Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skydd på Gotland  (läst 4856 gånger)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Skydd på Gotland
« skrivet: 10 mar-09 kl 10:36 »
jag har en liten fråga. jag och killen ska flytta till Gotland den här sommaren eller nästa, beroende hur det går med renoveringen och försäljningen av villan. vi har två amstaff varav hanen verkar vara lovande material för skyddsträning. han ska testas nu i sommar och beroende på hur testet går tänkte vi sedan ansöka om tillstånd. finns det någon här som är med/känner någon som är med i en skyddsgrupp på gotland som skulle kunna tänka sig att släppa in oss även fast amstaff som ras inte är korat än? av erfarenhet vet jag att man måste stå ut med mycket fördomar och diskriminering då man har amstaff (hanen var inte ens välkommen på valpkursen och ingen av våra hundar fick vara med i en annan lokal klubb, trots utmärkt lydnad och fina anlag för spår och sök), så det vore skönt att se att det finns hundfolk med andra uppfattningar. hanens mor är skyddsutbildat och är väldigt bra på det.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Skydd på Gotland
« Svar #1 skrivet: 30 maj-09 kl 05:14 »
Hrm korar gör man när hunden är vuxen.
Du kanske far efter att hunden ska MH testas.
Nej SBK klubbarna får inte säja nej med bara ras som anledning.
Skydds jaha ska du tävla i denna gren.
Ska du tävla i svensk skydd så måste du göra appelklass spår innan.
Och i IPO får du inte tävla för att amstaff är i svergie inte en bruksras hund.
I detta land så får bara hundar som är i brukshund gruppen tävla IPO.
Ja det finns en hel del amstaffar runt om i landet som är MH testade.
Och som är med i kursverksamheter.
Ja till och med i agility finns det amstaff.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Skydd på Gotland
« Svar #2 skrivet: 25 jul-09 kl 18:48 »
mh har vi redan gjort för ett år sedan. milo fick godkänd med flygande betyg. med testas menade jag om han har de egenskaper som krävs för att vara lämplig för skydd innan man går vidare med att göra mentaltest, etc.

vad gäller skydd så har vi dock lagt saken på is i och med att amstaffen inte är korad och att man därmed inte får tävla med amstaff. tävlar man inte förlorar man licensen. frågan kvarstår dock vad gäller skyddsgrupp eftersom vi funderar på en godkänd ras i väntan på att amstaffen ska bli korad vilket tydligen inte ska vara långt bort. en brukshundsklubb för att träna lydnad, agility, etc i visby med omnejd skulle jag vilja veta av, där man får träna med amstaff och pitbull. som sagt var vi inte välkomna med våra grisar just pga rasen och det finns fler klubbar här uppe som går ut officiellt med att s.k. "kamphundar" inte är välkomna. milo är som sagt uppe i lydnad 2, även utan kurs och alla våra hundar är trots otillräckligt med social träning bra med andra hundar, även milo går med andra hanar trots att han är väldigt dominant. milo har en underbar näsa och skulle lämpa sig utmärkt till personsök. vallning är av intresse längre fram och om nån håller på med tryffelhundar, så är även det intressant.

huset är klart nu (vilket är anledningen till att jag varit inaktiv här på forumet, renoveringen tog all vår tid) och ska säljas nu vilket innebär att vi drar oss söderut under hösten.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
SV: Skydd på Gotland
« Svar #3 skrivet: 29 jul-09 kl 14:50 »
Jag vet flera som tränar skydd utan att ha licens, jag för exempel. Eller jag har inte börjat träna än, men jag kommer att ta mina första lektioner nu i imorgon. Det finns flera kennlar i svergie som ger lektioner till de som har köpt hund från dem. De tar även med andra hundraser. Jag är sugen på att träna med min samojed, bara för att hon verkar tycka om det. Jag planerar inte att tävla, det beror på om min lilla schäfer Love verkar lovande. Den kennel som jag kommer att träna hos, har skyddsdagar. Då får man komma dit och så får man en kort lektion, där man får hjälp med den man behöver jobba på. Dessutom är det himla trevligt för man får se andra duktiga hundar och snacka en massa med folk. På dessa skyddsdagar kommer allt ifrån nybörjaren till de som tävlar i toppen. Ägaren till denna kennel är själv polis och tävlar i de höga topparna. Nu vet jag bara om en kennel, men det kan ju vara värt att kolla upp om det finns några på den ljuvliga ön. Risken finns att de vill att man köpt en hund från dem, men om du är sugen på att tävla så kanske du inte är främmande för att köpa en schäfer att träna och tävla med. Då f¨år du säkert ta med din lovande amstaff på träningen.

http://www.kennelwinonas.se/html/w_-hundtjanst.html
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Skydd på Gotland
« Svar #4 skrivet: 29 jul-09 kl 19:23 »
jo, man måste först komma med med en annan hund som är godkänd i en klubb innan man får ta med andra hundar. jag vet att man kan köpa privata lektioner, buskträna brukar det kallas och vad jag har förstått, så är det egentligen inte tillåtet att träna skydd utan licens. jag väntar fortfarande på att brukshundsklubben ska öppna sitt kontor igen efter sommarpausen, pga renoveringen har jag inte hunnit kolla upp nån mer vad gäller det.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
SV: Skydd på Gotland
« Svar #5 skrivet: 30 jul-09 kl 22:19 »
Aha, det är det buskträna betyder!

Idag har iallafall lilla Love 6 månader imponerat på skyddsbanan. Matte är stolt! Love säger att det var roligt att dra i lädertrasan.
Han som håller i den kurs jag går nu är själv polis, så antagligen är det inte så värst olagligt. Men ni vet ju hur poliser är, sällan änglar själva. ;)
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Skydd på Gotland
« Svar #6 skrivet: 30 jul-09 kl 23:01 »
jo, visst är det så. skulle jag få erbjudandet skulle jag knappast tacka nej heller.

diskremineringen som brukshundsklubben håller på med tycker jag personligen är fördjävlig. jag ser mig tvungen att skaffa en annan ras bara för att få vara med och träna, även om rasen i sig inte passar till mig. hur djurvänligt är det? jag hoppas fortfarande på att bli insläppt på en brukshundsklubb på gotland, så att jag får träna lydnad, sök och agility med mina pansargrisar. ingen som vet hur det ligger till, hur brukshundsklubbarna på Gotland ställer sig till det? jag vet att det är stop hos de flesta klubbarna i landet, att vissa jobbar med sig själv och att ett fåtal aldrig haft problem med amstaff och pitbull.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
SV: Skydd på Gotland
« Svar #7 skrivet: 31 jul-09 kl 19:28 »
Jag håller med! Att stänga ute en ras bara för att, är inte speciellt sympatiskt. Och himla inskränkt. Att man stänger av en individ(hund som människa), som betett sig illa är en sak, men att dömma alla är ju rätt korkat.

För övrigt måste jag skryta med att Love har fått så himla mycket bra beröm från tränare och figurat, vad det gäller skyddet. Så det kanske blir lite tävling för mig ändå, om det håller i sig. För när det gäller lydnaden och annan hantering är han en ängel att arbeta med. Jag var lite orolig att han inte skulle ha tillräckligt med jävlar anamma, eftersom han är väldigt förarvek, men det hade han visst.  ;D *stolt så man spricker*
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Skydd på Gotland
« Svar #8 skrivet: 31 jul-09 kl 20:06 »
nå, då får jag bara gratulera. i usa finns det något som heter "superdog", vilket är en utmärkelse för hundar som har blivit nationella champions i följande grenar

- weight pull
- agility
- lydnad
- utställning

utmärkelsen delas ut av det avelsförbundet som registrerar alla raser, som skk gör plus bl a pitbull och american bulldog. http://www.napbta.com/superdogs.html --> nr 15 är en samojet, så nog har du fina förutsättningar i din hund då den fått så fint beröm av firguranten. då har du en hund som verkligen gillar jobba och det är kul att du har planer att ta tillvara på din hunds talang. ;)

jovisst är det inskränkande, eftersom de sållar bort en himla massa hundar som hade kunnat komma väldigt långt. nu tycker jag ju om blandraser som jag gör, men vad jag har förstått, så får inte heller blandraser mellan två godkända raser delta och det är ju också otroligt trångsynt. (rätta mig nån nu om jag har fel). i min enfald trodde jag (innan jag kollade upp lite), att man i sverige kunde träna som man kan i alla andra stora hundländer (tyskland, usa, etc) - nämligen med alla raser och blandraser. vill jag utbilda min jrt i skydd och passar den lilla råttan så borde jag få göra det. pratar ju mycket med folk från tyskland och österrike som har amstaff, pitbull och blandraser med dessa hundraser i och många tränar skydd och har hundar som är duktiga på det de gör. även att man tvingas att tävla för att få behålla sin licens är något som jag anser vara olycklig i och med att man tvingas ställa upp även om man avstått från det annars pga sina egna eller hundens prestationer.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
SV: Skydd på Gotland
« Svar #9 skrivet: 31 jul-09 kl 20:10 »
*ler* Fast detta var en bruksschäfer, så det kanske inte var så oväntat. Fast jag har en liten förhoppning om samojeden också, för här hemma är det dragkamp som gäller och gud vad hon låter! Som ett monster! Men idag när jag skulle prova med samojeden så ville hon inte. Det är så det är med samojeder, antingen vill de eller inte och det är ingen idé att bråka.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Skydd på Gotland
« Svar #10 skrivet: 31 jul-09 kl 20:14 »
hehe, ja du ser. då har jag fått det om bakfoten. men kanske dragkamp är inget som samjoeter gillar?

Det är så det är med samojeder, antingen vill de eller inte och det är ingen idé att bråka.

hm, låter som mina terrorterrier till pansargrisar.  ::) nä, riktigt så illa är det inte, men man får bli lite sträng ibland om de ska hålla på med något som inte är kul. men samojeter är väl spetsar, eller?  ???
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
SV: Skydd på Gotland
« Svar #11 skrivet: 31 jul-09 kl 20:27 »
Ja visst e de spetsar. Ena stunden är de som änglar och pussas och gosas och när tillfället ges, så växer hornen ut ur pannan. Då kan de få ludd i öronen och det vet ju alla barn att det finns inget roligare än att springa bort från en sur vuxen, som försöker fånga in en. Då finns det ingen muta i världen som går upp mot olydnadens triumf.  :P
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Skydd på Gotland
« Svar #12 skrivet: 31 jul-09 kl 20:53 »
hehe, låter som en utmaning det, sånt tycker jag är roligt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
SV: Skydd på Gotland
« Svar #13 skrivet: 01 aug-09 kl 21:55 »
Mmmm...håller med! Gillar också utmaningen i att uppfostra dessa underbara varelser. Trots att det inte helt sällan slutar med att jag säger: Dumma hund! och inser att hunden nog tänker : Dumma Musse! (Husse+Matte= Musse. Det kändes så heteronormativt att säga husse och matte så vi skapade ett Musse istället som gäller oss båda två. Musse Mia och Musse Erik helt enkelt.)

Såg en fin amstaf idag. Figuranten har en och den tyckte också att skyddet var hur roligt som helst.
Det verkar som om det finns en ansvarig för skyddsträningen i varje distrikt i sverige. Den tror jag ordnar med licenser och har något slags ansvar. Hur som helst är vår tränare ansvarig för Örebrodistriktet och det är kanske däför som han får träna med folk utan att kräva att de har licens. Idag fick jag dock veta att de som ville fortsätta med skyddsträningen och tyckte det var roligt, kunde ansöka om licens och de skulle få hjälp av vår tränare att få licensen. Det verkar som om man behöver göra något litet test. Däremot så verkar det inte som om man måste tävla för att få ha licensen. Flera av de som skulle ansöka tävlar inte alls. Det här är ytterst luddiga uppgifter och jag tror du har bättre koll än jag. Men det kanske kan vara intressant att kolla upp om man verkligen måste tävla för att få licensen?
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Skydd på Gotland
« Svar #14 skrivet: 01 aug-09 kl 22:37 »
jo, jag väntar på att brukshundsklubben ska öppna sitt kontor efter semestern igen. då ska jag ringa och fråga. jag får också många olika bud från olika håll och blir bara allt mer förvirrat. lite ljus i mörkret skulle verkligen behövas.

milos och sigrids mor är mycket duktig vad gäller bl a skydd. hennes näsa är guddomlig, som uppfödaren uttryckte sig. han har avlat fram och utbildat schäfrar för polisen i över 15 år och har testat de flesta raser - stella, våra syskons mamma var extrem, som han uttryckte sig. naturligtvis har han inga problem att ta med sig en annan ras till sina polare i skyddsgruppen, att som ny komma in i en inbiten grupp hörs oftast som en omöjlighet.

hehe, hos oss är det precis tvärtom med husse och matte. våra grisar kan kommandot "gå till husse"/"gå till matte", man pratar med hunden om sig själv som husse och matte ("vad sa matte?! visst sa matte att du skulle gå och lägga dig i korgen??" *tap, tap, tap till korgen*) och vi kallar varann för husse och matte tom, istället för våra namn. lite nerdigt, lite kinky tom kanske och absolut inget jag borde berätta offentligt.  :-[ ;D

men min ursprungliga fråga: är det ingen som vet om brukshundsklubben (vilken som helst på gotland) släpper in mig med amstaff-flickan på en lydnads- eller agilitykurs? finns det så få från gotland här?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Hylletorp

  • Inlägg: 101
    • Närke
    • Hylletorp gård
SV: Skydd på Gotland
« Svar #15 skrivet: 01 sep-09 kl 21:37 »
På alla de sbk klubbar jag varit på har jag aldrig hört att nån nekas för man har en viss ras. Visar man att man är seriös intresserad och har en bra allmänlydnad så är det nog ingen problem att vara med.

Ett sätt är att åka ner när klubben har allmänträning och träffa lite folk. Det brukar alltid finnas nån som har hand om
träningen som man kan fråga om kurser m,m.
De allra flesta sbk klubbar är faktiskt väldigt trevliga.
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Skydd på Gotland
« Svar #16 skrivet: 02 sep-09 kl 00:08 »
om du anmäler dig på pitbullforum.se och använder sökfunktionen finner du en tråd som just handlar om ämnet. uppskattningsvis 40% av alla amstaff- pitbull- och staffeägare samt de som har blandraser av dessa tre raser har blivit nekade att delta i kurser eller vistas öht på klubben. har klubben släppt in någon med en sådan ras/blandning hoppar många aktiva medlemmar av och är upprörda. det finns historier att folk hoppar av dyra kurser när man dyker upp med en amstaff/pit/staffe. det skiljer sig från klubb till klubb och man kan vilja så mycket man vill, ibland går det helt enkelt inte. andra klubbar har speciella bull- och terrierkurser, men jag ska inte flytta till nacka, så det hjälper inte mig.

milo var uppe i lydnad 2, vi visade upp honom på klubben där för instruktörerna, han har en otrolig fin näsa och vi skulle vilja träna personsök med honom. sigrid skulle passa utmärkt till agility och andra uthållighetssporter och hon BEHÖVER lydnadskurser, eftersom hon är en omplacering och helt hopplös, även om jag har fixat till henne ganska så bra nu. alla våra tre hundar skriker efter social träning, men det hjälper inte om ordföraren inte vill ha amstaff på klubben. så är det och det är svårt att förstå för folk som får vara med för att de har "rätt ras", men det är faktiskt så att det diskrimineras dessa raser. därför vill jag veta hur det är på andra klubbar i landet innan jag flyttar. nu ska vi nog inte till gotland, men situationen är som jag har beskrivit.

klubben i umeå har faktiskt släppt in en liten staffe på en lydnandskurs nu, efter många års jobbande med sin policy. robertsfors säger rätt ut att "kamphundar" inte är välkomna och holmsund ljuger en rätt upp i ansiktet samt tar betald för en årsavgift, men skickar inte ut några inloggningsuppgifter till hemsidan så att man kan anmäla sig till kurser trots flera påstötningar (det går inte att anmäla sig till kurser på annat sätt). så är det.
« Senast ändrad: 02 sep-09 kl 00:15 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Hylletorp

  • Inlägg: 101
    • Närke
    • Hylletorp gård
SV: Skydd på Gotland
« Svar #17 skrivet: 02 sep-09 kl 16:39 »
Det var väldigt tråkig att höra. Jag har faktiskt aldrig hört att någon blivit nekad häromkring där jag bor.
På min hemmaklubb välkomnar vi alla raser och blandraser.

Det är ju så kul att träna och tävla hund.
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Skydd på Gotland
« Svar #18 skrivet: 02 sep-09 kl 17:21 »
ja, i holmsund stod det också på hemsidan att "alla raser är välkomna". kul, tänkte vi efter att hanen blivit nekad valpkurs i umeå, eller ja, de hörde aldrig av sig efter att vi anmält oss. det var viktigt att skriva i sin anmälan också, vilken ras man har.  ::) man såg dock på folk också att många ogillade milo redan då han bara var 10 veckor.  :'(

ja, så vi var där (i holmsund), minglade (och våra höll sig trots otillräckligt socialträning alltid lugna, även om andra hundar stod på bakbena och vrålade åt dem), visade upp oss, var trevliga, tränade lite själva där, betalade årsavgiften och sen började cirkusen. att alla raser är välkomna står inte längre på deras hemsida. tävla skulle vi också göra, vi vet att våra hundar har potential. men efter flytten ska milo få bli vårdhund iaf, har redan pratat med chefen på vårdhundskolan och hon ser fram emot oss och tycker mycket gott om amstaff & co. det är både staffar och amstaffar som går utbildningen där just nu och hon hade bara gott att säga om dem. med lite tur får vi vara med på nån klubb också. från viltspår över polisens lämplighetstester till freestyle och agility står allt på önskelistan.
« Senast ändrad: 02 sep-09 kl 17:43 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser