Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge  (läst 38759 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #240 skrivet: 22 jun-12 kl 12:55 »
Sist han var dum och stångades när det var mat till ankor - och tydligen getter med  ::) Så lyfte jag helt sonika bort honom!
Jag får nog ta och sätta ett nät innanför foderhäckens pinnar eller något!
Man lär ju så länge man lever  o:)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #241 skrivet: 22 jun-12 kl 20:04 »
 ;D Lyfte bort honom...  ;D  Lite svårt att känna sig som en jättestor-jättestark-ståtlig-stolt bock då!  ;)

- Hjälpte det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #242 skrivet: 24 jun-12 kl 08:45 »
Men när jag kommer så sänker han huvudet och sätter pannan mot handen på mig och tycker att jag ska sitta där i evigheter och klia honom i pannan och mellan hornen.
Tar jag bort handen så sätter han pannan mot mig igen

Det där är frestande och mysigt att göra med en killing men är inte lika mysigt när han väger kanske 70 kg och har ca 80 cm mellan hornspetsarna och sätter en fullvuxen bocks tryck mot dig. Bockkillingar ska man inte klia i pannan eller mellan hornen eller leka knuff/stånglekar med. Det leder lätt till missförstånd och en stångslig bock.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #243 skrivet: 24 jun-12 kl 16:55 »
Det är lätt att förväxla avgrepp med kel i detta fall.  Den som känner sig minsta osäker bör förstås kela med getterna på annat sätt än "Luta-Panna-Mot", men TS verkar ha koll på vilket som är vilket.  Hennes bock blir ju bortlyft om han försöker några dumheter!  ;D ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #244 skrivet: 24 jun-12 kl 17:36 »
Jag tycker själv att jag har rätt bra koll på när han tycker att han vill kela och när han bara är dum!
Är han dum så lyfter jag eller mannen upp honom.
Senast fick getterna godis medans han hölls uppe av min man för att han varit dum  >:D
Tur att mannen klarar av att lyfta honom när han är stor också  :P
Stångas och puttas får han INTE och ingen får stånga och putta på honom.
Barn och besökare har fått stränga order om att inte klia honom mellan, bakom, vid hornen mest för att JAG inte vet om DE vet när det är kel och när det är dumheter!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #245 skrivet: 25 jun-12 kl 12:48 »
Senast fick getterna godis medans han hölls uppe av min man för att han varit dum  >:D
;D  Som sagt, lite svårt att känna sig stor och stark då ...

När han blir större, har han förhoppningsvis lagt av med alla dumheter, eftersom de ju är så olönsamma  ;)!  Men det finns gott om knep att bli starkare än en getabock, exempelvis ta tag i skägget, då kan han inte göra särskilt mycket.  Jag tycke det låter som att du har god koll.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #246 skrivet: 25 jun-12 kl 22:54 »
Gah!!! När slutar de trassla in sig i höhäcken?? Fick göra en nedmontering a´la halva gethuset idag för lilla Winnie hade bestämt sig för att hon visst det kan åla sig som en orm kring höhäck och vägg! Och sen inte komma därifrån!
Nu är det nät bakom pinnarna i höhäcken! Så vi får hoppas på att de inte får för sig att kränga sig igenom det! Blir iof ganska svårt med de små hålen, men man vet ju aldrig!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #247 skrivet: 26 jun-12 kl 08:00 »
Getter är kluriga! Och du kommer väl ihåg de två anledningarna till att en get gör något: 1: Det är gott och 2: Det är kul! Detta att bemästra höhäcken kan falla under båda punkterna. Om inget annat funkar återstår att konstruera om höhäcken helt och hållet ;) .
Vi har aldrig haft hökrubba/foderbord direkt mot vägg utan ut mot lagårdsgången, så då finns inget att krångla sig emellan...däremot hoppa upp i om inte husse och matte gjort spjälorna på getsidan av krubban höga nog ::) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #248 skrivet: 26 jun-12 kl 21:40 »
På kornet, Skräptanten!  ;D  Jag misstänker starkt att du är personligen bekant med några representanter för getsläktet!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #249 skrivet: 26 jun-12 kl 21:48 »
Verkar som att de inte tyckte att det var så himla kul att försöka komma igenom nätet också  :)
Än så länge har jag inte behövt göra några utryckningar *peppar peppar*
Tycker ju att att de har både gott och roligt utanför höhäcken att sysselsätta sig med!

Just nu är bocken vääääldigt missnöjd med tillvaron! Och det HÖRS kan jag säga!
Han fick en alldeles egen liten bit av hagen, dit inte flickorna kommer - eller var det tvärtom?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #250 skrivet: 26 jun-12 kl 21:52 »
Jag misstänker starkt att du är personligen bekant med några representanter för getsläktet!
Några stycken, ja :-* ! Har varit ute ikväll och Flusat hela gänget mot knotten (har en lycksalig flaska kvar).

Och vad gäller krubbor så kan oxå kanten ut mot lagårdsgången vara för låg så att försigkommen get som är ute i lagården för mjölkning eller så, förser sig av hö från några kompisars kätte - det är ju så mycket goare det som är stulet, och på utsidan råder heller ingen konkurrens om ätplatsen 8) !
(Eller oxå placerar viss barnafader en viss människokilling i det mjuka höet och tar fina bilder till jul på Barnet I Krubban....eller värper företagsam vildhöna i krubban...eller har klarsynt minikatt krubborna som utgångspunkt för sina inspektionsturer i lagården, där hornmonstren stundtals visar ett lite väl närgånget intresse för hans person, och nosar och huffar och puffar på ett synnerligen obehagligt sätt...)

Men 4-ever, skulle inte bocken få en kastratkompis, eller hur var det? Han är helst säkert sällskapssjuk :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #251 skrivet: 26 jun-12 kl 22:21 »
Hahaha. Känns som det är livat i ert stall när det närmar sig jul ;)

Det blev ju inte så bra sas det att ta hela skocken liksom. Det där med rang och ordning och så.
Men jag kanske får ta och se över det hela och skaffa en bock till?!
Då får det ju vara en kastrat, annars kommer jag ju aldrig att veta vad som är vad när de killar  ::)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #252 skrivet: 27 jun-12 kl 07:31 »
Ja, din bock vill inte vara ensam, därav protesterna. Det enda extraarbetet med att ha flera bockar är (förutom att det går åt mer vinterfoder och bete) att bockarna och deras respektive getter måste hållas åtskilda under betäckningen och dräktigheten. Detta löser en lätt genom att ha skilda kättar/boxar i sitt gethus. En get+bock i den ena och annan get+bock i den andra, då vet en precis vem som är far till vilken killing.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #253 skrivet: 17 jul-12 kl 09:17 »
Hej!
Hur går det med getplanerna? Vi håller också på att förbereda för getter :-). Ska få hämta dem den 8:e augusti, dvs. mycket snart!! Ännu är huset inte riktigt klart och inte heller stängslet, men vi räknar med att hinna få hjälpligt klart till den 8:e. En fråga ang. det som skrivits i tråden om att ha getter och bockar tillsammans -är det ok att sätta ihop lika gamla killingar av olika kön? Dvs. tar det lika lång tid för dem att bli redo för parning? Vi har nämligen inte förberett separata hagar :-S. (Vi har iofs. köpt ett elnät som vi kan flytta runt om det skulle krävas).

rävper

  • Inlägg: 33
  • Sambo och har5getter och7höns 1smålandsstövare.
    • Jämtland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #254 skrivet: 17 jul-12 kl 09:39 »
Vi hade "hjälpligt " klart också när getterna kom.
Tog ca 45 min innan de var utanför stängslet..... :P
Sätt på eltråden sen rymmer de inte och sen håller det björnarna ute.

Per o Ann Britt

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #255 skrivet: 17 jul-12 kl 10:06 »
-är det ok att sätta ihop lika gamla killingar av olika kön? Dvs. tar det lika lång tid för dem att bli redo för parning? Vi har nämligen inte förberett separata hagar :-S.

Kul att ni snart får hämta era getter :)!Killingar kan bli könsmogna redan vid 3 mån ålder, ibland tidigare, och då blir getkillingen dräktig alldeles för tidigt. Geten bör vara 1 år när hon får sin första killing. Så ha bock- och getkillingar separerade fr.o.m. 3 mån. Ska man inte hålla på med avel är ett par bockkillingar det bästa alternativet, enl min uppfattning :).

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #256 skrivet: 18 jul-12 kl 14:11 »
Nu har vi ju tänkt att avla på dem eftersom de är genbanksdjur...de kommer att vara 5 månader gamla när de flyttar hem till oss. Dvs lite för unga då...man kan inte hoppas att det dröjer en liten stund innan de blir dräktiga?
Jag ska kanske starta en egen tråd istället för att kapa denna, men titeln var så passande och jag har ju fått många bra tips genom att läsa här :-). Jag skriver vidare på "Get a goat"

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #257 skrivet: 18 jul-12 kl 16:06 »
Det är helt okej att kapa tråden  ;D
Det lär mig också nya saker  ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser