Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Demodex  (läst 5905 gånger)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Demodex
« skrivet: 12 jan-10 kl 02:58 »
Demodex är ju ett hudkvalster som hundar normalt kan bekämpa med sitt egna immunförsvar. Ett nedsatt immunförsvar medför att kvalstren inte kan bekämpas. Immunförsvagningen är medfödd och ärvs ner recessivt.

Nu till min fråga:

Kan man testa sina hundar om de bär på anlaget, DNA-test alltså eller är det bara titta på hundarnas syskon samt eventuella avkommor? Det registreras ju inte heller hos SKK.

Vad jag har läst kan även foderallergier ge upphov till demodexangrepp och då vill man ju gärna veta om det är en medfödd immunsvaghet eller om det beror på en allergi som sätter ner immunförsvaret.
« Senast ändrad: 12 jan-10 kl 03:01 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Demodex
« Svar #1 skrivet: 12 jan-10 kl 20:47 »
Har för mig att jag läste detta i hundsport för inte så länge sedan:
Idag räknas demodex som en genetisk sjukdom .
Hundar med sjukdomen får inte/bör inte användas i avel och inte heller syskon /avkomma till dessa.
Dock finns inga egentliga bevis för att den är gentisk och SKK+SLU har därför tillsatt en forsknings grupp som skall forska i frågan.
Det finns idag inga gentester som avslöjar om hunden har eller bär på sjukdomen utan den säkerhetsställs med hudskrapprov.
Kan hända att jag minns fel , kanske någon som har numret kvar , tror det var i oktober numret.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Demodex
« Svar #2 skrivet: 12 jan-10 kl 20:56 »
http://kennet.skk.se/skk/?id=960&sprak=sv
Länk till SKK , står inte så mycket men kanske något ialla fall.
Kanske skall tillägga att jag INTE förespråkar att det inte skulle kunna vara ärftligt.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Demodex
« Svar #3 skrivet: 12 jan-10 kl 21:42 »
jo, det är 8 år sen som gruppen tillsattes, så jag tyckte att de borde kommit fram till nåt. jag har läst om hundar som fick besvär av demodex men den egentliga immunförsvagningen berodde inte på den genetiska faktorn utan utlöstes av en matallergi. efter att allergin hade varit identifierad och hunden utfodrades med hänsyn till den så var besvären borta. därav min fråga.

man vill ju veta om det är en genetisk defekt eller något annat. jag har själv inte problem med demodex, men är skk så radikal att ta bort avelsdjur med demodex ur aveln bör det finnas bättre tester än skrapprov. dessutom registreras ju inte provresultaten i stamtavlan heller så man undrar ju hur skk tänker i den punkten.
« Senast ändrad: 12 jan-10 kl 22:22 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Iselin

  • Gäst
SV: Demodex
« Svar #4 skrivet: 06 feb-10 kl 19:28 »
har tittat mycket på animal cops på animal planet och där säger de att Demodex=hårsäckskvalster och går sällan att bota om det har gått för långt.

 

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Demodex
« Svar #5 skrivet: 06 feb-10 kl 23:09 »
jo, det är ju ett kvalster. det är helt rätt. men som sagt klarar de flesta hundars immunförsvar av att bekämpa kvalstren själv. det är en rubbning av immunförsvaret som medför besvären i form av hudbesvär (klåda, hårutfall, etc). enligt skk antas ju att det försämrade immunförsvaret är medfödd och därav min fråga om det finns dna-tester så att man vet. ett nedsatt immunförsvar kan ju även bero på en oupptäckt matallergi t ex och då är det ju viktigare att ställa om kosten än att pumpa en massa medicin i hunden.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

johan/sandra

  • Gäst
SV: Demodex
« Svar #6 skrivet: 06 feb-10 kl 23:17 »
Jag har för mig att man kan testa föräldradjuren numer, vi behandlade framgångsrikt för några år sedan med ett preparat som hette Advocat som vi fick utskrivet av vetrinär.

Bullterrier som vi haft har detta liggande latent i generna och det är medföttt en fråga om när det kommer. Vi har också behandlat med preparatet Prednisolon och vegetariskt foder med framgång, vi har haft Bullterrier i många år. Vad jag vill råda dig till är att först och främst gå till en vetrinär med specialkompetens på hudsjukdomar för att vara säker.


LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Demodex
« Svar #7 skrivet: 06 feb-10 kl 23:31 »
jag har inga problem med demodex, men är intresserad av det i och med att det förekommer en del inom amstaff också. de test jag vet om är ju skrapproven, men det säger ju som sagt inget om upphovet till immunförsvarsrubbningen. hur ser testen ut som du tänkte på - är det dna-test som finns numera?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

johan/sandra

  • Gäst
SV: Demodex
« Svar #8 skrivet: 18 feb-10 kl 23:16 »
Jag tror att det är dna test, man kunde iallafall testa föräldrarna innan man tog valparna. Jag har inte varit insatt i detta på ett tag eftersom Staffordshirebullterrier som vi skaffade för sex år sedan då inte hade problem och vi inte tänkt skaffa fler hundar på ett tag

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Demodex
« Svar #9 skrivet: 20 feb-10 kl 15:14 »
ok, men ska kolla med nån veterinär om det. det där tycker jag är ett intressant ämne och amstaffen har ju också sina små problem med demodex ibland.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Demodex
« Svar #10 skrivet: 20 feb-10 kl 15:28 »
Är det inte så att demodex ligger latent hos alla raser eller iaf kan förekomma på alla raser?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Demodex
« Svar #11 skrivet: 20 feb-10 kl 15:32 »
jo, alla hundar har ju demodexkvalstren i huden och klarar av dem på egen hand. men vissa raser har tydligen ett sämre immunförsvar som inte klarar av att ta itu med kvalstren än andra raser. men det finns ju alltid individer, oavsett ras eller blandning, som inte klarar av kvalstren. det är väl immunsvagheten man testar antar jag då.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Demodex
« Svar #12 skrivet: 13 apr-10 kl 21:21 »
Det finns inget DNA test för demodex, saxat ur en artikel:
Dispositionen till Infektionssjukdomen demodicos betraktas som ärftlig, när valpar och unghundar drabbas. Avel på symptomfria anlagsbärare är bara möjlig i undantagsfall vid sjukdomar, där det finns säkra genetiska tester, som i förväg har bevisat, att en tilltänkt avelspartner är fri från en viss defekt, recessiv gen. Något sådant DNA-test finns inte för demodicos.

Däremot tror jag man kan kolla T-cellerna hos hunden på något sätt och se om de är defekta, hittar dock inget om detta...

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Demodex
« Svar #13 skrivet: 02 maj-10 kl 12:52 »
Jag tror att det är som med folk.
Växer en hund upp i för rena miljöer så vänder sej imumförsvaret innåt.
Resultat alergi.
Har en kompis som föder upp schäfer.
När hans valpar är fyra veckor så flyttar han ut dom i stallet.
Där är det dammigt och lite stall aktigt och valparna.
Har till gång till hundgård.
Och så länge dom är kvar så har dom inga problem.
Har hänt att nån valp blivit kvar.
Och kommit ut som ung eller vuxen individ.
Och fått demodex.
Hunden blivit omplacerad och märkligt nog så försvann demodexet.
Tror att det beror på hur hunden mår psykiskt och vad för foder.
Många under stimolerade hundar blir så kallade klåda och kli hundar.
Jag skulle nog vara sån.
När jag blir sysslolös kliar jag mej överalt.
Så jag hatar lata semestrar asg

Demodex är ju ett hudkvalster som hundar normalt kan bekämpa med sitt egna immunförsvar. Ett nedsatt immunförsvar medför att kvalstren inte kan bekämpas. Immunförsvagningen är medfödd och ärvs ner recessivt.

Nu till min fråga:

Kan man testa sina hundar om de bär på anlaget, DNA-test alltså eller är det bara titta på hundarnas syskon samt eventuella avkommor? Det registreras ju inte heller hos SKK.

Vad jag har läst kan även foderallergier ge upphov till demodexangrepp och då vill man ju gärna veta om det är en medfödd immunsvaghet eller om det beror på en allergi som sätter ner immunförsvaret.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser