Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kraftfoder till väneko?  (läst 3119 gånger)

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
kraftfoder till väneko?
« skrivet: 09 jun-09 kl 19:56 »
En bekant undrar om någon här har erfarenhet av kraftfoder till väneko. Deras veterinär föreslog att ge 4kg havrekross/dag.
Låter det rimligt? Ska man ge kraftfoder till väneko? Andra idéer?

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-09 kl 20:06 »
Är ingen expert på vare sig kor eller just vänekor, men beror inte det väldigt mycket på hur kon ser ut, vad den får för foder/bete i övrigt etc?
Självhushåll till nytta och nöje

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #2 skrivet: 10 jun-09 kl 05:45 »
Ja, säkert. Den är rätt liten, är ute och äter gräs. Hmm...Kan ta reda på mer om det behövs?

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #3 skrivet: 10 jun-09 kl 08:23 »
Ska hon ge mjölk och är ev dräktig måste hon självklart ha rejält med mat, jag har lite svårt att förstå den allmänna inställningen att lantrasdjur ska leva på luft eller "hopskrap".



"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #4 skrivet: 10 jun-09 kl 08:54 »
Hullbedömning måste alltid vara grunden när man bestämmer vad kossan ska äta. Och om hon mjölkar eller är i sin gör JÄTTESTOR skillnad. Har ingen erfarenhet av allmogekor men åtminstone av lantraskor, och de behöver lite mat när de är i sin men BRA mat när de mjölkar. (Som ju Anna Ho redan sagt..)

Kan tänka mig att veterinären tyckte att kossan var tunn om han rekommenderade 4 kg kross. Vet förstås ingenting om den här veterinärens erfarenhet och kunskaper men det finns veterinärer som tror att allmogekor ska se ut som biffdjur över ryggen, och det ska de ju inte.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #5 skrivet: 10 jun-09 kl 19:32 »
Hon har just kalvat och är alldeles normalhullig men inte särskilt stor.

Kan tänka mig att veterinären tyckte att kossan var tunn om han rekommenderade 4 kg kross

Menar du alltså att du tycker det låter mycket? Det tyckte nämligen de som har hand om kon. Därför ville de gärna ha några konkreta tips från andra kring just denna ras. De är vana vid SRB sen tidigare, och har väl just fått den uppfattningen att lantraskor lever just av luft... :)


soleskog

  • Inlägg: 331
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #6 skrivet: 11 jun-09 kl 00:21 »
Har de haft SRB innan, så borde de ju kunna en del om hullbedömning. Och hur stor mängd fett en välmående ko ska ha är ju universellt. Tre mätpunkter brukar man tala om; enkelt uttryckt:
1. Brevid svansroten ska det inte vara djupa "hålor"
2. Tornutskotten inte kraftigt framträdande (sågrygg)
3. Höft- och bärbensknöl ska inte vara "skinn över ben"

Det är alltså beskrivning på en mycket mager ko - för att bli dräktig eller mjölka ordentligt är det definitivt mer hull som krävs. En hel del lantraser har ju lägre underhållsbehov, men det är ju inte så att de inte behöver mat alls...Runt 10 %  lägre behov har jag sett någonstans att de kan ha.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

edde_1

  • Inlägg: 72
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #7 skrivet: 11 jun-09 kl 08:02 »
Det är väl bara att räkna ut. OBS grov uppskattning
Väger hon 500 kg kräver hon en underhåll på ca 50 MJ/dag, dom Vänekorna jag har skött vägde där omkring.
Sen tillägg 4-5 MJ per kg mjölk hon mjölkar eller man tror hon kan mjölka.
Alltså 50 MJ + (10 liter mjölk = 50 MJ) = 100 MJ / dag.

Havre innehåller ca 8 MJ/kg. 8*4)=32

Sen är ju frågan om hon kan äta ca 70 MJ på betet.

En väneko orkar uppskattningsvis äta omkring 8-12 kg/ts grovfoder per dag. Och ett bra naturbete nu(börja av juni) innehåller troligtvis runt 8 Mj/kg ts, och ett gödslat åkerbete 10-11 MJ beroende på sammansättning av vallgräsen.

Naturbetesmark 10 kg/ts per dag * 8 MJ = 80 MJ
Åkermark 10 kg/ts per dag * 10 MJ = 100 MJ

4 kg är säkert alldeles lagom om hon ska lägga på sig lite hull bli dräktig, sen sjunker energin i betet efter midsommar.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #8 skrivet: 11 jun-09 kl 09:14 »
Är hon i normalt hull o väneko så räcker de med ett bra bete... möjligen något kilo varje dag när man går ut o ser till dem...

Går hon med sin kalv eller skall man mjölka henne...

om man mjölkar så ger man ju lite kraftfoder varje gång man tar in dem.. så då kanske de blir 2 kg / dag (1 kg vid morgon mjölkning o 1 kg vid kvälls mjölkning.)
går hon som di ko så är bete fullt tillräkligt...

Man ser ju på huller om hon skulle falla ur mycket... då behöver hon ju mer ...

Mina vänekor jag haft som mjölkkor har fått ungefär 4 kg kross- 5 kg ... men då mjölkade de ju... är hon di ko så är de ju bara till kalven ...

så mitt råd om vänekon går som diko..är bra bete är fullt tillräckligt men vill du så kan du ju ge henne något kg i en hink varje dag då man ser till dem...

då kan man ju passa på att klappa om kalven o kossan så de blir vana vid att umgås med folk..
  ;)


Jag har iallafall haft 7 vänekor under de sista åren... :-[
 :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #9 skrivet: 11 jun-09 kl 12:30 »
Oj, massor med information här. Jag ska vidarebefodra till de som har henne. Hon har alltså nyss fått sin första kalv och hon är inte så himla stor och de tänkte mjölka henne (alltså inte diko) och låta kalven få så mycket den behöver samtidigt.
De har någon bra bok med bilder man gå efter för hullbedömning, men även utan det kan jag säga att hon inte är det minsta mager, men inte heller överviktig. Inom normalitetsnormerna...?

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #10 skrivet: 11 jun-09 kl 14:40 »
då är de nog ganska lagom om man tar in kossan så får hon nåt kg i sitt bås.. o sen när man börjar mjölka så kasnke hon får ett till så hon har nåt gått att äta under tiden... men man kan ju även ge henne annat gott vid mjölkning.. tex skurna äpplen, skuren potatis (om hon gillar det ) slå grön vass osv...
gör man liak på kvällen så blir ju de iallafall ca 3-4 kg om dan...  mjölkar man ute så tar man ju bara lite kraftfoder o sin hink o ger henne medans man mjölkar...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #11 skrivet: 11 jun-09 kl 20:44 »
Grön vass!?!
Ja, men det låter som bra förslag. Tack igen!

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #12 skrivet: 14 jun-09 kl 11:03 »
Våra kor älskar vass.70 st mjölkkor står i ån och äter så långt ut som de bottnar.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #13 skrivet: 15 jun-09 kl 10:11 »
  :D Säkert nyttigt också, rötterna lär ju vara något man ska äta om man går vilse i skogen...

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #14 skrivet: 04 aug-09 kl 21:53 »
Hej!!!!

Men herregud!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Om en ko eller annat djur eller människa är i magraste laget och förväntas prestera något, mjölka, vara dräktig eller springa ett maratonlopp OCH DESSUTOM inte får i sig fler kalorier än hon gör åt, vad i hela friden tror ni då händer????????????????????????????????????????????

Ja hon går i alla fall INTE upp i vikt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sen kan det vara en Väneko, en sumabrottare eller ett djurplangton- samma effekt!!!!!!!!!!!!!!!

Utfodra era djur så att de har ett tillräckligt gott hull!!!!!!
MVH!!!

Huggare

  • Gäst
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #15 skrivet: 14 aug-09 kl 10:09 »
Bo i dala, var jag än läser ibland trådarna så verkar du bara sur och tvär. Folk måste ju få ställa en fråga utan att bli idiotförklarade. Naturligtvis ska djuren ha tillräcklig tillgång på foder och ha gott hull men men de ska ju heller inte övergödas. :-\

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #16 skrivet: 14 aug-09 kl 15:43 »
Hej!
OBS detta är ett svar till Huggare`s inlägg ovan!

Om man när man reagerar på att folk utfodrar sina djur mindre bra,är sur och tvär  ja då är jag sur och tvär!

Djur som är magra måste få mer/bättre mat, eller är det skillnad på din och min uppfattning??

Ibland hittar man frågor som ger en bild av att den som ställt frågan definitivt inte skulle ha djur alls!!
mvh

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #17 skrivet: 14 aug-09 kl 21:31 »
Är det inte så att en del veterinärer inte är vana vid allmogedjur och därför tycker att de ser taniga, beniga och undernärda ut? Har de inte helt enkelt en annan kroppsbyggnad helt enkelt? Med sin erfarenhet tipsar de om X antal kilo kraftfoder, fast djuret kanske inte ens är i behov av det. Det vore väl mer djurplågeri att hälla i det kraftfoder om det inte behöver det, än att låta djuret vara i normalform? (Såvida det inte ÄR magert, eller produktionen kräver det, men det verkade ju inte vara fallet i denna fråga?)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

 

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: kraftfoder till väneko?
« Svar #18 skrivet: 15 aug-09 kl 09:25 »
Kossan i inlägget uppgavs vara i normalhull. Frågan gällde vad man kan tänka sig är en lagom giva till en lakterande allmogeko. Inte en fråga som går att besvara generellt, men som kanske kan diskuteras utan att man blir osams och börjar kasta skit hit och dit. Eller?

Jag tycker att Gimskogen gav ett svar som var så gott man kan få på frågan. Frågeställaren kanske lydde det, och har förhoppningsvis inget problem med kossans hull. Alltmedan tråden fortsätter i en helt onödigt grinig ton. Det är så tråkigt.

bo_i_dala: INGET tyder på att den som ställt frågan inte borde ha djur, så lägg av. Dessutom gällde ett djur som inte var i hans/hennes ägo.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 2 användare
Nina W, Skaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser