Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur och när börja vallträning av Aussie valp?  (läst 4419 gånger)

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
Hur och när börja vallträning av Aussie valp?
« skrivet: 17 sep-09 kl 20:21 »
Har tidigare skrivit i ankforumet då vi fått tips att börja träna våran valp på ankor, och då vi har gård att kunna skaffa egna så var detta tanken, men fick nu ett svar på min tråd där att hundarna kunde få problem på större djur om de fick valla ankor för mycket.
Kanske någon som vet mer kan skriva en rad så att jag som nybörjare kan veta hur jag bäst ger min hund en bra start,  även NÄR jag kan börja, och hur jag skall gå till väga.

Valpen är en Aussie hane som nu är drygt 8 veckor gammal och vi har absolut inte bråttom, men om jag kan se till att ge honom en mer berikad uppväxt så skulle jag gärna vilja göra det.

Vi bor på landet med 9 siberian huskys, har en grannbonde vars Highland Cattle vi tänk hjälpa till att valla när hunden kommit upp i ålder och kunnighet.
Vi har en stor tom ladugård och även betesmark sommartid att kunna ha egna eller lånade djur på just för att kunna ge hunden det den kan tänkas behöva, så nu behöver vi bara lite hjälp på vägen av er som kan detta!

Tack på förhand, Anna & Boss
även en blind höna hittar ett korn...

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hur och när börja vallträning av Aussie valp?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-09 kl 20:32 »
Det var alltså jag som fick höra på Förberedande Vallhundskursen att hunden kunde bli lite 'närsynt' om man bara vallade fjäderfän, stämmer det?
Kan det vara skillnad på BC och Aussie?
     Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hur och när börja vallträning av Aussie valp?
« Svar #2 skrivet: 18 sep-09 kl 11:13 »
Det stämmer att en Border Collie som har ett starkt "eye" kan förstärka det så pass mycket att det kan bli svårt att flytta hunden i sidled, om den får valla mycket ankor i tidig ålder. Varje vallhund är en individ, med sin egen uppsättning vallningsgener, det som är bra för den ena är sämre för den andra!

Aussie har sällan ett starkt "eye" så det borde inte vara något problem med ankvallning där.
Däremot om du har för avsikt att valla andra djur än ankor, så rekommenderar jag starkt att du går en förberedande vallningskurs och sedan naturligtvis minst en, helst flera vallningskurser, innan ni ger er på arbetet med Highland Cattleboskap. Ankor är snarast en kul "hobby" , men man lär sig inte valla tillräckligt mycket på dom för att kunna valla andra djur sedan.

Innan man börjar valla med sin hund måste grundlydnaden vara rejält befäst. Ett ovillkorkligt ligg i alla upptänkliga situationer (ligget ska vara blixtsnabbt!) och på alla avstånd (även 2-300m bort!) Hunden ska ha en ovillkorlig inkallning (vända i luften nästan) på alla avstånd och i alla situationer. Hunden ska förstå "nej" och "bra".
För att träna in det går man en förberedande vallningskurs där man få hjälp med detta.

Vallningskurserna är ett måste för att inte skador på hund och djur ska hända. En skada händer så lätt, speciellt med så stora djur!!! Hunden kan bli stångad och nedtrampad och djuren kan skadas på alla möjliga sätt. Börja inte träna själv, du lär bara in en massa fel som du får ett helsike att träna bort sedan. Vallhundsträning går bl a ut på att träna upp en hund med så få felinlärningar som möjligt under vägens gång!
Kontakta Svenska Vallhundsklubben för att få veta vilken lokal vallhundsklubb som finns nära dig där du kan få gå kurs.
Hemsida: svak.se

Just det, du frågade när man börjar.
Svar: När hunden är ungefär ett år, eller när den är psykiskt mogen att ta de enorma krav som man ställer på en arbetande hund - vilket kan infalla senare än ett år. En tränad instruktör ser om hunden är mogen uppgiften!
« Senast ändrad: 18 sep-09 kl 11:19 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
SV: Hur och när börja vallträning av Aussie valp?
« Svar #3 skrivet: 18 sep-09 kl 18:01 »
Stort tack säger jag till "Vallhunden" för ditt långa och innehållsrika svar.

Självklart kommer vi att gå kurser och ta till all den hjälp vi kan behöva på våran väg.
Och precis som du säger kan det bli enormt svårt att lära bort ett felinlärt beteende.

Tills att Boss blivit stor nog att lära sig av de som kan får han snällt sitta i mattes famn när vi är hos korna :)
även en blind höna hittar ett korn...

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hur och när börja vallträning av Aussie valp?
« Svar #4 skrivet: 18 sep-09 kl 18:11 »
Tack för ditt tack;-)
Din kommentar ger mig dock anledning att svara igen  :o

Din famn är ingen lämplig plats för Boss när ni är hos korna!! Det kan ge honom intrycket av att det är något farligt och att du behöve skydda honom. Koppla honom på en lung plats i ladugården/eller i närheten av korna och låt honom vara där tills han har lugnat ner sig - inte är upphetsad, orolig eller så. Tills han har lite tråkigt helt enkelt. Säg åt honom att lägga sig ner och du kan vara i närheten, ev också sitta en bit ifrån (eller arbeta), och också se lugn och lite uttråkad ut. Inte göra någon stor affär av det hela, alltså, utan anse att situationen är helt ordinär.
På det viset vänjer han sig vid djuren och lär sig hur de funkar på ett odramatiskt sätt. Han lär sig också att man ska vara lugn i närheten av djuren.

Lycka till!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
SV: Hur och när börja vallträning av Aussie valp?
« Svar #5 skrivet: 18 sep-09 kl 22:39 »
Till saken hör att Boss ej är riktigt koppelvan utan endast varit kopplad 2 ggr vad jag vet (sedan han kom till oss för 2 dygn sedan).
Djuren (korna) som vi handskas med är väldigt van vid oss människor och speciellt vid mig då jag är deras "godistant".
Bonden vi är hos har en större hjord om ca 30-40 highland cattle på ett stort bete året om med ligghall. De är van att vi rör oss omkring dem, kollar alla kalvar och även öronmärker dem lösa ute i hagen bland de andra.
Sen har han vintertid de övriga blandraskorna + deras kalvar uppdelad i 3 lösdriftsfack där halva ytan är under tak och andra halvan under bar himmel. Dessa djur är på somrarna uppdelade på olika beten några km från gården.
Det är ett fåtal djur som är "skygg"/tar avstånd från oss. Flertalet låter sig väl klappas.

Så när vi idag var till ett bete för att få in den förrymda kalven så handlar det inte om någon som helst stress utan vi behöver bara gå bakom den och öppna en väg in i hagen igen.

Jag skall absolut träna honom mer på koppel för att kunna göra som du säger att sätta fast honom på sidan av hage/kallstall så han från avstånd själv får lära och se lite av vad vi gör.
Är väldigt tacksam att jag har en bonde som ger oss möjligheten att vänja hunden vid de stora djuren, samt från er som kan detta med just vallningen så att jag kan göra minimalt med fel från början och göra vår träning inför vuxen ålder lättare.

Tack på förhand, Anna & Boss
« Senast ändrad: 18 sep-09 kl 22:47 av Zink »
även en blind höna hittar ett korn...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 6 användare
Corvus, ärt, Tur-Johan, Sundance, Freds, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser