Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta lamm?  (läst 6706 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14484
    • Östergötland
SV: Slakta lamm?
« Svar #20 skrivet: 10 aug-13 kl 13:47 »
Det skall komma in pengar också. Hur mycket kan du ta för ett slaktat får och hur många kan du slakta på en säsong?

Har man gott om pengar och vill ha ett eget slakteri kan man alltid driva det utan vinst, men normalt är att man vill ha lön för mödan.

Existens

  • Gäst
SV: Slakta lamm?
« Svar #21 skrivet: 10 aug-13 kl 15:28 »
Den som byggt det enligt den första länken, för 1,7 milj. fanns i en tidningsartikel och då uppgavs det 100 egna lamm och 300 legoslaktade.

Man vet ju dock aldrig om ställena ens finns kvar, men hemsidan verkade ju uppdaterad.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Slakta lamm?
« Svar #22 skrivet: 10 aug-13 kl 16:37 »
Apropå halalslakt på svenska slakterier så får de inte slakta djur utan att bedöva dem först. Jag var på studiebesök på ett slakteri och de som jobbade där förklarade att halalslakt gjordes genom att lammet/fåret måste stå vänt mot Mekka, en muslim måste läsa en välsignelse innan djuret bedövades, därefter gick man tillväga exakt lika som med vanlig slakt. Kosherslakt får inte alls förekomma i svenska slakterier.
Åsenfår, hundar och katter

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakta lamm?
« Svar #23 skrivet: 10 aug-13 kl 20:18 »
Men visst får ett svenskt slakteri sälja vidare till utlandet?  Då upphör ALLA möjlgheter att kontrollera vad som händer med djuren.  Det var det som var en av mina poänger.

  En annan aspekt är transporterna, som vi ju bör försöka komma ifrån.  Måste verkligen varje bondeby bygga eget slakteri för att slippa ifrån transporterna?

  Fina anläggningar du länkar till, Existens.  Men nog känns det lite väl ambitiöst för 20 lamm om året?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens

  • Gäst
SV: Slakta lamm?
« Svar #24 skrivet: 10 aug-13 kl 21:21 »
Varför i all världen skulle ett slakteri skicka vidare levande lamm utomlands när det är sån brist här?

Nej, man bygger kanske inte för 20 lamm, men kanske för att serva regionen.

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
SV: Slakta lamm?
« Svar #25 skrivet: 10 aug-13 kl 23:09 »
I regionen (7 mils radie) så får man inte ihop hundra lamm på ett år. Så som det ser ut nu finns det inte underlag för att bygga något slakteri.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Slakta lamm?
« Svar #26 skrivet: 11 aug-13 kl 08:38 »
Hur gör man om man har 17mil till ett slakteri? Jag börjar med att fylla boxen och ge till familjen. Det är många som vill köpa kött, men hur löser man det när jag inte får slakta själv?

Jag vill inte vara en viktigpetter...men !
Du borde ha tänkt på detta innan du skaffade får. Eftersom det verkar mer eller mindre omöjligt att ordna detta på helt laglig väg kanske du inte borde ställt frågan.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Existens

  • Gäst
SV: Slakta lamm?
« Svar #27 skrivet: 11 aug-13 kl 09:12 »
Men 17 mil är väl inget? Tar ju bara 2 timmar att åka och man får med sig alla på en gång.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Slakta lamm?
« Svar #28 skrivet: 11 aug-13 kl 09:51 »
Det där slakteriet du prata om är det ett gårdsslakteri eller ett större slakteri. Om det är ett större har du pratat med dom? Även om det är glest mellan gårdarna måste dom väl ha fler djur att hämta på andra ställen.Om inte får du väl göra som man inte får uppmana till på det här forumet...eller som Ex sa köra dom själv.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Slakta lamm?
« Svar #29 skrivet: 11 aug-13 kl 10:09 »
Jag skulle köra själv till slakteriet om dom inte hämtar, men hos mig har dom hämtat färre än 20.
Det blir för krångligt att basera en verksamhet på olagligheter...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14484
    • Östergötland
SV: Slakta lamm?
« Svar #30 skrivet: 11 aug-13 kl 11:25 »
Håller med dig Charlotte, men jag har en fundering om laglighet. Om jag och fem kamrater äger fåren tillsammans, fast jag sköter dem på min gård, då borde det vara fullt lagligt att vi slaktar dem och fördelar köttet.

Existens

  • Gäst
SV: Slakta lamm?
« Svar #31 skrivet: 11 aug-13 kl 12:39 »
Håller med dig Charlotte, men jag har en fundering om laglighet. Om jag och fem kamrater äger fåren tillsammans, fast jag sköter dem på min gård, då borde det vara fullt lagligt att vi slaktar dem och fördelar köttet.

Teoretiskt borde det väl kunna gå, även om det säkert finns nåt nån kan haka upp sig på om di verkligen ger sig sjutton på det.  Vem är djurhållare, tex? Alla dina kompisar?

Det jag menar är att det säkert går, men det är ju begränsat till ett högst fåtal entusiaster som vill greja med det. Vill man sälja 20 lamm till 20 kunder så tror jag ju det blir svårt att få folk att hoppa på projektet.
Det är heller inte alla som vill veta att dom äter Lambi just till middagen.

Blir det för krångligt så är det ju enklare att köpa sin stek i affären, eller vända sig till en som säljer på 'riktigt'.

Det vart ju stort hallå om nån som leasade ut grisar för 10-15 år sen. Man fick köpa grisen som liten, den gick kvar på gården och man betalade 'hyra' som täckte fodret. Sen slaktades den och man fick köttet.  Jag tror inte det blev nån direkt stor affär.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakta lamm?
« Svar #32 skrivet: 16 aug-13 kl 16:36 »
Låter intressant, jag tror det kallades att leasa en ko?  Eller var det en annan modell?  Är det lagligt i dagens Sverige?  Hur gör man med foder och skötsel, det är ju inte bara kossan (tackan) som kostar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens

  • Gäst
SV: Slakta lamm?
« Svar #33 skrivet: 16 aug-13 kl 18:21 »
Men i liten skala och direkt till konsument får man ju sälja mjölk.

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
SV: Slakta lamm?
« Svar #34 skrivet: 16 aug-13 kl 19:07 »
Oj, är det så, får jag sälja min mjölk bara från gåden sådär?

Existens

  • Gäst
SV: Slakta lamm?
« Svar #35 skrivet: 16 aug-13 kl 19:31 »
Ja, det får du. Den får dock inte behandlas på nåt vis, för då är det ingen primärprodukt längre.

Opastöriserad mjölk får inte säljas i butik, utan bara säljas eller skänkas bort i liten skala på bondgårdar direkt till konsument.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Drycker/Opastoriserad-mjolk/

Sen verkar jordbruksverket vilja ha in en ansökan om direktförsäljningskvot..

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/jordbrukarstod/mjolkkvoter/direktforsaljningskvot.4.6beab0f111fb74e78a780001278.html

Johaniskogen

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: Slakta lamm?
« Svar #36 skrivet: 19 aug-13 kl 09:18 »
Men om man slaktar hemma, säljer det på kvitto, VEM säger att det är förbjudet, (du kanske kan få en vetrinär att besikta dom först)? Jag menar vem lägger sej i? Säljer man svart undrar ju snart Skatteverket varför det aldrig blir några inkomster.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Slakta lamm?
« Svar #37 skrivet: 19 aug-13 kl 09:38 »
Som jag förstår det är det livsmedelsverket som kommer att bråka
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakta lamm?
« Svar #38 skrivet: 19 aug-13 kl 10:05 »
Men om man slaktar hemma, säljer det på kvitto, VEM säger att det är förbjudet, (du kanske kan få en vetrinär att besikta dom först)? Jag menar vem lägger sej i? Säljer man svart undrar ju snart Skatteverket varför det aldrig blir några inkomster.
Det kan vara ändrat, men så här har det varit:  Du måste ha godkänd lokal, veterinär måste besiktiga både det levande djuret och inälvorna efteråt.  Och så måste du förstås hantera köttet efter alla konstens regler.  Inga pappkartonger i lokal där det finns opaketerat kött, de hängande köttkropparna får inte nudda varandra osv.  Inälvor m m får man inte hantera i normal dynghög, det är miljöfarligt!   :o :o

Klart att allt detta kostar, särskilt för den som endast vill bli av med ett litet överskott från en hobbybesättning.  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, Marcus81

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser