Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torktålig odling  (läst 2054 gånger)

Lingonberry

  • Gäst
Torktålig odling
« skrivet: 22 jul-18 kl 12:57 »
Nu med andra året av torka och en nära på obefintlig skörd, så skulle jag vilja ha tips på grödor som gärna inte bara överlever torkan, utan faktiskt frodas samt knep för att behöva mindre vatten.

I år testade jag haverrot för första gången, den har jag inte vattnat alls, trots det är roten redan nu cirka en centimeter i diameter (sen skörd eller vårskörd) och har inte slokat en enda gång. Smultronspenaten frodas även den helt utan vatten. Luftlöken och kajplöken trivs, men gräslöken torkade bort.

Jag har sett att de plantor jag odlat i kruka och vattnat klarat sig bättre än samma sort planterat direkt i backen med vattning.

Sedan behöver jag vattna tomaterna mycket mindre än vad grannen behöver eftersom jag täcker även ytan i krukor med gräsklipp.

Krusbär klarar sig bättre än vinbär utan regn även när de står bredvid varandra.

På planerna står vindruvor, läste att vinproducenterna i Sverige kommer få en fantastisk skörd i år. Lämplig druva för ett köldhål (typ zon 5) i zon tre?

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Torktålig odling
« Svar #1 skrivet: 22 jul-18 kl 13:03 »
Nu med andra året av torka och en nära på obefintlig skörd, så skulle jag vilja ha tips på grödor som gärna inte bara överlever torkan, utan faktiskt frodas samt knep för att behöva mindre vatten.

I år testade jag haverrot för första gången, den har jag inte vattnat alls, trots det är roten redan nu cirka en centimeter i diameter (sen skörd eller vårskörd) och har inte slokat en enda gång. Smultronspenaten frodas även den helt utan vatten. Luftlöken och kajplöken trivs, men gräslöken torkade bort.

Jag har sett att de plantor jag odlat i kruka och vattnat klarat sig bättre än samma sort planterat direkt i backen med vattning.

Sedan behöver jag vattna tomaterna mycket mindre än vad grannen behöver eftersom jag täcker även ytan i krukor med gräsklipp.

Krusbär klarar sig bättre än vinbär utan regn även när de står bredvid varandra.

På planerna står vindruvor, läste att vinproducenterna i Sverige kommer få en fantastisk skörd i år. Lämplig druva för ett köldhål (typ zon 5) i zon tre?
Zilga tål -40 utan täckning, Spulga tål -30 utan täckning. Härdiga sorter

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Torktålig odling
« Svar #2 skrivet: 22 jul-18 kl 13:07 »
Ivan, Sukribe. Staketdruvor alla.
Zilga skulle jag satsa på i första hand

Postat med Alternativ.nu´s app


Lingonberry

  • Gäst
SV: Torktålig odling
« Svar #3 skrivet: 22 jul-18 kl 14:16 »
Jag får prova en Zilga, hoppas det blir gott vin (läste att det var mycket stenar i dom, så tror inte de blir så goda att äta som dom är). :)

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Torktålig odling
« Svar #4 skrivet: 22 jul-18 kl 17:17 »
Tänkte bordsdruvor. Just till vin, har jag ingen aaaaaaaning om. Kika på  www.vinplantan.se
Han är toppen att köpa av


Postat med Alternativ.nu´s app


Taina

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
SV: Torktålig odling
« Svar #5 skrivet: 22 jul-18 kl 20:44 »
Hej! Eftersom ingen svarar på mitt inlägg om konservering vill jag vara lite artig här och svara på ditt. Ett mycket intressant inlägg detta extrema år.

Här i Göteborg och på just min odlingslott har det varit konstant sol och torka fram till nu. Intressant att följa vad som klarar sig bättre än annat, det visar sig att vissa fuktighets/kyla-älskande växter klarar sig förvånansvärt bra. Jag jämför också med vad som händer på olika lotter. Tyvärr har jag testat blomster i år, annars är jag en gedigen grönsaksodlare - så jag kan inte kommentera så mycket om min egen odling.

Mitt första intryck i år är att den jord och den mikroklimat man har eller skapat har oerhörd betydelse för resultat. Det är förståss inte det du frågade efter men nog är det relevant att tänka på eftersom det har mer betydelse än hur torktålig en växt är.

Sallat - konstigt nog fanns en plocksallat som klarade exponering för hetta och sol, annan sallat klarade sig inte i smak med t ex 2017 då det bara regnade och mest blåste, huvudsallat växande i skuggan av hög sparris blev delikata i år. Lök inklusive salladslök trodde jag kunde negligeras lite grann under den eviga vattningen men bedrog mig, lök ska också ha vatten...

I år har morötterna utvecklats bra på de flesta lotter medan rödbetorna som brukar bli bättre kommer inte. Bönor är ett stort aber för alla utom dem som har skugga en del av dagen. Ärtor klarar hettan mycket bättre. Min lilla rad av potatis har klarat sig bra i stekhetta trots nästan ingen vattning alls och riktig torka (negligerat helt) men skörden är liten, min sambo får jätteskörd av potatis längre ner i området där jord och jordbearbetningen är annorlunda trots att han vattnar lite.  Kål är väl inget man odlar i hetta och torka - men vi har på området en hel del kål som lyckats p g a mikroklimat och förstånd! Det sägs att kryddor likt timjan m m kan ha det torrt o s v men årets frösådda plantor vill allt ha vatten! Sodaört - årets experiment tål verkligen torka. Jag var inte tillräckligt uppmärksam med att vattna mina björnbär i maj och det har påverkat fruktbildningen betydligt. Min vintersquash växer så det knakar, vattnade en gång extremt mycket när jag planterade och sedan ännu en gång, d v s gäller tre månader, då vi inte haft regn och detta i en torrslänt - lite av ett under för jag grävde ner en massa hästskit med mycket torv i.

Syvende till sist handlar det om att känna sin jord, mikroklimat och hur solen kommer upp och ner. Dessutom verkar vissa växter klara torkan och värmen bättre mycket bättre än vad "optimalt" skall vara och så tvärtom. Sortvalet har också stor påverkan och där bör man nog lägga en hel del vikt vid. Ja, vi har haft extremt klimat i år. Växter med pålrötter tycks var de som klarar sig bäst bara de får hitta ner.

Nu orkar jag inte skriva mer lika lite som att vattna mer. I Göteborg har vi fortfarande inget vattningsförbud och grundvattennivån ligger ungefär som det brukar i augusti, förhoppningsvis regnar det snart.

Ditt inlägg är verkligen intressant i år!  skulle verkligen vara roligt att läsa om fler erfarenheter.
Lägenhet och odlingslott, inglasad balkong, liten kyl och frys.

 

Lingonberry

  • Gäst
SV: Torktålig odling
« Svar #6 skrivet: 22 jul-18 kl 23:16 »
Hej! Eftersom ingen svarar på mitt inlägg om konservering vill jag vara lite artig här och svara på ditt. Ett mycket intressant inlägg detta extrema år.

Här i Göteborg och på just min odlingslott har det varit konstant sol och torka fram till nu. Intressant att följa vad som klarar sig bättre än annat, det visar sig att vissa fuktighets/kyla-älskande växter klarar sig förvånansvärt bra. Jag jämför också med vad som händer på olika lotter. Tyvärr har jag testat blomster i år, annars är jag en gedigen grönsaksodlare - så jag kan inte kommentera så mycket om min egen odling.

Mitt första intryck i år är att den jord och den mikroklimat man har eller skapat har oerhörd betydelse för resultat. Det är förståss inte det du frågade efter men nog är det relevant att tänka på eftersom det har mer betydelse än hur torktålig en växt är.

Sallat - konstigt nog fanns en plocksallat som klarade exponering för hetta och sol, annan sallat klarade sig inte i smak med t ex 2017 då det bara regnade och mest blåste, huvudsallat växande i skuggan av hög sparris blev delikata i år. Lök inklusive salladslök trodde jag kunde negligeras lite grann under den eviga vattningen men bedrog mig, lök ska också ha vatten...

I år har morötterna utvecklats bra på de flesta lotter medan rödbetorna som brukar bli bättre kommer inte. Bönor är ett stort aber för alla utom dem som har skugga en del av dagen. Ärtor klarar hettan mycket bättre. Min lilla rad av potatis har klarat sig bra i stekhetta trots nästan ingen vattning alls och riktig torka (negligerat helt) men skörden är liten, min sambo får jätteskörd av potatis längre ner i området där jord och jordbearbetningen är annorlunda trots att han vattnar lite.  Kål är väl inget man odlar i hetta och torka - men vi har på området en hel del kål som lyckats p g a mikroklimat och förstånd! Det sägs att kryddor likt timjan m m kan ha det torrt o s v men årets frösådda plantor vill allt ha vatten! Sodaört - årets experiment tål verkligen torka. Jag var inte tillräckligt uppmärksam med att vattna mina björnbär i maj och det har påverkat fruktbildningen betydligt. Min vintersquash växer så det knakar, vattnade en gång extremt mycket när jag planterade och sedan ännu en gång, d v s gäller tre månader, då vi inte haft regn och detta i en torrslänt - lite av ett under för jag grävde ner en massa hästskit med mycket torv i.

Syvende till sist handlar det om att känna sin jord, mikroklimat och hur solen kommer upp och ner. Dessutom verkar vissa växter klara torkan och värmen bättre mycket bättre än vad "optimalt" skall vara och så tvärtom. Sortvalet har också stor påverkan och där bör man nog lägga en hel del vikt vid. Ja, vi har haft extremt klimat i år. Växter med pålrötter tycks var de som klarar sig bäst bara de får hitta ner.

Nu orkar jag inte skriva mer lika lite som att vattna mer. I Göteborg har vi fortfarande inget vattningsförbud och grundvattennivån ligger ungefär som det brukar i augusti, förhoppningsvis regnar det snart.

Ditt inlägg är verkligen intressant i år!  skulle verkligen vara roligt att läsa om fler erfarenheter.

Du får ha lite tålamod, alla är inte inne dagligen och läser på nätet, många jobbar ju stenhårt nu på att få tag på tillräckligt med foder till sina djur. :) Men som en snabb kommentar på varför burkar med ringar är bättre än de med skruvlock, så är det för att de med ringar släpper ut luft under upphettningen när locket är stängt, medans de med skruvlock stänger man först helt efter upphettningen. Sedan är det svårare att rengöra skruvlocken, de kan även skadas och läcka ut aluminium i maten.

Men så till ditt svar. Ja, frågan är intressant. Jag vill ju anpassa mig istället för att kräva att naturen ska anpassa sig till mig. Jag vill helst undvika att vattna, bor inte vid havet nu längre, men är uppvuxen i ett område med risk för saltvatteninträngningar. Så det sitter djupt i mig att vattna minsta möjliga, helst inget alls. Om vi nu ska ha ett torrare klimat så vill jag ändra det jag odlar. Visst, tomater vill jag ha, men låt säga att 50% av grödorna ska klara sig med minimalt med vatten i alla fall.

Sodaört ska jag nog testa. Sallat fungerar dåligt här pga av mina 3 miljoner "husdjur" med egna hus (vinbergssnäckor). Testade dock en annan japansk "sallad" i år, shiso. Den har växt ganska bra ändå trots mycket sporadisk vattning. Ärtorna går sådär, de växer, men det blir inga mängder.

Här där jag bor har vi dock inte fått lika "mycket" regn som Göteborg, brunnen sinade redan i slutet av maj, så grundvattnet är obefintligt. Tur att jag ändå har lerjord.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Torktålig odling
« Svar #7 skrivet: 23 jul-18 kl 10:17 »
Nu med andra året av torka och en nära på obefintlig skörd, så skulle jag vilja ha tips på grödor som gärna inte bara överlever torkan, utan faktiskt frodas samt knep för att behöva mindre vatten.

I år testade jag haverrot för första gången, den har jag inte vattnat alls, trots det är roten redan nu cirka en centimeter i diameter (sen skörd eller vårskörd) och har inte slokat en enda gång. Smultronspenaten frodas även den helt utan vatten. Luftlöken och kajplöken trivs, men gräslöken torkade bort.

Jag har sett att de plantor jag odlat i kruka och vattnat klarat sig bättre än samma sort planterat direkt i backen med vattning.

Sedan behöver jag vattna tomaterna mycket mindre än vad grannen behöver eftersom jag täcker även ytan i krukor med gräsklipp.

Krusbär klarar sig bättre än vinbär utan regn även när de står bredvid varandra.

På planerna står vindruvor, läste att vinproducenterna i Sverige kommer få en fantastisk skörd i år. Lämplig druva för ett köldhål (typ zon 5) i zon tre?
Jag läser att du redan täckodlar i krukorna, det var ju bra Jag tänker kring täckodling som det främsta odlare behöver praktisera då vattenresurserna är begränsade. Har du smakat smultronspenaten förresten? är den odlingsvärd?

Postat med Alternativ.nu´s app


Lingonberry

  • Gäst
SV: Torktålig odling
« Svar #8 skrivet: 23 jul-18 kl 12:40 »
Jag läser att du redan täckodlar i krukorna, det var ju bra Jag tänker kring täckodling som det främsta odlare behöver praktisera då vattenresurserna är begränsade. Har du smakat smultronspenaten förresten? är den odlingsvärd?


Ja, jag har smakat den, har haft den nu några år. Man ska inte tänka bär när man äter den röda klumpen, utan grönsak (den är ju nära släkt med quinoan), lite söt gräsaktig smak. Bladen är som spenat.

Det är inte en växt för den som vill ha raka raden och var sak på sin plats, eftersom den självsår sig hejvilt. Men det är inte ett ogräs som tränger ut andra saker, utan växer glatt tillsammans med jordgubbar, potatis, vitlök osv. Jag gillar den eftersom det är en växt som sköter sig själv.

Taina

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
SV: Torktålig odling
« Svar #9 skrivet: 23 jul-18 kl 13:37 »
NU får det vara nog med vattnande även för min del. Har samlat täckmaterial som bör hjälpa de växter jag är mest rädd om. Täckning går ju bra i år då mördarsniglarna för en tynande tillvaro annars kryllar det av dem här på området och täckning har inte varit möjlig utan besvär. Tyvärr har jag ännu inte hunnit skapa det mikroklimat som krävs på min utsatta lott. Lerjord är en välsignelse.

Så Perilla klarar sig bra utan vatten, intressant. Men enbart sodaört, perilla, smultronspenat och haverrot låter lite torftigt i kökslandet.

Jag har fått en ny lottgranne som växt upp i Estland med en mamma som var agronom. Min lottgranne vattnar nästan inte alls eftersom hon är van vid att snåla på vattnet som de fick betala dyrt för per liter. Jag kan nog lära mig en del av henne! En tur ut i naturen kan väl också ge tips till växtval.

Jag har inte erfarenhet av vattenbrist och torka och väntar med spänning på växtförslag i detta inlägg.
Lägenhet och odlingslott, inglasad balkong, liten kyl och frys.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Torktålig odling
« Svar #10 skrivet: 23 jul-18 kl 13:53 »
Växter i svackor, växter som inte står i full sol, växter som står nära ytligt vatten, växter i vattenhållande jordstruktur och växter som täckodlas om de fått vatten innan täcket lades på, klarar sig generellt bättre i torkan. Det är bra med stora temperaturskillnader mellan natt och dag, varm dag och kall natt ger mer dagg.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Torktålig odling
« Svar #11 skrivet: 23 jul-18 kl 14:34 »
Täckodla,   Jag har rekordskörd av gurkor, löken växer så det knakar och morötterna blir nog moster.
Vattnat har jag gjort men ytterst beskedligt.
Potatisen går som fan den oxå, satte inte någon i år och dom har bara fått regnvatten. Dom bäddarna ligger mer eller mindre i träda med nästan 20 cm tjockt lager täckmatrial på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Torktålig odling
« Svar #12 skrivet: 27 jul-18 kl 12:09 »
I veckans Land.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser