Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  GETTER OCH FÅR????  (läst 1011 gånger)

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
GETTER OCH FÅR????
« skrivet: 02 maj-07 kl 12:58 »
vi har ju tre vuxna getter och en killing... men så har vi två får (en bagge och en tacka) men jag har lite funderingar på om man skulle kunna ha dom ihop i samma hage... nån som vet ??? kan det finnas risk att fåren blir stångade illa??? det skulle vara mest praktiskt för våran del.... men går det inte så går det inte.... :-\
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:GETTER OCH FÅR????
« Svar #1 skrivet: 02 maj-07 kl 17:37 »
Jo de går att ha tillsammans. se till bara så alla djur verkligen får äta och att alla har tillgång till ett ev. vindskydd. Blir lätt så att getterna tar över och man kan behöva ge grovfoder på flera ställen i hagen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:GETTER OCH FÅR????
« Svar #2 skrivet: 02 maj-07 kl 18:41 »
Javisst, det brukar inte vara några problem.  Att släppa ihop individer som inte känner varandra är ju alltid en risk, men om man iakttar dem noga medan de bekantar sig ska det gå bra.  Kolla bara först så att Ni inte förlorar status i Visna-Maedi-programmet eller något sådant.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:GETTER OCH FÅR????
« Svar #3 skrivet: 02 maj-07 kl 19:30 »
[Kolla bara först så att Ni inte förlorar status i Visna-Maedi-programmet eller något sådant.

Citera


Jag måste bara få fråga, kanske lite dumt, men vad är Visna-Maedi programmet ??? ???
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:GETTER OCH FÅR????
« Svar #4 skrivet: 02 maj-07 kl 20:18 »
[Kolla bara först så att Ni inte förlorar status i Visna-Maedi-programmet eller något sådant.Jag måste bara få fråga, kanske lite dumt, men vad är Visna-Maedi programmet ??? ???

Ett provtagningsprogram för att få en M3 status som visar att man har friska djur.
är det rätt Trollmor???? inte insatt i får eller provtagning på get heller för den delen..

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:GETTER OCH FÅR????
« Svar #5 skrivet: 02 maj-07 kl 21:13 »
Varför jag är osäker beror på antalen... ja menar, vi har två får och tre vuxna getter plus en getkilling... är rädd att fåren kommer i underläge bara för att dom bara är två.
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:GETTER OCH FÅR????
« Svar #6 skrivet: 03 maj-07 kl 06:28 »
Om Du inte har fler kan Du nog hålla koll på hur de beter sig mot varandra.  Jag tror inte att antalet är avgörande, i varje fall getter kivar personligen, inte i grupp.  Jag hade till och med en grupp en gång, som hade rangordningen i cirkel:  Först var de rangordnade 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7, men så en dag fick jag se hur sjuan fick in en femetta med hornet på tvåans haka.  Hade jag inte sett det, hade jag nog inte fattat ett skvatt sedan.  Tvåan sprang omkring en lång stund och ojade sig för att det gjorde ont på hakan, och aktade sig därefter noga för att komma i vägen för sjuans horn en gång till!

Om Du inte är med i Visna-Maedi-programmet, så är ju det inget problem.  Jag skulle först och främst kolla att det finns gott om plats för alla att äta samtidigt, och att det inte finns några hörn där ranglåga individer kan bli inklämda.

Och ha nu så trevligt; både getter och får är trevliga att lära känna!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 2 användare
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser