Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väcka liv i en gammal lie?!  (läst 2274 gånger)

alexthesaint

  • Inlägg: 447
    • Västergötland
Väcka liv i en gammal lie?!
« skrivet: 29 nov-08 kl 15:23 »
Hej.
Hittade en gammal lie i källaren. Den är sannolikt inte använd på tiotals år och trät är minst sagt toktorrt.
Har oljat in ett lika gammalt spadskaft tidigare, men det sprack.

Undrar om någon har ett bra tips om hur jag kan väcka liv i lien igen, så jag får slå lite till sommaren?!!!

Ha det gött, -haj!
Alex
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Väcka liv i en gammal lie?!
« Svar #1 skrivet: 29 nov-08 kl 19:46 »
Varför inte ställa (hänga) lien rått (hög luftfuktighet) i ett par månader. När träet återfått viss fuktighet ca 10-15% kanske det återfår spensten. Där efter olja in vid behov.
Har ej provat själv, men kan fungera.

Hällristningar Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Väcka liv i en gammal lie?!
« Svar #2 skrivet: 29 nov-08 kl 19:50 »
Förr oljade de inte liorven vad jag vet, men du kan ju prova med rå linolja. Den har förmågan att återfukta torrt trä.

Kila fast orvet ordentligt innan du börjar slå. I värsta fall kan du ju limma fast knaggarna i orvet om de är lösa.

Lien är väl inte slutvässt? En riktig smidd lie har ju stål bara i eggen och blötjärn i båda sidorna och i ryggen. Därför går det inte att få en utsliten lie att hålla skärpan. En del smeder härdade också bara den yttersta delen av eggen, påstås det.



Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Väcka liv i en gammal lie?!
« Svar #3 skrivet: 30 nov-08 kl 21:56 »
En gammaldags smed hade nog inga möjligheter att härda bara den yttersta eggen, sådan "selektiv härdning" hör modernare metallurgi till - induktionshärdning och liknande metoder.
Man kan nog räkna med att hela den del av bladet som består av härdbart stål blev härdad när smeden ändå höll på, det fanns ju ingen möjlighet att göra annat än att värma hela bladet i ässjan till rätt temperatur och sedan kyla i vatten, saltlake eller möjligen olja.
Anledningen till att man inte gjorde hela bladet av stål utan lade ner en massa arbete på att välla ihop en stålten med mjukt järn är (förutom att stålet var dyrare) att ett blad som är gjort helt och hållet av härdat kolstål skulle bli alldeles för sprött. Det behövs något mjukt och segt bakom den hårda eggen för att allt ska hålla.

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Väcka liv i en gammal lie?!
« Svar #4 skrivet: 01 dec-08 kl 14:30 »

Här finns en underbar gammal film ifrån 1923 på temat. Man behöver logga in för att se den men det är värt besväret om man är intresserad av detta hantverk.

http://www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?f=88&t=4247&p=21242&hilit=lie+smed&sid=e3936914a1759f75e82dcc0c51c29e03

Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

alexthesaint

  • Inlägg: 447
    • Västergötland
SV: Väcka liv i en gammal lie?!
« Svar #5 skrivet: 07 dec-08 kl 20:52 »
Nu är lien inoljad.
Tack för alla tips!
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 3 användare (1 dolda)
peterm, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser