Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tagit hand om 5 getter utan kunskap  (läst 22794 gånger)

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #20 skrivet: 25 mar-13 kl 19:56 »
De har även fått en värmelampa, och getterna ligger för sig och bockarna för sig just nu i mitt hästsläp med massor av halm och hö samt vatten natrurligtvis. Känner att jag vill vänja dem vid mig innan jag går vidare med klövård, vetrinärvård osv.

Har som sagt varit ute med två st idag iof var och en för sig, sedan satt jag ca en timma med dem och klappade och pratade med dem och vi pratade om ditt och datt ::) men tror ingen av dem igentligen lyssnade utan de bara skakade men slappnade av efter en tid.

Jag är så glad att kunna yttrycka här vad jag känner för dessa små individer som undrar var de hamnat. Det praktiska får komma om ett tag när de "landat".

När jag ger dem morot så vill de inte äta man om jag gömmer mig är de genast där och äter.


Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #21 skrivet: 25 mar-13 kl 19:59 »
Här kommer några bilder.

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #22 skrivet: 25 mar-13 kl 20:03 »
 ;)
« Senast ändrad: 26 mar-13 kl 10:18 av Mimmis »

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #23 skrivet: 25 mar-13 kl 20:04 »
Bockarna :-\

Sussilo

  • Gäst
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #24 skrivet: 25 mar-13 kl 20:58 »
Är det någon av er som känner igen ett ljud som låter som om man håller för ena näsborren och drar in som om man är förkyld, bockarna och getterna gör detta dova ljud, antagligen för att de är rädda.

Getter har ett fnysande läte som de använder som varningsljud sins emellan. Kan det vara det som du har hört?  :) Mina getter har alltid varit tokiga i knäckebröd som jag använde som lockgodis. Prova att vänj dem vid ljudet av krasande knäckebröd och låt dem få smak på det  :).
« Senast ändrad: 25 mar-13 kl 21:01 av Sussilo »

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #25 skrivet: 25 mar-13 kl 21:32 »
Hej Sissoli: det var bra att få veta, men som ni förstår har jag leteat som en galning på nätet och så hittar jag detta: kan det vara av rim och reson?

Inget ont om dig Sissilo bara intressant om de tidningarna skriver stämmer, jag är överöst av info och ser det som bra och vad är då detta?

http://hd.se/helsingborg/2010/12/06/brod-dodade-get-3/  ???

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #26 skrivet: 25 mar-13 kl 21:34 »
Hejsan och välkommen till den underbara världen av getter!!
Kan säga att du har fått råd från några av "de bästa"  ;)
Jag har inte mycket att tillägga!
Blev med getter under sensommaren förra året och jag kan säga att jag och den ena geten inte är helt
kompisar fortfarande.
Hon kommer till mig när jag går in i hagen, men hon vill inte riktigt kela med mig.
Pussas gör hon ibland, men det är bara precis när hon vill!
Jag vet inte vart i skåne du bor, kanske bor vi inte så långt från varandra?!?!?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #27 skrivet: 25 mar-13 kl 21:41 »
4-ever. Bor utanför Sjöbo var finns du?

Jag har förstått att jag fått råd från de bästa och är så glad för all info jag kan få.  :D

det hade annrs varit bsvärligt att få dessa små liv att förhoppningsvis få leva livet som getter skall göra.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #28 skrivet: 25 mar-13 kl 21:50 »
Då bor vi ju inte allt för långt ifrån varandra :)
Jag bor mellan höör och Hässleholm mot Hörby till.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #29 skrivet: 25 mar-13 kl 21:58 »

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #30 skrivet: 25 mar-13 kl 22:02 »
 
Då bor vi ju inte allt för långt ifrån varandra :)
Jag bor mellan höör och Hässleholm mot Hörby till.

 ;) ja det var ju inte så långt borta.  :D

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #31 skrivet: 25 mar-13 kl 23:22 »
Stackare, stod och darrade i ett hörn ...  Då tror jag att det kan ta lite tid innan de vågar komma fram till dig.

  Hästar brukar inte vara särskilt förtjusta i getter, så det kan nog vara en bra idé att vänta med att släppa ihop dem.  Om man vill att de ska äta upp varandras parasiter, så kan de ju turas om i hagen.  (Hästar och getter har mycket få kända gemensamma parasiter, så de som kommer i "fel" mage åker igenom utan att kunna göra någon skada.  Såvitt jag vet dör de små  >:D >:D -arna också!  ;D )  Men hästar och getter går i regel inte för samma sorts stängsel.

  Det var tanken på parasiter och felutfodring på förra stället som gjorde mig intresserad av hur deras gödsel ser ut.

  Eftersom du har hästar, så antar jag att du vet hur man gör för att komma till tals med ett djur.  Det är mer som förenar än som skiljer!  ;)

<3 Då vet jag tack för info om Både parasiter och annat...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #32 skrivet: 25 mar-13 kl 23:27 »
Den här tråden börjar ju likna en riktig solskenshistoria!  :D

  Märket ser mest ut att vara ett individnummer.  Kanske SE-numret (produktionsplatsnumret som är registrerat hos Verket) står på andra sidan av metallmärket, det finns flera här som använder sådana märken, så det får vi nog snart veta.  Så då fanns det alltså märken!  Då har du bara begått lagbrottet (eller om det nu är ett regelbrott) att flytta dem till din produktionsplats utan att första anmäla transporten till Verket på härför särskilt avsedd blankett.  Där ska transportören skriva under, och fordonets registreringsnummer ska föras in.

  Getter har ett varningsljud som rätt mycket liknar en mänsklig nysning.  Jag har oavsiktligt skrämt getter ett par gånger när det har kittlat i näsan.  De har också ett morrande ljud, som betyder ungefär samma som en hunds morrning.  Men så tilltufsade som de verkar, så har jag svårt att tro att de "morrar".

  Fina bilder!  Stackars små bockar, så förskrämda de ser ut!  De är fertila, dela av dem så fort du kan.  (En grind eller skiva inne i hästsläpet går säkert bra i början.)  De är troligen födda våren 2012, och under vintern har de inte fått alla näringsämnen de behöver.  Jag gissar på brist på både koppar och protein, men det märker du när du börjar fodra dem på normalt vis.  När du kommer åt utan att skrämma dem, kanske du även hittar något brutet revben, men sådana läknar för det mesta utan extra komplikationer.

  Jag skulle föreslå att du försöker få dem trygga till en början, de har tydligen blivit tufft hanterade under sitt tidigare liv.  Så fort de märker att du är en snäll person som kommer med mat och godis, och inte försöker fånga dem det första du gör, lugnar de sig nog.

  Det var en allmogeget i en djurpark, som dog av för mycket bröd.  Jag tror att vetebröd är särsklit riskabelt.  Alla hastiga förändringar i foderstaten är förstås riskabla.  Dvärggetter är känsliga mot överfodring, ungefär som vissa hästraser har lättare än andra att få fång.  Jag är inte säker, men jag tycker de ser ut som dvärggetter eller korsningar med dvärgget.  Sussilo och jag har mest erfarenhet av svenska lantrasgetter, som är en mera utpräglad mjölkras, även om den också är ursprunglig och härdig.  Dina verkar ju gilla morötter, och sådana är mig veterligt inte farliga - så länge de inte av iver sätter i halsen!  Du kan minska den risken genom att skära morötterna på längden, och/eller försöka ge dem på ett sådant sätt att de tar det lugnt och inte äter i kapp.  Det är när de konkurrerar om godiset och blir ivriga, som de kan sätta i halsen.

  De båda vuxna getterna är antagligen dräktiga igen.  Det är svårt att se på denna bild.  Den lilla getens mage ser ut att vara föredömligt full med hö.  :D

  Såvitt jag kan se är det bara den ena geten som är märkt i öronen.  Antagligen är hon äldst.  För att fortsätta gissa om detta behöver jag fler bilder, men det är väl inte värre bråttom än att vi kan glädjas åt att dessa vinddrivna varelser nu har ett fint hem i ett ombonat hästsläp!  :D :D :-*  Det värmer gott i ett gammalt trollhjärta!  <3  LYCKA TILL!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #33 skrivet: 25 mar-13 kl 23:41 »
Mjae.. getterna kan inte säljas eller skickas till slakt utan öronmärken.

Ur märkning och registrering av Får o Getter:
Märkning och registrering av får och getter är ett tvärvillkor vilket innebär att du kan få avdrag på jordbrukarstöden om brister upptäckts vid kontroll av din produktionsplats. Med andra ord är det viktigt att dina får och getter är korrekt märkta, journalförda och rapporterade för att du inte ska riskera att få nedsatt ersättning.

Utöver avdrag på jordbrukarstöden kan Jordbruksverket besluta om förbud mot förflyttning av får och  getter som inte uppfyller kraven på märkning och registrering. Detta innebär att djur inte får lämnas till slakt eller i övrigt flyttas till andra produktionsplatser. Detta gäller oavsett om du är stödsökare eller inte. Jordbruksverket kan förelägga djurhållare vid vite att rätta till brister i märkning och registrering som framkommit vid kontroll.

Omärkta djur får varken tas emot på slakterier eller andra produktionsplatser!

Grimmal: Jordbuskstöd i en lägenhet...skämt och sido. Just nu ser jag till att djuren inte utsätts för mer stress än de behöver, det skall varken slaktas eller flyttas, innan de är komfortabla med sin tillvaro så skall de tids nog göras som Jordbruksverket efterstävar efter lagar och paragrafer.

Sedan så skall de märkas och registreras men detta är en ny värld för mig och djuren går i första hand. Har inget av de du skriver då jag tycker att det är för lite pengar in för för mycket papppersarbete och för lite pengar.

Skulle någon idags läge lägga vite på mig så får jag kontakta den föregående ägaren som inte fullgjort sina plikter. Men just nu är det djurens bästa som gäller sedan tar jag tag i den praktiska biten. Tack för din info om hur det ligger till, det är värdefullt för en nykommling i GETvärlden som jag som bara ville rädda djuren från onödigt lidande.


Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #34 skrivet: 25 mar-13 kl 23:46 »
Kanske SE-numret (produktionsplatsnumret som är registrerat hos Verket) står på andra sidan av metallmärket, det finns flera här som använder sådana märken, så det får vi nog snart veta.
Här kommer en märkning. Var kollar jag var de kommer ifrån?
Du ringer jordbruksverket 0771-223223 och frågar vem som har det SE numret.
Eller kollar på Internet.  ;D
« Senast ändrad: 27 mar-13 kl 00:01 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sussilo

  • Gäst
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #35 skrivet: 26 mar-13 kl 07:30 »
Hej Sissoli: det var bra att få veta, men som ni förstår har jag leteat som en galning på nätet och så hittar jag detta: kan det vara av rim och reson?

Inget ont om dig Sissilo bara intressant om de tidningarna skriver stämmer, jag är överöst av info och ser det som bra och vad är då detta?

http://hd.se/helsingborg/2010/12/06/brod-dodade-get-3/  ???


Har under mina ca 25-30 år med lantrasgetter aldrig haft problem med knäckebröd som lockgodis till getter. Mina getter hade dessutom fri tillgång till just bikarbonat för pH-värdet i våmmen. På en kurs med veterinär K.Hammarberg kom detta med bikarbonat och getter upp. Efter kursen fortsatte jag diskussionen via mail med honom om händelserna med Fredriksdalsgetterna. Jag hoppas Kalle H. ursäktar att jag citerar honom:

"Tack för artikeln. Angående bikarbonatet tror jag inte ett dugg på den diagnosen. Det är alltså vanligt i världen att komplettera foderstaten till getter med bikarbonat för att höja pH i våmmen när den riskerar att bli sur. Jag har själv behandlat getter med bikarbonat massor av gånger utan sjukdomssymtom efteråt. Däremot kan jag tänka mig att klostridios är den rätta diagnosen. Bröd är ju "kraftfoder".

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #36 skrivet: 26 mar-13 kl 10:33 »
Beträffande klövverkningen skulle jag - trots att de är mycket förväxta - föreslå att du väntar lite med att försöka verka dem.  Om geten upplever obehag vid verkningen, kan man klippa helt fel med även en ändamålsenlig klövsax, och, som du ju vet från din hästkunskap, avsevärta försvåra all framtida hantering.  Bättre att de först får mera förtroende för dig.  Kanske har de stackarna aldrig ens upplevt att någon enda varelse kan vara annat än burdus och hård mot dem.  Det vet vi inte.  De enda som kan berätta något om det är getterna själva, och det kommer de att göra.  För dig.  Om du bara är uppmärksam på vad de "säger".
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #37 skrivet: 26 mar-13 kl 14:55 »
Välkommen hit Mimmis!
Mina getter var från början födelsedagspresenter och jag kunde ingenting om getter. Jag är en hästtjej som du och det tror jag är bra för man vet och förstår hur djur i allmänhet ska skötas och jag har varit extremt vetgirig och försökt suga i mig av all den samlade kunskapen som finns här inne på forumet. Gör så du också - fråga när du undrar över något. Detta kommer att gå jättebra! Googla och fråga, analysera alla svar och agera sen utifrån din magkänsla. Jag har fått så mycket hjälp här.  :) Ett litet tips att tänka på när det gäller hästar o getter: Hästarnas försvar sitter baktill o getternas framtill så innan de har lärt sig varandras kroppsspråk så ta det försiktigt.
 Lycka till!  :)


Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #38 skrivet: 26 mar-13 kl 15:52 »
Jag har nu tittat på bilderna.  Det synns tydligt att de inte fått alla näringsämnen.

Ris Jag ansluter till Trollmors råd, men vill än mer poängtera vikten av ris eller sly, av de arter jag skrivit tidigare. Även grenar av pil, äpple och päron är både goda och nyttiga för getter.

Vitaminer
Av bilderna tror jag att Du bör ge getterna ett multivitamin, alltså ett som innehåller A,B,C,D,E i deras vatten,enligt dosering på aktuell flaska. Det kan vara samma som till hästarna bara det finns endosering för får/get.  Ibland står bara får men det gör inget. Detta gör Du i en vecka varje dag. Sedan gör Du uppehåll 3 veckor och sätter in det igen i 1 vecka  o.s.v. Under 1 s.a.s. vitaminfri vecka ger Du Selen+E-vitamin vardag i driksvattnet, enligt dosering på aktuell flaska. I likkhet med multivitaminet ger Du detta bara 1 vecka under var nånad. På så sätt undviker Du både brist och överskott. De finns att köpa på Granngården om Du inte redan har.

Minneraler
Har Du möjlighet kan Du kompletera riset med en RÖDmineralfoderbalja/hink (Alltså: Fårmineral MED koppar!). En 25 kg hink tar inte slut särskilt fort med så få getter.... så ett skydd av kraftig playwood på minst två sidor om hinken, och ett tak över, - kan vara en bra investering! Men gör det kraftigt!  Getterna kommer att göra det till hopp-och-skutt-redskap.

Calcium
Under några månader, tycker jag också, att Du bör förse dem med foderkrita/kalk, samma som till hästarna. Lägg det i en KRAFTIG skål som Du placerar i ett hörn.  Behöver de calcium kommer de att äta av det, men för att göra det nya lite intressantare, kan Du börja med att blanda 1 dl foderkrita med 3 dl grovriven morot.

Sammanfattning
Vitaminerna, minneralerna och kritan är viktiga eftersom 1)bockarna ännu växer och 2)getterna med stor sannolikhet är dräktiga och 3) deinte fått rätt näring sedan... länge...   Det synns tydligt!

Knäckebröd som godis har jag aldrig haft problem med.  Men mina getter åt inte vetelängder och Winerbröd, utan föredrog grovt fullkornsbröd.  Jag har gott ifrån detta helt pga mögelrisken men knäckebröd ger jag dem, som godis.  De är jämtget x lantrasget.

Jag tycker också att Du skall vänta med klövvården, tills de känner Dig och är trygga med Dig!  OM ett par veckor skall jag skriva ut art.nr. på en bra allsax och en surformsfi, så Du kan kolla i den aktuella firmans katalog, och se en bild på dem.  Men jag väntar, som sagt,  med det.  Nu skall Du koncentrera Dig på att "hjärntvätta getterna med gott foder och vänlig behandling"!

>>> De människor som aggerar som Du gjorde med getterna, får mig att känna det som om världen vore, - en lite mer uthärdlig plats att leva på!<<<
/Tt
« Senast ändrad: 26 mar-13 kl 16:17 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

  • Gäst
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #39 skrivet: 26 mar-13 kl 16:42 »
(...)  Men mina getter åt inte vetelängder och Winerbröd
 /Tt

Det fick absolut inte mina heller, det är helt förkastligt som getföda  :o.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser