Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var finna Förgasare till Ford Fiesta -86?  (läst 743 gånger)

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Var finna Förgasare till Ford Fiesta -86?
« skrivet: 18 feb-24 kl 12:34 »
 Någon som har kontakter med begangnade bildelar?
Söker en förgasare till Ford Fiesta -86 med motorkod GLW, reg no: MKU 188.
Ända felet på besiktningen var för hög co halt.

 Har mejlat och ringt runt om i landet men utan att finna något.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Var finna Förgasare till Ford Fiesta -86?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-24 kl 12:44 »
Börja med att googla lite med denna strängen
"ford fiesta -86 carburattor" då får du fn massa brittiska svar.
Använder du
"ford fiesta -86 vergaser" så får du fler svar från Tyskland.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Var finna Förgasare till Ford Fiesta -86?
« Svar #2 skrivet: 18 feb-24 kl 13:02 »
Börja med att googla lite med denna strängen
"ford fiesta -86 carburattor" då får du fn massa brittiska svar.
Använder du
"ford fiesta -86 vergaser" så får du fler svar från Tyskland.

 GOOD
 TACK
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Var finna Förgasare till Ford Fiesta -86?
« Svar #3 skrivet: 19 feb-24 kl 09:51 »
På en 86'a med avgasrening enligt dåtida svenska regler är förgasaren säkert inte likadan som på en Fiesta såld i Tyskland. Marknader där samma delar som i Sverige skulle kunna förekomma, är t ex Schweiz, Österrike, Australien och Japan. Delar till äldre billiga småbilar är för övrigt sällsynta i just Tyskland i och med att sådana bilar skrotas bort ganska tidigt där, man kan ju inte ställa av en gammal bil i Tyskland utan måste betala skatt och försäkring så länge man äger den.

Men att byta förgasare är knappast rätt lösning på ett problem med CO-halten. Börja med att kolla allt annat runt motorn som kan påverka CO-halten, t ex om motorn inte kommer upp i full arbetstemp pga trasig termostat, om det finns mycket bensin anrikat i motoroljan pga att bilen har gått mycket i kortkörningar, om det är något problem med vevhusventilationen (trasiga eller igensvällda slangar, någon igengrodd oljeavskiljare, felkopplade slangar etc), se till att tändning och ventilspel är rätt inställda och att tändstiften är av rätt typ och i bra skick, kolla att ev automatchoke går tillbaks helt då motorn är varm, se till att både luftförvärmning med termostat och ev insugningsrörsförvärmning fungerar som de ska.

Läs på i VHB (Fords egen handbok för sverigeutförande av bilen, inte någon tvivelaktig gördetsjälvhandbok) om hur allting kring förgasare och avgasrening är tänkt att fungera och vilka justermöjligheter som finns.

Hur är avgasvärdena mer specifikt (både CO och HC, både vid tomgång och vid 2500 r/min)?  Om värdena inte står i besiktningsprotokollet, åk iväg till bilprovningen eller någon verkstad och kolla själv med avgasanalysatorn.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Var finna Förgasare till Ford Fiesta -86?
« Svar #4 skrivet: 19 feb-24 kl 17:55 »
Tror du inte det räcker med att byta luftfilter och tanka 10% E85?

Inte för att de andra grejerna är fel, men om man vill göra det enkelt för sig.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Var finna Förgasare till Ford Fiesta -86?
« Svar #5 skrivet: 20 feb-24 kl 07:30 »
Tror du inte det räcker med att byta luftfilter och tanka 10% E85?

Inte för att de andra grejerna är fel, men om man vill göra det enkelt för sig.

 Saken är denn att jag är inte så bekväm med bilar, mekar inte med dem. Så det är blilmekanikerns som är erkänt duktig, ord jag följer. Han menar att den typen bil har problem med förgasaren. Har jag inte sett vad i förgasaren felet ligger.

 Ska under dagen ringa nån ford verkstad och lägga ut fler förfrågningar om del. Får jag bilen till att rulla igen så går det två år till.

 Tack ni som engagerat er.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Var finna Förgasare till Ford Fiesta -86?
« Svar #6 skrivet: 20 feb-24 kl 10:23 »
Det var ungefär så jag tänkte också, att det går att gå runt det avancerade genom att ge motorn lite mer luft och mindre bränsle.

Det är många gamla förgasare som aldrig borde monterats i bilar över huvud taget. När jag lekte med bilar i ungdomsåren så bytte jag till förgasare som var lätta att bestycka om så man kunde styra det hela lättare. Fabriksmonterade förgasare var ingen höjdare på de bilar jag hade. Men nu för tiden när jag stöter på en sur gammal motor så blandar jag i 10-30% E85 så den åtminstone går hyfsat och inte stinker. Små motorer får Aspen (miljösoppa utan aromater).

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Var finna Förgasare till Ford Fiesta -86?
« Svar #7 skrivet: 20 feb-24 kl 14:12 »
Går bilen helt normalt i övrigt, utan att ha tendens till t ex hög bränsleförbrukning eller dålig körbarhet?
Vad händer om man försöker justera skruven för tomgångsblandning på förgasaren? Blir CO-halten för hög även med skruven inskruvad i botten eller börjar motorn gå dåligt på tomgång innan man har kommit ner tillräckligt långt med CO-halten?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Var finna Förgasare till Ford Fiesta -86?
« Svar #8 skrivet: 20 feb-24 kl 18:08 »
 
Går bilen helt normalt i övrigt, utan att ha tendens till t ex hög bränsleförbrukning eller dålig körbarhet?
Vad händer om man försöker justera skruven för tomgångsblandning på förgasaren? Blir CO-halten för hög även med skruven inskruvad i botten eller börjar motorn gå dåligt på tomgång innan man har kommit ner tillräckligt långt med CO-halten?

 Den har alltid i min ägo varit kladdigt med förgasaren. Tomgångsskruven har nått fel, Har automat chok och den har liksom  "hängt sej" vilket får motorn att rusa. Detta försvinner efter ett tag. Då det var kallt -14 snö och allmänt otrevligt stod bilen runt tio dagar. Ute. Hann nästan inte titta på tändnyckeln fören den starta.
 Vid besiktningstillfället, körde jag till stan, parkerade , startade och körde lite, startade o körde lite tills att tommgången var tomgång och inte motor i rus.
 Den tar mycket bensin och bilmekanikern menar på att risk för brand när packning otät.

 Så nu blir åtgärd att finna packningsmaterial, göra packning (där var många stora och små hål i en tjock kork packning med tunna kanter), sätta samman och sedan mäta och kolla vad co halten svarar på. Och leta förgasare.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Var finna Förgasare till Ford Fiesta -86?
« Svar #9 skrivet: 20 feb-24 kl 19:40 »
Är det packningen under förgasarlocket du behöver? Den köper man lämpligen som originalreservdel, ofta ingår den i en repsats som innehåller alla packningar, O-ringar mm som brukar kunna behöva bytas i förgasaren. Om inte Ford har den kvar i lager, så bör det åtminstone gå att hitta någon gammal reservdelskatalog där numret framgår, och sök sedan på t ex Ebay efter någon som har en packning eller repsats till salu.
Är det däremot packningen mellan förgasare och insugningsrör, så bör man kunna gå iland med att göra en sån själv i nödfall.

Jag har varit med om på andra 80-talsbilar med liknande förgasare (bl a Opel Kadett), att O-ringen som ska täta runt tomgångsblandningsskruven har varit så hård och hoptorkad att skruven har gått för lätt och gängat upp sig själv under körning. Även om man har justerat CO-halten rätt så kryper skruven ut så blandningen blir för fet nästa dag.

Ytterligare en möjlighet man kan befara om det är kladdigt och rinner ut bensin runt förgasaren är att den flödar över, antingen för att flottörventilen är dålig eller för att bränslepumpen ger för högt tryck. Det senare är mycket vanligt på pumpar av piratmärke.  På en del motorer kan man justera bränsletrycket genom att lägga olika tjocka mellanlägg mellan motorblocket och bränslepumpen, det bör stå i verkstadshandboken i så fall.
Ibland finns det en separat bränsletryckregulator och/eller en returledning från förgasaren med en strypning. Vet ej om det har funnits något sådant på Fiesta, men det fanns en tryckregulator på de sista årsmodellerna av Sierra med förgasare. Om det t ex är något problem med tryckregulatorn eller stopp i returledningen, så kan bränsletrycket bli så högt att förgasaren flödar över oberoende av hur det är med bränslepumpen.
Rätt värde på bränsletrycket bör också stå i verkstadshandbok, vanligtvis 0,1 - 0,2 bar men en del piratbränslepumpar har kunnat ge uppåt 0,5 bar.

Men om det är problem med automatchoken bör du fixa det först av allt. Den brukar styras av en bimetallfjäder i en rund burk upptill på sidan av förgasaren, bimetallen värms upp av ett elektriskt värmeelement och/eller av motorns kylvatten. Kolla att det finns spänning till ev elvärmeelement och att det inte har avbrott (dvs att det verkligen drar ström). Om den värms av kylvatten, så är det vanligt att det blir stopp i de tunna vattenslangarna så att bimetallfjädern inte alls blir varm inom rimlig tid. Lätt att kolla genom att känna på locket med slanganslutningar efter en stunds körning, det ska vara lika varmt som motorblocket/topplocket.
Kolla också att motorns termostat är i ordning så den verkligen kommer upp i full arbetstemperatur (80-90 grader på kylvattnet). Om inte motorn når full temperatur så är det inte säkert att bimetallen någonsin blir tillräckligt varm för att automatchoken ska slå ifrån.
Det lönar sig också att kolla inställningsanvisningarna för automatchoken i verkstadshandbok, på en så gammal bil är det ju inte omöjligt att någon klåpare har försökt justera utan att begripa sig på saken någon gång.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 2 användare
Sven-Olof Johansson, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser