Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gör jag rätt (ang. urinfrätet)  (läst 1508 gånger)

Nemi

  • Inlägg: 189
    • Gotland
Gör jag rätt (ang. urinfrätet)
« skrivet: 28 feb-11 kl 19:38 »
Innan bonden jag fick lammen av kommer i veckan så försöker jag behandla den lilla frätskada av urinen som tackan har.  Dock är jag ju helt ensam med att hantera lammen - utan någon som helst hanteringsränna eller ens lammgrindar... Så det blir tyvärr till att göra det när det är dags för pellets morgon eller kväll. Och bara efter två dagar börjar tjejen bli skeptisk när det låter pellets... men än så länge kommer hon.

Jag har bestämda platser där var och en får sitt kraft i varsin hink (låter inte klokt, men tills ett vettigt foderbord är klart så får det vara så) och tösen springer till sitt hörn, där jag sedan får hålla in henne mot hörnet, tvätta och smörja. Och sen får hon lite mer pellets och kel. Istället för att stå och försöka slabba tvål och vatten med en hand så var jag på apoteket idag och handlade in Acos milda tvättkräm (som bara behöver torkas av med en blöt tvättlapp) och Silonsalva. Det sista då en liten krusta föll av igår när jag tvättade och jag vill ha skydd mot mer urin. Så det är första gången jag prövar denna "metod", men mycket osäker på om Silonsalvan är rätt tänkt. Hur som haver är hon nu ren och torr i baken, med salva på.

 
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Gör jag rätt (ang. urinfrätet)
« Svar #1 skrivet: 28 feb-11 kl 19:48 »

   ;) Jag har PM till di
         MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Nemi

  • Inlägg: 189
    • Gotland
SV: Gör jag rätt (ang. urinfrätet)
« Svar #2 skrivet: 28 feb-11 kl 20:17 »
Och jag di! :)
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

 

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Gör jag rätt (ang. urinfrätet)
« Svar #3 skrivet: 01 mar-11 kl 18:45 »
Helosan är bra att smörja med. Det är lite fett och antibakteriellt, från början använt till irriterade juver på kor. Borde funka tycker jag för såna här sår.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 3 användare (2 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser