Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rund byggnad i Stolpverk  (läst 1622 gånger)

Rodgar Den Frie

  • Inlägg: 19
    • Uppland
Rund byggnad i Stolpverk
« skrivet: 21 jul-23 kl 00:17 »

Jag ritar på en cirkulär stolpverkskonstruktion i ett plan med kon- eller kupoltak som jag ska använda i en serie av byggnader av olika storlekar - från den lilla till den stora   

Grundläggning, vägg- och takkonstruktion är i princip färdiga

Det är SYLL och REMSTYCKE som jag söker dialog kring   

Ett alternativ är att tillverka syll och remstycke som två stycken likadana ringar sammansatta av ett antal svängda träbitar i lämpliga längder och dimensioner, sammanfogade med lim och eventuellt dymlingar i tre eller fyra lager Tänk vagnshjul   Detta alternativ är arbets- och utrymmeskrävande   En i -  Valutan Pengar -  kostsam lösning om den beställs från någon limträtillverkare

Ett annat alternativ är att ställa stolparna i en cirkel var och en på sin grundsten och antingen MELLAN stolparna tappa in en bindare en bit upp eller en bindare UNDER stolparna   Detta alternativ medför många grundstenar tänker jag

Jag vänder mig nu med varm hand, nyfikenhet och intresse till er för att höra vad ni har för tankar, idéer och erfarenheter kring detta

Jag är mycket tacksam för era eventuella reflektioner

Tack på förhand


Allt gott
Rodgar Den Frie

« Senast ändrad: 21 jul-23 kl 14:42 av Rodgar Den Frie »
Rodgar Den Frie

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rund byggnad i Stolpverk
« Svar #1 skrivet: 22 jul-23 kl 14:15 »
Stolpverk, betyder det att det är skåror i alla stolpar för att lägga i timmer mellan stolparna?
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14459
    • Östergötland
SV: Rund byggnad i Stolpverk
« Svar #2 skrivet: 23 jul-23 kl 11:00 »
Limträ är ju trevligt på sitt sätt, men tänker man 50 eller 100 år framåt så tror jag inte på det i kombination med gammal teknik, och inte som syll.

Rodgar Den Frie

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Rund byggnad i Stolpverk
« Svar #3 skrivet: 25 jul-23 kl 17:35 »
Termen stolpverk inkluderar alla träkonstruktioner där den bärande  stommen består av fyrkantigt, blockat eller runt timmer av dimensionerna 100x100 mm (4"x4" tum) eller större, och där de inre och yttre belastningarna förs  över till grunden via en samverkan mellan stående, liggande och snedställt timmer.
Rodgar Den Frie

TW

  • Inlägg: 2687
    • Finland
SV: Rund byggnad i Stolpverk
« Svar #4 skrivet: 03 nov-23 kl 22:59 »
Det borde ju gå att plocka ihop syll och väggband av kortare krokiga bitar i flera lager på varandra med förskjutna skarvar. På samma vis som man gör spanten till ett större fartyg av trä.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Rund byggnad i Stolpverk
« Svar #5 skrivet: 04 nov-23 kl 14:00 »
Om du rundar stolparna som du beskriver så skadar du ju årsringarna det som ger styrka åt timmret. Du behöver i så fall hitta stockar som har den rundningen du söker redan ute i skogen.

Det blir nog lika fint med en åttkantig stuga i liggtimmer, blir många knutar men ändå ganska rund i formen

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rund byggnad i Stolpverk
« Svar #6 skrivet: 04 nov-23 kl 19:07 »
Är det nått sånt här tak ni pratar om?

Rodgar Den Frie

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Rund byggnad i Stolpverk
« Svar #7 skrivet: 04 feb-24 kl 18:58 »
Det borde ju gå att plocka ihop syll och väggband av kortare krokiga bitar i flera lager på varandra med förskjutna skarvar. På samma vis som man gör spanten till ett större fartyg av trä.
Tack för ditt svar. Jag gillar din idé. Jag är själv inne på denna linje. Jag är intresserad av att höra hur du tänker dig sammanfogningen av dessa. Lim, spik, skruv, dymling…? Tacksam för svar
Rodgar Den Frie


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser