Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???  (läst 11228 gånger)

prince

  • Inlägg: 447
Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« skrivet: 21 aug-10 kl 20:52 »
Hur ska jag bygga inhägnad så att getterna håller sig i sin hage??
Jag fick råd från början att sätta upp eltråd med 15-20 cm mellan trådarna...., det gick inte, de smet rakt ut...
Fick sen rådet at sätta upp hönsnät utanför elen så att de inte bara kunde gå igenom..
Funkar inte,de trycker sönder nätet och går igenom..  En av dem ställer sig på bakbenen och drar ner stänglset med framklövarna och hoppar ut..    Staketet är 120 högt.

SNÄLLA hjälp oss..  Vi är nya på getter och älskar våra 3 sötisar, men de kan inte gå fritt som de nu gör...


hur gör man en inhägnad som håller dem i sin hage?  De har en hage på ca 1 tunnland, med massor av buskar och träd... Och härliga stenar att hoppa på etc...

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #1 skrivet: 21 aug-10 kl 20:55 »
Jag hade en get men gav upp av samma skäl... När jag köpte får sist hade de getter med stängsel som närmast liknade viltstängsel dvs. säkert 150cm högt typ fårnät, skulle tro att det är något sådant som skulle ha behövts i mitt fall i alla fall. Hoppas att det löser sig!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

pålle

  • Gäst
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #2 skrivet: 21 aug-10 kl 20:58 »
Hur ska jag bygga inhägnad så att getterna håller sig i sin hage??
Jag fick råd från början att sätta upp eltråd med 15-20 cm mellan trådarna...., det gick inte, de smet rakt ut...
Fick sen rådet at sätta upp hönsnät utanför elen så att de inte bara kunde gå igenom..
Funkar inte,de trycker sönder nätet och går igenom..  En av dem ställer sig på bakbenen och drar ner stänglset med framklövarna och hoppar ut..    Staketet är 120 högt.

SNÄLLA hjälp oss..  Vi är nya på getter och älskar våra 3 sötisar, men de kan inte gå fritt som de nu gör...


hur gör man en inhägnad som håller dem i sin hage?  De har en hage på ca 1 tunnland, med massor av buskar och träd... Och härliga stenar att hoppa på etc...
Vetine men nån typ av villt stängsel eller hund nät bord du nog satsa på typ160 cm högt bara för slag nu ja kan inge om getter

arivle

  • Inlägg: 67
    • Halland
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #3 skrivet: 21 aug-10 kl 21:03 »
1,50 får du ha, helst med mindre maskor längst ner.

jag har de till sv lantras getter, funkar väldigt bra :)
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

prince

  • Inlägg: 447
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #4 skrivet: 21 aug-10 kl 21:14 »
ok, har du då bara stolpar och nät? inget trä överst eller så?
Vi älskar våra getter och vill ju kunna ha dem, men inte så kul när de sover på trädgårdsmöblerna och äter på dörren och drar ner tvätten, och springer och skrämmer hästarna..etc....
så, riktigt viltstängsel alltså?  med de små maskorna nederst?

pålle

  • Gäst
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #5 skrivet: 21 aug-10 kl 21:22 »
ok, har du då bara stolpar och nät? inget trä överst eller så?
Vi älskar våra getter och vill ju kunna ha dem, men inte så kul när de sover på trädgårdsmöblerna och äter på dörren och drar ner tvätten, och springer och skrämmer hästarna..etc....
så, riktigt viltstängsel alltså?  med de små maskorna nederst?
trät överst och uder till kan ju inte va fel då blir det ju stabilare och så har du ju någe att spicka nätet i . Lykatill hur du nu gör
« Senast ändrad: 21 aug-10 kl 21:31 av pålle »

prince

  • Inlägg: 447
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #6 skrivet: 21 aug-10 kl 21:28 »
tack, vill verkligen veta hur ni som har getter i hage har byggt... 
För nu har vi gjort om det säkert 5 gånger och nu måste det bli rätt, annars så tröttnar min man och då kan de inte få vara kvar mer...
Vi har köpt dyrt nytt el aggregat, det starkaste, men de använder eltråden till att klia sig med ..  suck.. 

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #7 skrivet: 21 aug-10 kl 21:32 »
Lider med dig... :(
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #8 skrivet: 21 aug-10 kl 21:34 »
Sorry men det är i princip omöjligt att få rymmargetter att stanna inne. Viltstängsel a modell motorväg är nog det enda som jag kan tänka mig fungerar. Möjligtvis kan jag tänka mig att HÅRT spänt fårstängsel med elstaket 20 cm ovanför kan vara värt det.
Vi hade en get som hoppade upp på barnvagnar...och motorhuvar, fast det var värre när kalkonidioten gick på bilar.
//Luff

prince

  • Inlägg: 447
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #9 skrivet: 21 aug-10 kl 21:41 »
jodå, igår låg tre stycken på ena bilens tak....  då fick mannen nog, förståeligt....

Tror ni det går med viltstängsel typ 160 högt?  Plus eltråd?  är det bättre med järntråd till elen eller med vitt band?

För de har inte reagerat på elen än...

Annars är getterna helt fantastiska, mer tama ön den tamaste hund..  Följer en överallt, vil bli burna, kliade och gosade.. OCH de vaktar.. Kommer de hit främligar så blir de stångade    ;D

Nu inatt blir de instängda i ett utrymme bakom stallet.. stort och så, men det är ju inomhus...


Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #10 skrivet: 21 aug-10 kl 21:42 »
Det måste vara järntråd, band tar allldeles för dåligt.
//Luff

pålle

  • Gäst
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #11 skrivet: 21 aug-10 kl 21:45 »
jodå, igår låg tre stycken på ena bilens tak....  då fick mannen nog, förståeligt....

Tror ni det går med viltstängsel typ 160 högt?  Plus eltråd?  är det bättre med järntråd till elen eller med vitt band?

För de har inte reagerat på elen än...

Annars är getterna helt fantastiska, mer tama ön den tamaste hund..  Följer en överallt, vil bli burna, kliade och gosade.. OCH de vaktar.. Kommer de hit främligar så blir de stångade    ;D

Nu inatt blir de instängda i ett utrymme bakom stallet.. stort och så, men det är ju inomhus...
  Ja men satsa på 180 staket di-räckt då så borde det ju hjälpa

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #12 skrivet: 21 aug-10 kl 21:47 »
Har du testat elen, är det ordentligt jordat. Det måste kännas rejält och dom ska inte få en smäll på väg ut, det ska smälla så dom studsar tillbaka, dom ska inte kunna kasta sig framåt.
//Luff

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #13 skrivet: 21 aug-10 kl 21:51 »
Gissar åxå på jordning av el här :-\
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

prince

  • Inlägg: 447
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #14 skrivet: 21 aug-10 kl 22:05 »
ok, jag har ju användt elband, då testar jag järntråd!!
har jordat med 4 stycket jordningsspett, ā 1 meter så 4 meter jordning , men ska testa mer då..

För elen har de inte ens märkt av....    Hur krafttigt bör det vara när jag testar med elstängseltestaren?

Förresten, tack för att ni hjälper mig... :-[


pålle

  • Gäst
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #15 skrivet: 21 aug-10 kl 22:19 »
ok, jag har ju användt elband, då testar jag järntråd!!
har jordat med 4 stycket jordningsspett, ā 1 meter så 4 meter jordning , men ska testa mer då..

För elen har de inte ens märkt av....    Hur krafttigt bör det vara när jag testar med elstängseltestaren?

Förresten, tack för att ni hjälper mig... :-[
Vad står det på aggregatet  hur många jol ger det ? har för mig att det ska var ett spett per jol  men det fins en tråd om el agrigat  för kök att hitta den

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #16 skrivet: 21 aug-10 kl 22:25 »
Mina getter var extremt okänsliga för elen. Hur mycket el jag än hade så gick de igenom, bara böjde ner huvudet och sprang. Jag tror på rejäla stolpar och eltråd typ järntråd som inte töjer sig när de kommer emot.

prince

  • Inlägg: 447
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #17 skrivet: 21 aug-10 kl 22:48 »
precis så gör mina...  suck...   

ska jorda ordentligt och fixa järntråd...   hjökper inte det så får jag sätta högre stolpar med ett gögre när, då viltnät...
har riktiga trästolpar , 10 cm i diameter så de är rejäla, men de är bara ca 140 över marken, de sitter ju en bit ner ....


Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #18 skrivet: 21 aug-10 kl 23:44 »
Fick sen rådet at sätta upp hönsnät utanför elen så att de inte bara kunde gå igenom..
Funkar inte,de trycker sönder nätet och går igenom..  En av dem ställer sig på bakbenen och drar ner stänglset med framklövarna och hoppar ut..    Staketet är 120 högt.

Det här förstår jag inte.  ??? Om hönsnätet sitter utanför eltråden, hur kan de då trycka ner nätet utan att samtidigt komma åt eltråden och få en stöt? Är det så att nätet ligger emot eltråden och jordar den = tar bort all effekten?

Ett stängsel som alltid funkat för mig är fårnät (normalhögt) med en eltråd innanför. Tråden sitter ungefär i knähöjd, på distansisolatorer så den kommer på rätt (minst 15 cm) avstånd från fårnätet.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #19 skrivet: 22 aug-10 kl 00:04 »
Du kan testa om det går att skræmma dem før elen genom att sætta på någon ett vanligt halsband och tvinna vanlig, slæt elstængseltråd runt och så fæsta en kedja i halsbandet som geten får dra på. Då hjælper kedjan till att ge jordkontakt och geten får sig en otæck smæll i halsen. Men sækrast att titta på så att den inte fastnar i kedjan. Ærligt talat har jag aldrig testat den hær metoden på någon stackars get men pappa gjorde det på en fræck kviga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 5 användare (2 dolda)
Eldtroll, Alexn72, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser