Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solljuslampa  (läst 4451 gånger)

Purj0

  • Gäst
Solljuslampa
« skrivet: 19 apr-05 kl 13:05 »
Hej!

Hittade detta forum av en slump o måste säga att jag blir imponerad av all kreativitet och idérikedom som frodas här.

Tänkte bara dela med mig av en liten innovation jag snubblade över häromdagen:

http://www.parans.com/produkter.htm

De använder ingen el men fungerar ju å andra sidan bara när det är ljust ute, dvs inte när man är i störst behov av artificiellt ljus (natten/vintern). Men det kanske kan vara ett alternativ för fönserlösa kontorslokaler, källare, toaletter mm mm. Tycker det verkar himla läckert iaf.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Solljuslampa
« Svar #1 skrivet: 27 apr-05 kl 10:55 »


Hej.
Jag har en helt annan solljuslampa. Det är en dubbel lysrörslampa, med inbyggd laddningsbart batteri (ackumulator) i botten av lampan.

Man kan välja om det ska vara ett eller två lysrör som lyser, och det är i det närmaste normalstora lysrör, den lyser faktiskt riktigt bra.

Med den följer dels en mindre solpanel, dels en sladd så man kan ladda från elnätet, eller solen valbart. Låter man lampan stå ute en dag i bra solsken, så kan den ge ett par tre timmars belysning.

Kostade ca 350 kronor på Ellos postorder, och den har fungerat bra i drygt ett år.

Jag använder den dels som belysning då jag installerar el, och måste slå av elen, dels vid camping, dels då vi besöker släktingar som ej har el i sitt hus.

Vad jag förstår har denna typ av lampor fått stor använding ute på landsbygden i många U-länder där det ej finns el tillgängligt.

Mikael Perman.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 1 användare
lillaliam

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser