elstängselaggregat Ermi Karlskrona?
« Svar #12 skrivet: 28 okt-19 kl 09:49 »
Tack för mer info!
Blev en tidsresa att läsa tråden igen...tror jag har aggregatet kvar någonstans, även om jag inte har använt det till mina stängsel. Har dock testat att det fungerar.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Elstängselaggregat Ermi Karlskrona?
« Svar #13 skrivet: 28 okt-19 kl 19:40 »
Intressant att mer folk från elstängselbranschen har hittat hit! Jag arbetade i många år på en konsultfirma, som under större delen av 90-talet skötte det mesta av utvecklingen av elstängselapparater åt dåvarande Alfa Laval.

Under 80-talet hade Alfa Laval köpt in stängselapparater från först finska Olli (ett bolag inom samma koncern som hisstillverkaren Kone), och senare från jönköpingsfirman IAAB. IAAB lade ut produktionen på låglöneländer när man tyckte det började bli för dyrt att producera i Sverige, och fick diverse kvalitets- och leveransproblem på köpet som Alfa Laval blev mer och mer irriterade på. När sedan IAAB gick i konkurs, räddade Alfa Laval-folk så mycket som möjligt av ritningar och annat från konkursboet, då hade man i första hand tänkt lägga ut produktionen av befintliga apparattyper på någon svensk legotillverkare. Men det visade sig snart att dokumentationen inte var komplett, och det som fanns var inte i sådant skick att någon legotillverkare ville befatta sig med den. Det var där min dåvarande arbetsgivare kom in i bilden, en av de legotillverkare som hade tillfrågats av Alfa Laval, tipsade om att vi nog kunde åta oss att städa upp dokumentationen. Så det första arbetet var att så att säga rita av de befintliga apparattyper som skulle fortsätta produceras. Sedan dröjde det inte länge förrän det blev aktuellt att göra ändringar och förbättringar av jönköpingskonstruktionerna, inte minst för att det började ställas krav på radioavstörning av stängselapparater, och säkerhetsföreskrifterna ändrades nästan varje år. Sedermera började en del helt nya modeller tas fram.

Olli-apparaterna har jag inte mycket koll på, men de brukar ha typbeteckningar som börjar på 1. Troligen tvåsiffriga för batteriapparater och tresiffriga för nätanslutna.

De IAAB-tillverkade Alfa Laval-apparaterna var följande:
Stop 25 , en liten torrbatteridriven apparat.
Stop 26, också batteridriven men avsedd för 12 V från bilbatteri.
Stop 27, liknande 26 men i en stor plastlåda som också hade plats för ett bilbatteri.
Stop 200, minsta nätanslutna apparaten, ca 1 J laddenergi.
Stop 205, nästan identisk med 200 men med 3 J laddenergi
Stop 206, en större apparat med 6 J laddenergi. Ändrades flera gånger pga nya säkerhetsföreskrifter, bl a fick den s k fast firing-skydd.
Stop 210, 10 J laddenergi, försedd med en tvåstegsfunktion "booster" som utnyttjade ett kryphål i dåtida föreskrifter för att klara riktigt dåligt isolerade stängsel bättre. Inte särskilt driftsäker, den komplicerade transformatorn höll dåligt.

När produktionen flyttades till Sverige såg sortimentet så småningom ut så här:
Stop 100B, 200B och 350B , små torrbatteridrivna apparater som efterträdde Stop 25. Mycket strömsnålare än sin företrädare men hade en del kvalitetsproblem från början.
Stop 1500B, enkel bilbatteridriven apparat som jag väl får erkänna att jag är skyldig till. Efterträdare till Stop 26.
Stop 2000B och 4000B, mer avancerade bilbatteridrivna apparater med en del strömsparfunktioner och möjlighet att koppla in solcell. Blev för dyra för att vara lättsålda.
Stop 3K, enkel nätansluten apparat, i stort sett identisk med den gamla 205.
Stop 6K, kraftigare dito, ersatte 206.
Stop 10K och 20K, helt nyutvecklade avancerade nätanslutna apparater. Blev inte så bra som de hade kunnat vara pga konstiga idéer från någon chef i Tumba som lade sig i utvecklingen.
Stop 25K kom några år senare, och var egentligen en 20K men utan inflytande från de konstiga idéerna.  Det togs också fram en variant av 10K för Canada (anpassad för 110 V nätspänning och de säkerhetsföreskrifter som gällde där borta), den blev mer lik 25K än den europeiska 10K.

Senare tillkom en nätansluten lågprisapparat som hette 2K, den var det dock inte vi som konstruerade utan den togs fram av en gammal IAAB-konstruktör i Jönköping. Byggdes i samma låda som 3K, 1500B m fl.
Det var på tapeten att ta fram en kraftig bilbatteridriven apparat som skulle heta 12000B, men den kom inte längre än till fungerande prototyp. I princip 25K-teknik men anpassad för batterimatning.

Utomlands såldes Alfa Laval-apparaterna även under andra namn och i lätt maskerat skick. T ex Cloverfield och Zinger. Alfa Laval hade ju alltid svarta plastlådor, men Zinger var gröna och jag tror Cloverfield var ljusbruna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 2 användare
ÖsterFröken, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser