Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver hjälp med ankan  (läst 1139 gånger)

Gröneholms fjäderfä

  • Gäst
Behöver hjälp med ankan
« skrivet: 29 nov-09 kl 20:20 »
Har för första gången slaktat anka och jag har som med ungtupparna flått den. Ett stort misstag förstår jag efteråt men vad jag gör jag nu? Ska jag koka den el finns det nåt knep så att den inte blir för torr i ugnen utan det feta skinnet?

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Behöver hjälp med ankan
« Svar #1 skrivet: 29 nov-09 kl 20:35 »
Har du någon lergryta, så är ju den jättebra. Stekpåse funkar ju oxå. Man kan dessutom göra en "påse" av bakplåtspapper, eller om man har en stekgryta så kan man ju sätta in den i ugnen (med ankan i alltså ::) )

Altenativet är väl att stycka fågeln och göra någon god gryta av hela konkarongen. Med grädde och svamp och kanske lite bacon eller nåt. :P

Smaklig måltid
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Behöver hjälp med ankan
« Svar #2 skrivet: 03 jan-10 kl 16:19 »
Varför inte täcka den med bacon, det gör jag med köttfärslimpa så den inte blir så torr, annars kan man ösa spadet över med jämna mellanrum... funkar finfint
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser