Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skadad öga+"ruttnande" öron! st8ngad,sjukdom,ohyra? +allting samtidigt???  (läst 6233 gånger)

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
Hej!
Ena dagen m8r hon toppen andra dagen ser ögat vit ut och det rinner gul/genomskinlig slem ner fr8n ögat och hon kniper ihop det en del. Jag tycker ocks8 ögat ser blind ut... (se ocks8 foto!)

St8ngat???
Kan en annan get har st8ngad henne (inte rakt in i ögat, det är ej ut-stucken! men som en slag utifr8n p8 ögat? jag har en häst som har f8tt en spark p8 ögat och hennes lens i ögat har d8 tippad över och ligger p8 tvären nu, ögat ser likadan ut och kan ocks8 rinna en del..)

Eller sjukdom??
finns det en känd sjukdom hos getter som kan göra s8nt? att ögat blir vit över natt...

Tacksam för alla kommentarar!
Kerstin
« Senast ändrad: 06 sep-12 kl 15:52 av AnimalMediators »
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

ninna b

  • Gäst
SV: skadad öga? st8ngad? eller genom sjukdom?
« Svar #1 skrivet: 03 sep-12 kl 14:54 »
Vi har haft några sådana ögon också och vi har lätt fått bukt på det med ögonsalva.

Sussilo

  • Gäst
SV: skadad öga? st8ngad? eller genom sjukdom?
« Svar #2 skrivet: 03 sep-12 kl 17:20 »
Ninna b, vilken typ av ögonsalva använder du?

ninna b

  • Gäst
SV: skadad öga? st8ngad? eller genom sjukdom?
« Svar #3 skrivet: 03 sep-12 kl 19:03 »
Fucithalmic vet. heter den jag fick senast med det har gått med andra sorter också.
I fjol hade vi flera stycken som fick ilsket röda ögon som gick över i en vit hinna, smittsamt skulle jag tro men vi isolerade dom som var drabbade och fick bukt med det ganska snabbt. Är dom mycket variga så får man tvätta rent ordentligt först

Sussilo

  • Gäst
SV: skadad öga? st8ngad? eller genom sjukdom?
« Svar #4 skrivet: 03 sep-12 kl 19:40 »
Ok, tack för tipset :)!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: skadad öga? st8ngad? eller genom sjukdom?
« Svar #5 skrivet: 04 sep-12 kl 08:47 »
Ja, Fucithalmic har jag goda erfarenheter av vid infektioner efter skador.  Den vanligaste skadan på getögon är höstrån som skadar hornhinnan, men jag tycker inte att det här ögat ser riktigt typiskt ut för den skadan.  Jag har faktiskt  aldrig sett ett öga med just detta utseende.  Du som sett ett hästöga med linsen på tvären, kan du jämföra?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
SV: skadad öga? st8ngad? eller genom sjukdom?
« Svar #6 skrivet: 04 sep-12 kl 12:58 »
Fucithalmic vet. använder jag ocks8 till hästerna när de har ögon-inflammation (smittsamt!)
det här ögat ser dock inte ut s8 som dessa hästars ögon ser ut (jag har MYCKET mera erfarenhet med hästar)
ser mera ut som den skadade hästens öga Trollmor...
fast hästen med skadat öga f8r särskild lätt dessutom en inflammation i detta öga...

och min get har inte röd öga ninna b., men vit. Vit inne där linsen borde sitta och som en vit dimma över själva hornhinnan dessutom (sorry att fotot är av d8lig kvalite...)
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

ninna b

  • Gäst
SV: skadad öga? st8ngad? eller genom sjukdom?
« Svar #7 skrivet: 04 sep-12 kl 13:04 »
Just så har våra också blivit.... vita men du kan väl lägga på lite salva och se. Det kan väl ändå inte skada

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: skadad öga? st8ngad? eller genom sjukdom?
« Svar #8 skrivet: 04 sep-12 kl 14:35 »
Ja, bilden är en liten aning suddig, men inte värre än att man ser.  Jag tycker det ser svullet ut runt omkring.  Hon dricker väl tillräckligt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
SV: skadad öga? st8ngad? eller genom sjukdom?
« Svar #9 skrivet: 05 sep-12 kl 19:14 »
Tack till er alla som tippsar/bryr sig!

Hon är ett jättekonstigt fall. Hon hade en del "h8l" i öronen nu ocks8 ig8r kväll och idag är öronen mycket infekterade, slemmiga, luktar d8ligt.
Jag hade veterinären här och han visste inte vad det var med öronen. Hornhinneskada i ögat dock är hans analys och jag har f8tt prescription för salva. och s8 ska hon f8 pencillin mot b8de öron och ögon-inflammation. Alla andra mina getter är friska fortfarande.

Det galna är att hon började f8 problem dagen efter att vi slaktad hennes son.
Min fullständigt vilda gissning, icke-expert-men-tror-mycket-p8-psykets-inflytande-över-kroppen, hon fattade att sonen dog??? (fast han skrek inget, hon var inte med och allt gick lugnt och stilla till!) och blev deppigt? och sedan kraschad sig själv genom taggiga buskar/blivid st8ngad av andra för att hon var nere?? och b8de skadat öga och öronen pga detta. Skadat öga syntes ju omedelbart sen har det blivid infekterad... och nu ocks8 de sm8 h8l i öronen... pga att hon fortfarande är deppigt/pga att ögon-infektionen försvagar henne ännu mera....?

Hon äter dock bra även forfarande...
Sluter getter äta när de m8r d8ligt? s8 som vissa andra djur gör?
jag tycker att hon dricker bra trollmor, mer än vanligt skulle jag säga om det över huvud taget finns n8t ovanligt över hennes drickande...

Hälsningar till er alla!
« Senast ändrad: 07 sep-12 kl 12:36 av AnimalMediators »
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: skadad öga? st8ngad? eller genom sjukdom?
« Svar #10 skrivet: 05 sep-12 kl 22:29 »
Javisst brukar de begripa när ett barn dör, och sörja, men de brukar inte bli direkt deprimerade av det.  Men kanske sonen ändå hjälpte henne på andra sätt, var ett skydd mot någon annan get eller nåt?

  Har du något foto på öronen också?  Det här börjar verka ganska ovanligt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
SV: skadad öga? st8ngad? eller genom sjukdom?
« Svar #11 skrivet: 06 sep-12 kl 15:44 »
Bifogat ett kort fr8n imorse. Det gul-aktiga rund ögat är fr8n färgen som veterinären använde för att diagnosticera horn-hinne-skada, det röda vid ögat är blod som kommer fr8n örat!
« Senast ändrad: 06 sep-12 kl 16:24 av AnimalMediators »
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
örat ej rengjort fr8n sidan.
och örat rengjort ungefär fr8n samma h8ll, lite mera fr8n ovan.

Öronen ser ut som om n8got äter i henne, djupa infektera sm8 s8r och de luktar ruttnad, jag skulle inte ha varit förv8nat om det hade krälat av mask inne i s8ren. det fanns ingen synlig ohyra i de men mycket var.
Som sagt Veterinären visste inte vad detta är och har skrivit ut antibiotika att spruta im
« Senast ändrad: 06 sep-12 kl 16:38 av AnimalMediators »
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Ser otäckt ut.  Ögar är helt klart sämre än på första bilden.  Såg örat ut så där när veterinären var där?  Om det är en märkbar förändring sedan hän var där och tittade, kan det kanske vara lämpligt att fösöka rapportera utvecklingen.

  Går det bra för dig att injicera?  Fick du streptocillin, eller?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Kalle Hammarberg säger:

"Min tolkning av bilden på ögat är att geten har en hornhinneinflammation, (hornhinnan är det yttersta lagret på ögat) oftast orsakad av att något skadat hornhinnan, t.ex. ett grässtrå eller buskgren. Ögonsalva 4 gånger om dagen är rätt behandling. Om det skulle vara något längre in i ögat kan inte undersökas förrän hornhinnan läkt så pass att det går att titta in.
Det finns också smittsamma hornhinneinflammationer orsakade av bakterier, men då är det många djur i besättningen som drabbas och då på bägge ögonen, och så verkar det inte här.
Örat har jag svårare att tolka. Det händer att getter suger på varandras öron. Kan det vara något? Håll ögonen på det. Blir inte örat svullet, och geten inte får någon feber, skulle jag nöja mig med lokal rengöring och behandling med någon sårsalva.
Getter kan äta även om de är sjuka. Som typiska "bytesdjur" visar de sig inte sjuka förrän de inte orkar spjärna emot längre. Ett rovdjur tittar ju efter djur med avvikande beteenden när de väljer ut sitt byte. Däremot kan de andra getterna observera att en get blir svagare, och då trycka ner den sjuka geten i rangordning. Märks tydligast på att geten kommer längre ner i rangordning vid mjölkning.

Ciao,
Kalle H"
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Fundering på morgonkulan:  Kan öronmärket ha slagit i ögat, om hon haft ett gräl med en annan get?  Skulle örat ha kunnat komma i kläm mellan hennes eget och kompisens horn, och öppnat en inkörsport till flugor som dragit dig bakterier?  Jag bara vill hjälpa till med att klia oss i skallen.

 
  - Hur mår damen idag?
« Senast ändrad: 14 sep-12 kl 17:30 av ieenilorac »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
Jag tycker det ser otäckt ut. Örat ser nästan ut som om en hund har varit där och tuggat på det. Det känns lite osannolikt att det har blivit sådär illa över bara en natt, om inte geten har utsatts för våld av något slag. Möjligen kan det bli sådär infekterat och varigt av något som från början varit mindre småsår, men som sedan successivt blivit infekterat av flugor och bakterier efter några dagar?

När det gäller ögat så kan Fucitalmic vara bra som många redan skrivit. Men min get som nyss hade en ögoninfektion pga att hon skadat sig, tycktes inte bli bättre av denna ögonsalva. Efter två veckors behandling på ovanstående salva fick jag ta ut veterinär igen som konstaterade att hon fortfarande var svullen i ögonlock och hade rinniga ögon, och istället fick hon  kortison under två dagar, och samtidig behandling med en annan typ av antibiotika i form av ögondroppar, som jag tyvärr nu har glömt namnet på! Men om inte fucitalmic hjälper, försök då få bytt till annan typ av antibiotika, och kolla noggrannt hur det andra ögat ser ut också - min get smittades i sitt andra öga under behandlingstiden pga mitt slarv, och pga att geten kliade sig i ögat med klövarna och bakterier fördes över till det friska ögat, och i slutändan fick jag ha ögondroppar i båda ögonen och efter två veckor med de nya ögondropparna så försvann symptomen.
« Senast ändrad: 14 sep-12 kl 17:32 av ieenilorac »

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
Hej igen till er alla!

Bilderna nedan skulle jag laddat upp redan 7.September, samt beskrivning av dagens tillst8nd, men under tiden de laddades upp (med min d8liga uppkoppling) blev det n8t fel, jag fick fel-meddelande och hann sedan inte att skriva om allting igen, ladda upp igen.

Nu var det m8nga som har tyckt till och jag är tacksam ör detta, här kommer min information, b8de fr8n 7.September samt idag +kommentar till era kommentarer:

"Åter till örat:  Även jag tycker att det ser ut att ha behövt en ganska lång tid på sig att bli så illa.  Som om nån liten parasit, osynlig för blotta ögat, gnagt och bajsat innanför huden en tid."

jag tycker att det ser precis ut s8där som du skriver Trollmor.
och det finns ler knölar under huden som ej har sprukit upp ännu....(se bild)

"ganska l8ng tid"
hon var inne i box-stallet bort fr8n flocken med sin son (för att han hade blivid könsmogen men slakteren kunde ej komma ännu...)
under den tiden (omkring 2 veckor) s8g vi henne säkert 10x om dagen och hon var helt felfri (fast helt ärlig, vem av er kolla inne i öronen p8 alla djur hela tiden när de annars verkar m8r toppen - det gjorde inte vi heller iaf)
sedan slaktades sonen och hon flyttade ut till resten av flocken ihop med mamma och tvillingssyster och deras söner (som varit inne med henne under den sista natten)
dagen efter var det en anställd som skötte om getterna - jag fick inge besked om n8got ovanligt
dagen efter var det jag som skötte om de och som s8g att ögat var delvis vit och det ran lite vit vätska ur det
dagen efter var örat mera vit och vätskan som ran ur det var gul/vit (d8 la jag ut fr8gan p8 nätet)
resten finns ju i historien här...
"ganska l8ng tid"
absolut, Trollmor, det kan har p8g8tt länge att det kröp/kryper/äter/bajser n8got under hunden p8 henne i örot.... som sagt de där konstiga knölarna syns bara underifr8n/inifr8n örat och vi koller tyvärr inte alla getters/v8ra djurs öron under-/inifr8n hela tiden.
Att de där knölarna sedan har sprukit upp (n8gra av de iaf) när hon m8tt d8ligt av annat skäl...?
N8gra knölar finns kvar ännu som ej har sprukit...

Jag hörde ocks8 med hennes förra ägare som skrev s8 här:
"Så tråkigt att höra med Gracilett! Jag tittade på bilderna och det ser ju väldigt konstigt ut – jag har inte sett något liknande… Men ni hittade inga parasiter av något slag? Nu kanske det är bilderna som gör det svårt att avgöra – men det ser ju nästan lite mugg/lymfangitaktigt ut – fast på get och på öronen – om jag ser rätt…? Det är inte någon form av kontakteksem – något hon kan komma åt någonstans något frätande/giftigt eller något som gör att hon får såren just där? Baserat på bilderna hade jag nog också tänkt penicillin först om det inte går att se att det är ohyra av något slag. Veterinären vet säkert vad han/hon gör… Vi hade en hund förut som fick atypiska fukteksem som blev öppna sår och huden och håret föll av runtomkring, det luktade illa, var varigt och svullet och vi trodde det var ohyra först – men det blev bra med en penicillinkur – känner att jag försöker inventera allt jag sett som sett lite liknande ut – men jag vet faktiskt inte… Jag hoppas medicinen hjälper!"
Spännende svar! Just nu….
(daglig tvätt och spolning med desinfektionsmedel, resten av tiden bärandes av öronmask (tillverkad av en avklippt häst-öronmask) som ocks8 blir dagligen desinficerad+torkad (se bild)
…luktar öronen ej d8ligt längre, de är ej variga, men h8len ej läkta heller, runtom de redan öppna h8len tappar hon allt h8r, och särskild det ena örat (se bild) är dock fullt med ännu ej sprukna knölar p8 andra ställen.
Annars f8r hon pencillin i halsen im varje dag (Penovet), det g8r bra för mig att injicera, Trollmor… och ögondroppar 4x dagligen i ögat.
Ögat rinner ej längre men är lika vit som förr. Veterinären ordinerade att hon skulle var i mörkret s8 mycket som möjligt vilket vi har ordnat…
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
„Jag tycker det ser otäckt ut. Örat ser nästan ut som om en hund har varit där och tuggat på det.“
Absolut hippievagnen, jag kände(!) spontant att det var räven (vi hade ju en skabb-sjuk räv i stallet häromdagen), men att hon skulle ha stodd stilla och l8tid honom tugga??? D8 känns det mera sannolikt att det var hennes son som sugit p8 örat? Hon hade nämligen ingen mjölk kvar (vi provade p8 kvällen efter att han hade g8tt bort) fast han drack ännu när vi lyttade in de i stallet…
Jag berättade om räven för Veterinären iaf.

„Det känns lite osannolikt att det har blivit sådär illa över bara en natt, om inte geten har utsatts för våld av något slag. Möjligen kan det bli sådär infekterat och varigt av något som från början varit mindre småsår, men som sedan successivt blivit infekterat av flugor och bakterier efter några dagar?“

Jo, s8 är det absolut. Och processen är ju ännu inte avslutad.

„När det gäller ögat så kan Fucitalmic vara bra som många redan skrivit. Men min get som nyss hade en ögoninfektion pga att hon skadat sig, tycktes inte bli bättre av denna ögonsalva. Efter två veckors behandling på ovanstående salva fick jag ta ut veterinär igen som konstaterade att hon fortfarande var svullen i ögonlock och hade rinniga ögon, och istället fick hon  kortison under två dagar, och samtidig behandling med en annan typ av antibiotika i form av ögondroppar,“

Jag har samma erfarenhet med min halvblinda häst(!). De flesta ögoninfektioner (hos henne och andra hästar) har blir bra med Fucithalmic, men det hjälper ej alltid och d8 kan kortison/antibiotika vara av nytta.
Men i det här GET(!)-fallet har vi iaf inte f8tt Fucitalmic hur som helst, men andra ögondroppar istället.

“Det finns också smittsamma hornhinneinflammationer orsakade av bakterier, men då är det många djur i besättningen som drabbas och då på bägge ögonen, och så verkar det inte här.”
Nej, Kalle (och tack för dina r8d med!) – hon är fortfarande ensam om problemet tack och lov.

Tack iaf till er alla, jag h8ller er underrättad!
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Mina associationer går mera åt parasiter/infektioner/virus.  Finns det skabbdjur som drabbar getter?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser