Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  ANKA!  (läst 18571 gånger)

enbarsfallet

  • Inlägg: 109
    • Närke
ANKA!
« skrivet: 13 sep-10 kl 16:36 »
Ska till att slakta anka för första gången...
Har ni några goda recept!

Mvh charlotte
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

sarwen

  • Inlägg: 38
    • Södermanland
SV: ANKA!
« Svar #1 skrivet: 15 sep-10 kl 13:58 »
Bland det godaste jag vet är stekta ankbröst!
skär bara ut brösten, skåra dem på skinnsidan, stek dem lätt rosa, gör sås med grädde och kanske lite vin... Goda grönsaker till! Skrovet kan man väl koka och bena ur och så ta vara på buljongen. När den kallnar tar man vara på fettet och har att steka i och resten kan nog bli en god gryta eller soppa...

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: ANKA!
« Svar #2 skrivet: 05 okt-10 kl 14:18 »
Konfiterade anklår.
Gnid in låren med salt och ställ i kylen ett dygn.
Lägg dem i en form eller gryta och stick in några kvistar timjan och rosmarin och ett par vitlöksklyftor här och där. Mal lite svartpeppar över. Häll över ankfett så att det täcker.
Sätt in i ugnen på 150 grader med lock eller folie över och låt gå i 4 timmar.

Ät direkt eller stoppa i burk och sila fettet över så att det täcker. Täckta med fett håller de sig i flera månader i kylen.

regnpipan

  • Gäst
SV: ANKA!
« Svar #3 skrivet: 06 okt-10 kl 08:42 »
Lågtemeraturstekning i ugn är det som funkar bäst tycker jag. Typ 90-100 grader i så många timmar som behövs för att komma upp i 68 grader, glöm inte att låta det vila i folie i 10-15 minuter innan tranchering. Så djävla lätt att köttet bara blir torrt och tråkigt annars!

M Bond

  • Inlägg: 68
    • Skåne
SV: ANKA!
« Svar #4 skrivet: 11 okt-10 kl 19:49 »
Vi brukar steka ankorna i stekpåsar med massor av kryddor, russin, lök och äpplen. Blir både mört och får en go stekyta!

Bond

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: ANKA!
« Svar #5 skrivet: 11 okt-10 kl 19:59 »
V tog två fileer, saltade två dagar,  skar upp och kryddade inuti. Sen skinknät på det (som kassler) och sen varmrökning. Finfint pålägg!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

zippo

  • Inlägg: 3
    • Halland
    • Torplidens
SV: ANKA!
« Svar #6 skrivet: 25 okt-10 kl 23:34 »
Helstekt knaprig anka är det bästa som finns. Gnid in hela ankan med citron, snåla inte. salta o peppra. Lägg lite gele inuti, om du vill göra sås sen. Har jag färska örter så använder jag det också. Stek i ganska hög temperatur, 225 grader ca 1 tim. Ta ut ankan och låt den vila minst 20 min.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: ANKA!
« Svar #7 skrivet: 25 okt-10 kl 23:56 »
jag ska slakta några ankor oxå.. ska prova att plommonspäcka en anka och dänga in i ugnen  och gräddsås och potäter till... sen såg jag ett recept med apelsinmarinerad anka som jag ska leta rätt på för det lät gott..
Fjäderfän och kaniner

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: ANKA!
« Svar #8 skrivet: 06 dec-10 kl 16:25 »
slaktade en blekingeanka idag... ska prova att göra rimmad/sprängd anka
har gjort saltlake 1,5dl salt och 0,5dl socker till 2liter vatten som ankan ska ligga i 2-3dagar.. sen ska den sköljas och kokas i vatten med kryddor och lök..ca 45minuter.. sen ska den kallna och skäras upp i tunna fina skivor.. mums
Fjäderfän och kaniner

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
SV: ANKA!
« Svar #9 skrivet: 06 dec-10 kl 18:56 »
Jag gjorde "helstekt" anka i helgen.
Anka, tärnad kålrot, palsternacka och majrova, litet kokosmjölk över.
Alltsammans i glasform med lock i 125 grader.

Så mört att det gick att dela köttet tvärs över fibrerna med gaffel!

//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Martin-77

  • Inlägg: 111
    • Värmland
SV: ANKA!
« Svar #10 skrivet: 11 jan-11 kl 23:55 »
Här hemma hade vi anka till både jul och nyår med varierat resultat...
På jul ungsstekte vi anka som var flådd, dvs utan skinn och den blev torr och tråkig och på nyår så lärde vi av misstaget och plockade ankan ist. dvs ungsstektes med skinn. Stor skillnad :o
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: ANKA!
« Svar #11 skrivet: 12 jan-11 kl 07:55 »
Flådda djur ska aldrig stekas, de ska kokas i en eller annan form av gryta. De blir ofelbart torra vid stekning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

regnpipan

  • Gäst
SV: ANKA!
« Svar #12 skrivet: 12 jan-11 kl 08:47 »
Flådda djur ska aldrig stekas, de ska kokas i en eller annan form av gryta. De blir ofelbart torra vid stekning.

Själv föredrar jag att flå mina rådjur och lamm innan jag tillagar dem, men det är ju en smaksak.  ;)

Skämt å sido, man kan lägga fläsk eller bacon på när de steks i ugn, ger både smak och saftighet.


ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: ANKA!
« Svar #13 skrivet: 12 jan-11 kl 08:51 »
Som du säkert förstod avsåg jag bara fjäderfä i mitt svar. De har nämligen ett väldigt magert kött och minimalt med underhudsfett som inte sitter fast i skinnet.

Rådjur, vildsvin osv har faktiskt lite underhudsfett. Men även de kan bli torra vid stekning om man väljer fel detalj.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Pernilla Lava

  • Inlägg: 263
    • Södermanland
SV: ANKA!
« Svar #14 skrivet: 21 jan-11 kl 21:40 »
Jag slaktade en väninnas Mysk Anka som var 8år!  :o

Flådde och kokade i 3 timmar med kryddor bla kanel, cilli och russin (lagerblad, morot och lök).
Tog av köttet, skar det över fibrena och lade ned i en gräddsås som jag gjorde av skyn.

Det blev jätte gott!! ;D och inte alls så segt som man kunde tro!  :P

Hälsningar Pernilla
« Senast ändrad: 21 jan-11 kl 21:47 av Pernilla Lava »
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: ANKA!
« Svar #15 skrivet: 21 jan-11 kl 22:14 »
Jag slaktade en väninnas Mysk Anka som var 8år!  :o
Enligt källor på internet kan myskankor bli ca 20-23 år...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Pernilla Lava

  • Inlägg: 263
    • Södermanland
SV: ANKA!
« Svar #16 skrivet: 21 jan-11 kl 22:56 »
Jo, jag hörde oxå det. Att dom kan bli så gammla.
Men det kändes ändå speciellt att äta nån som var 8 år..., lika gammal som min brors barn..!
Mina tuppar brukar ju inte ens vara 1 år då dom åker i grytan.
20 år är länge! -Respect!!  ;D
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Gilbert

  • Gäst
SV: ANKA!
« Svar #17 skrivet: 29 okt-13 kl 08:17 »
Jag har försökt tillaga hel anka några gånger men tycker att det är mycket som smälter bort. Anka verkar fett på något sätt och när jag är sugen idag använder jag ankbröst.
Det är enklare och blir fina skivor om man steker köttsidan först så att bröstet bullar upp sig lite och kör resten i ungen till 55 grader och låter allt vila under folie en halvtimme.

Det blir fortfarande en del fett, vad gör ni med fettet och hur nyttigt / onyttigt är det?

Gilbert

  • Gäst
SV: ANKA!
« Svar #18 skrivet: 29 okt-13 kl 08:24 »
Om man lyxar till det så kan man göra potatisfondant. Skala potatisen och pressa ut en puck som sedan kokas med buljong i ugnen. Då har jag använt ankfett från stekningen för att få med lite smaker. Men det blir animaliskt fett och myckett omättat fett.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: ANKA!
« Svar #19 skrivet: 29 okt-13 kl 12:04 »
Det blir fortfarande en del fett, vad gör ni med fettet och hur nyttigt / onyttigt är det?
Spara ankfettet för allt i världen. Det är fantastiskt att steka i. Vi sparar det vi skummar av i en glasburk i kylen och tar en sked när vi ska steka. Mums!

Den här rädslan för animaliskt fett vet jag inte om den är så befogad. Men det är ju jag det. Man ska väl inte äta något fett i överflöd.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
Hon-med-gässen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser