Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Installera kamin i skjul  (läst 7630 gånger)

Sjaunja

  • Inlägg: 5532
    • -
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #20 skrivet: 19 sep-18 kl 08:52 »
Sanslöst vilka fynd! Grattis! Med possitivism kommer man långt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #21 skrivet: 19 sep-18 kl 12:18 »

Hej, Hur stort bor du med den? Jag bor i en vagn på drygt 20 kvm, skulle det funka tro? Elda lite snålt bara, så det inte blir bastu..?

Jag har en rätt stor kåk med lite isolering, så bara det blir kallt så kan jag elda på rejält. Men nu när jag bara eldar lite går den rätt fint ändå, det gäller bara att elda rätt ved. Om jag hade den i en vagn på 20 m2 så skulle jag fylla i stenmagasinet (jag kör den tom nu för snabb effekt) och i stort bara elda lövved. Vill man experimentera med litet effektuttag så går det att ställa in tegelsten eller sådana skivor som finns i braskaminer, då kan man göra en liten brasa som får upp värmen. Men då får man inte ladda fullt med bra ved, för då blir det för varmt någon stans där det inte är byggt för det.

Jag testade förresten att elda den med grillkol (ett par kilo briketter som glömts ute något år) och det gick kanonbra. Inte billigt i längden, men man förstår att kolkaminer var populära förr. Om man eldar till exempel körsbär så får man en liknande lugn och beskedlig glödbädd.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #22 skrivet: 25 sep-18 kl 20:57 »
Han fick inte ha 30 cm syrafasta rör till skorsten utan att isolera och det var för besvärligt eftersom det kliar.
Köpte ca 30 meter rör för 100 kr
Är inte det extremt grovt för en vedspis? Men priset kan ingen klaga på, de där rostfria skorstensrören är vanligtvis svindyra. Du kan nog lätt sälja vidare för 10.000kr, om du hittar någon som behöver så grovt

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #23 skrivet: 26 sep-18 kl 08:08 »
Är inte det extremt grovt för en vedspis? Men priset kan ingen klaga på, de där rostfria skorstensrören är vanligtvis svindyra. Du kan nog lätt sälja vidare för 10.000kr, om du hittar någon som behöver så grovt

Håller med om att det verkar grovt, men det kanske var de han hittade till vettigt pris.

Jag tänkte ha dom till pannan i ladugården.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #24 skrivet: 26 sep-18 kl 20:09 »
Du får svetsa i en mellanvägg och få två pipor så kan du ha till både vedspis och kamin på var sin sida köksväggen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

806 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser