Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att bygga lätt, hus på hjul  (läst 6042 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #20 skrivet: 11 feb-18 kl 12:39 »
Husvagnar är ju bra?

Syrran har utrustat sin med flera solceller och batterier, Tv och lite annan utrustning hon behöver när hon är på jobb.
Med kläder och mat. så blir det överlass.

Hon har löst det med att ställa husvagnen på biltransportvagnen, för att inte åka på överlass.

Exact...   Det är väldigt småttiga marginaler med husvagnar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #21 skrivet: 11 feb-18 kl 12:41 »
Exact...   Det är väldigt småttiga marginaler med husvagnar.

Hon har kontrollvägt och det är drygt 500 kg överlass på husvagnen.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Att bygga lätt, hus på hjul
« Svar #22 skrivet: 11 feb-18 kl 19:48 »
Ja, jag tänkte mig ett fackverk med 45x70-reglar (kanske man kan ha ännu "klenare"?) med 4 mm plywood. Behovet av isolering kommer vara minimalt eftersom jag ämnar sticka långt söderut.

Med klädselbrädor 1"1, menar du vanligt plank som man sågar till 3x3cm?

Hunton-balk eller motsvarande är väl det rimligaste om man vill ha både vridstyvhet, plats för isolering och låga vikter. Men jag tror som sagt att en husbil/husvagn är det smartaste, då hemmabyggen alltid hamnar långt över tillåten vikt, hur man än trixar med materialen. Trä väger...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser