Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Misslyckas med potatisen  (läst 2219 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Misslyckas med potatisen
« skrivet: 30 aug-19 kl 22:51 »
I våras satte vi mycket potatis i hopp om att kunna utesluta pasta och mathavre mm som tillbehör.
Det gick super och potatisen kom upp snabbt och växte på.
Redan i juni var plantorna fulla med gröna potatisar som hängde i klasar. Jag tänkte först att vi skulle vänta att äta tills de fått skal men nypotatis är ju så gott så vi plockade en hel massa och kokade. Men det var inte alls som den potatis man köper. Smakade inte alls lika gott, mer som tomat i konsistensen. Vi har ätit det varje dag sen dess, jag tänkte att vi nog skulle vänja oss men lite besviken är jag allt.
Nu två månader senare är det mycket potatis kvar som hänger på plantorna men ingen har fått skal. Vad gör vi för fel? Börjar tröttna på det, särskilt eftersom vi äter det varje dag. Återgår snart till köppotatis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Misslyckas med potatisen
« Svar #1 skrivet: 30 aug-19 kl 23:46 »
 ;D


torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Misslyckas med potatisen
« Svar #2 skrivet: 31 aug-19 kl 00:20 »
Du måste ju fernissa dem ett par gånger i veckan medan de är gröna om det ska bli några riktiga skal!

kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: Misslyckas med potatisen
« Svar #3 skrivet: 31 aug-19 kl 02:45 »
Är du helt säker på att det är potatis du odlar? De växer ju under jorden och hänger inte i klasar på plantorna.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Misslyckas med potatisen
« Svar #4 skrivet: 31 aug-19 kl 10:08 »
 ;D

Det påminner mig om gubben i Lappträsk 3-4 år efter att bananbåtarna börjat komma med gula frukter till Sverige. När de första bananerna nådde upp till obygderna så smakade han med skalet på. Det blev aldrig köpt fler bananer för hans del...

Prova att gräva lite i jorden under plantan och kika om där finns mer än bara rötter...?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Misslyckas med potatisen
« Svar #6 skrivet: 31 aug-19 kl 19:12 »
Vissa sorters potatis får många gröna frukter när de blommat över. Det är inga potatisar, utan frukter med frön. Sådana skall du absolut inte äta. Släng dem! Prova istället att sticka fingrarna i jorden och känn efter som det finns några knölar. Eller gräv upp en planta helt fräckt.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Misslyckas med potatisen
« Svar #7 skrivet: 01 sep-19 kl 00:17 »
Tack för input.
Tycker det känns dumt att slänga mat.
Finns ju många andra bär som smakar super, så dessa är nog bara omogna.
Ang att gräva under plantan så vill jag inte det då jag praktiserar ”no dig” metoden. Då ska man inte gräva för då stör man jordens mikroorganismer och så. Men tack för förslagen! Trevlig helg!

kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: Misslyckas med potatisen
« Svar #8 skrivet: 01 sep-19 kl 08:21 »
Potatisbär är som sagt giftiga för djur och människor, de innehåller solanin. Potatisarna finns under jord och de kommer att ruttna och förfaras om du inte gräver upp dem.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Misslyckas med potatisen
« Svar #9 skrivet: 01 sep-19 kl 09:13 »
”No dig” och odla potatis låter som ett svårt sätt att försöka bli mätt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Misslyckas med potatisen
« Svar #10 skrivet: 01 sep-19 kl 09:32 »
Den där täckodlingsmetoden får det väl bli då. Eller i hink.

Om man kör aquaponiks direkt i potatiskastrullen så har man ju sparat några moment ;D

 

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Misslyckas med potatisen
« Svar #11 skrivet: 01 sep-19 kl 09:42 »
 :)
Förlåt. Blev så inspirerad av denna tråd när jag hade massa äggvita över.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/70189341-ska-man-koka-eller-steka-agget-for-att-gora-aggvita-till-marangen

Men ett par bra idéer och förslag rikare!

nillisfink

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Misslyckas med potatisen
« Svar #12 skrivet: 01 sep-19 kl 20:01 »
asgarv,,,,viker mig av skratt...denna var bra.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Misslyckas med potatisen
« Svar #13 skrivet: 02 sep-19 kl 16:36 »
Så klart att Kreacon skriver med glimten i ögat. Jag blev bra lite orolig för att Kreacon skulle förgiftas till döds på potatisfrukterna. Någonstans finns det  "no dig" metoder för potatis: olika varianter av täckodling.
(Jag har tänkt mig att använda "no dig" metoden för egen del: mitt stoft skall således kremeras och inte begravas.)

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Misslyckas med potatisen
« Svar #14 skrivet: 02 sep-19 kl 19:34 »
Man ska äta knölarna som är under jorden.

???
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Misslyckas med potatisen
« Svar #15 skrivet: 02 sep-19 kl 19:45 »
 hos mig bor knölarna i grannhuset. Där dricker man knölarna destillerade

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Misslyckas med potatisen
« Svar #16 skrivet: 02 sep-19 kl 19:48 »
 ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare
alternaiv, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser