Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering av tak  (läst 1407 gånger)

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
Isolering av tak
« skrivet: 18 apr-19 kl 11:52 »
I min renovering av ett uthus har jag nu kommit till taket. Utifrån sett är det plåttak som ligger på läkt med med ett plastskikt under. Mot plasten ligger de gamla spånen som sitter fast med horisontella bräder som i sin tur sitter fast mot de bärande takstolarna.
Det jag funderar på är plasten. Den ligger där den ligger men hur påverkar den övrigt material?
Jag har nu tänkt fortsätta med luftspalt, isolering, vindpapp och bräder. Är osäker på hur plasten påverkar det hela? Om jag sätter plast istället för vindpapp blir ju allt annat innestängt mellan två plastlager.
Hela uthuset är tänkt att fungera som gäststuga men kommer inte att värmas upp regelbundet under vintertid utan värmas upp då jag har besök.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Isolering av tak
« Svar #1 skrivet: 18 apr-19 kl 19:37 »
Är det ett gammalt hus ska nog plasten bort om det inte är så att det är plast även i väggar och ordnat med någon form av ventilation. Vi är i färd med att resa ett gästhus, en gammal timmerstomme och timmermannen rekommenderar diffusionsöppen ångbroms och diffusionsöppen takduk tillsammans med ekofiber som isolering för att fukt ska kunna vandra genom. Framför allt i hus som ska kunna kallställas är det bra att göra så.
Jag är bara hemmapulare så jag kan ha fel.   

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Isolering av tak
« Svar #2 skrivet: 19 apr-19 kl 11:23 »
utifrån är det plåt,plast och därefter takspån? Plasten behövs då plåt genererar massor av kondens. Däremot behövs en bra luftspalt mellan takspånen och nya isoleringen.Isoleringen bör vara organisk dvs ekofiber,cellulosa eller dylikt. Då behövs ingen plast på insidan utan ev. fukt kan vandra och ventileras bort.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Isolering av tak
« Svar #3 skrivet: 19 apr-19 kl 14:28 »
Nu blir jag nyfiken! Jag inbillar mig att takspånen kommer ruttna bort om det ligger plast på dem. Den fukt som vandrar genom isoleringen kommer ju att kondenseras på undersidan av plasten, även om det är en luftspalt under spånorna?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Isolering av tak
« Svar #4 skrivet: 19 apr-19 kl 16:45 »
luftspalten vädrar ut ev. fukt inifrån. dessutom finns ju en ångbroms monterad inifrån så den fukt som kommer inifrån är minimal. träspånen klarar sig då även den andas. Har själv samma konstruktion på mitt tak,undantaget plåten och plasten som i mitt fall är eternit och underlagspapp. .Har funkat i 40 år,tror det klarar sig min livstid. Det man skall tänka på är att luftspalten har gott om uteluft dvs att det verkligen finns ventiler/takfotsluftning.  likaså att det finns ventiler i gavlarna ovanför innertaket.Då blir det samma klimat som det var innan isolering.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Isolering av tak
« Svar #5 skrivet: 19 apr-19 kl 17:34 »
Ok!

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Isolering av tak
« Svar #6 skrivet: 20 apr-19 kl 12:21 »
Malarmaster, ja det är rätt uppfattat. Tack, då fungerar det som jag tänkt och hoppats på.
Hur gör jag med ångbromsen in mot rummet? Är det bäst att ha diffusionsöppen eller tät (plast)? När jag läser om det verkar det vara skillnad på om huset är konstant uppvärmt eller om det är ouppvärmt under vinterhalvåret.

Jan Isaksson, din konstruktion låter sund men eftersom plasten finns där och plåttaket är i bra skick vill jag inte ta bort det utan istället utgå från hur det ser ut "lagt tak ligger" om det går att göra det.

Samma konstruktion som du har malarmaster har jag på boningshuset och det fungerar bra förutom att mössen tar sig in någonstans vid takfoten, svårt att fixa det utifrån.

Nästa fundering är hur tjock isoleringen behöver vara. Rekommendationerna är ju minst 30 cm men vad händer om man har mindre? Påverkar det konstruktion och isolering i negativ bemärkelse med tanke på fukten?

 

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Isolering av tak
« Svar #7 skrivet: 20 apr-19 kl 14:55 »
Väljer du mineralull/stenull MÅSTE du ha plast in mot rummet. Den isoleringen buffrar fukt och torkar inte ut.
Väljer du cellulosa i någon form (som är det enda raka i ett trähus) behöver du bara en ångbroms. Den är delvis diffusionsöppen,precis som isoleringen och andas.
tjocklek beror ju på vad du är beredd att betala i energi. nyproduktion gäller 30-50cm i tak beroende på klimatzon. Anledning är att följa de lagkrav som finns avseende energiåtgång. Renovering är en annan sak. minimum är nog 20 i en stuga som du beskriver,sedan beror det på vad du använder som uppvärmning. direktverkande el kräver mer isolering pga kostnader,värmepump är billigare, egen ved billigast och det hänger ju på klimatzon och användningsområde. Tak kräver generellt mer isolering än väggar beroende på att värme som bekant stiger uppåt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, krokodil, Tiomilaskogen, peterm, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser