Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avhårning?  (läst 3898 gånger)

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
Avhårning?
« skrivet: 05 okt-07 kl 20:59 »
jag fick ett rådjursskinn av en granne som jag tänkte göra tuggeben av.
Skinnet har jag lagt med pälsen uppåt i bäcken och tyngt ner med stenar. Hur länge brukar man behöva röta så här års innan pälsen släpper och på vilken del av skinnet släpper det sist?

idamaria

  • Inlägg: 129
Re:Avhårning?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-07 kl 09:50 »
du ska ju inte blöta ner pälsen, har du tyngt ner så pälsen blir blöt? nå ja vet inte hur det är med rådjursskinn det kanske är annat. men nu börjar väl vattnet vara ganska kallt så det kan ju ta ganska länge, nån vecka. ett knep om du vill att det ska gå fortare är att blöta köttsidan med såpavatten o rulla ihop skinnet o lägga det i sopsäck, då borde det gå på en vecka, men då ska du kolla till den, kanske varje dag först så att den inte torkar ut, blöta på om den torkat för mkt.

men när du avhårar, så kontrollerar du i nacken o se om det lossnar där, för det är där det sitter som hårdast. o det ska ju lossna lätt, o allt på samma gång för att det ska bli jämt o fint sen vid garvning
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
Re:Avhårning?
« Svar #2 skrivet: 09 okt-07 kl 16:10 »
Där ser man.
Jag hade bestämt för mig att man kunde avhåra denom att lägga skinnet i rinnande vatten eller i en snödriva.
Hur som helst, skinnet ligger i bäcken och eftersom det är genomblött så kommer det få ligga kvar så får jag se hur det artar sig. Var och kände på håren i dag och än sitter dom fast.

idamaria

  • Inlägg: 129
Re:Avhårning?
« Svar #3 skrivet: 13 okt-07 kl 09:52 »
jo visst kan man göra det, det är bara det att det kan gå ganska långtsamt när vattnet börjar vara kallt. men som sagt, kontrollera i nacken, där ska det släppa sist.


Där ser man.
Jag hade bestämt för mig att man kunde avhåra denom att lägga skinnet i rinnande vatten eller i en snödriva.
Hur som helst, skinnet ligger i bäcken och eftersom det är genomblött så kommer det få ligga kvar så får jag se hur det artar sig. Var och kände på håren i dag och än sitter dom fast.
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

animalist

  • Gäst
Re:Avhårning?
« Svar #4 skrivet: 25 nov-07 kl 23:48 »
Där ser man.
Jag hade bestämt för mig att man kunde avhåra denom att lägga skinnet i rinnande vatten eller i en snödriva.
Hur som helst, skinnet ligger i bäcken och eftersom det är genomblött så kommer det få ligga kvar så får jag se hur det artar sig. Var och kände på håren i dag och än sitter dom fast.

En myr (fly) är betydligt bättre för avhårning.. tid ja uppåt ett halvår tar det


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 5 användare (1 dolda)
ärt, xaelanar, Assa, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser