Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drag i brädgolv. kreativa lösningar?  (läst 5944 gånger)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« skrivet: 28 nov-18 kl 23:26 »
Söker kreative lösningar på att täta mot drag i ett brädgolv. Det är mellan planken det drar och det är där jag vill täta. Helt meningslöst berätta om lösningar under golvet. Det vet jag hur det funkar.

Springorna skiftar rejält sommer vinter.

En enkel lösning är ju fog på tub. Typ latex eller liknande. Men det vill jag inte. Jag söker nån kreativ annan lösning.
Kanske nått material i pulverform som man kan borsta ner i springorna ,vattna på som sen tätnar men inte blir stelt.
Nu är det upp till er att knäcka koden efter dom förutsättningarna och sen delge en superenkel lösning. Ta patent på den och bli rik om ni vill. Jag vill bara lösa det här, helst ikväll ;)

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-18 kl 23:47 »
Inga dåliga krav, är du släkt med Annie Lööf ;D

Här tätar åratals smuts ihop med såpa. Men egentligen är det nog svårt att hitta något som följer trät bra i årstidernas varierande fuktighet. Lägg mattor ovanpå.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #2 skrivet: 29 nov-18 kl 05:58 »
Lägg halmbalar runt huset så vinden inte kan ta sig runt.
Häng pressening runt grunden.
Ha dit en tjock matta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #3 skrivet: 29 nov-18 kl 08:25 »
Täta med linsnöre i springorna.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #4 skrivet: 29 nov-18 kl 08:44 »
Fårskinnstofflor. På fötterna, inte på huset, om du vill vara ekonomisk.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #5 skrivet: 29 nov-18 kl 11:01 »
Inga dåliga krav, är du släkt med Annie Lööf ;D

Här tätar åratals smuts ihop med såpa. Men egentligen är det nog svårt att hitta något som följer trät bra i årstidernas varierande fuktighet. Lägg mattor ovanpå.
Ha, den var kul... jodå nog finns det gammal fyllning av diverse. Men av nån anledning känns det mer dragit nu än någonsin.... tycker även vissa spickor är större... trots en så fuktig höst.

Lintråd har jag men den bör hamna i press för att bli tät.

Postat med Alternativ.nu´s app


Starter

  • Inlägg: 37
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #6 skrivet: 29 nov-18 kl 11:51 »
Linsnöre som Kreacon skrev är ingen dum idé tycker jag. Om du pressar ner tråden mellan brädorna hamnar de ju i press - eller tänker jag fel?
Annat alternativ till tråd är att köpa lin löst och tvinna själv mellan händerna och få den tjocklek som behövs då avstånden mellan plankorna kan variera. Fördelen med linet är att det rör sig och då kan följa träets rörelse.
Har själv tvinnat lin som tätning mellan takplankor så att spånet inte skall droppa ned i nacken.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #7 skrivet: 29 nov-18 kl 12:59 »
Att dreva med snöre är ju en snygg lösning, om man har jämntjocka springor. När jag lägger om golvet i köket skall jag allvarligt fundera på den lösningen. Men nu är springorna så olika att det inte går så bra. Och dreva med löst lin fungerar inte så bra, för får inte dammsugaren upp det så fixar hundarna det.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #8 skrivet: 29 nov-18 kl 15:59 »
Mina springor är också väldigt olika. Men tack för tips. Väntar fortfarande otåligt på mirakellösningen. ;)

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #9 skrivet: 29 nov-18 kl 16:01 »
Kanske kork föresten? Finns att köpa i olika mm tjocklek och borde både expandera och krympa utan att stelna....

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #10 skrivet: 29 nov-18 kl 16:19 »
Eller göra som med träbåtar, ständigt låta golvet vara blött så det håller tätt.

Jag minns några små flickor som lyckades täta springorna i bordet med hallonsylt och fil/yoghurt. Kan vara en lösning...


Vi som bor i gamla hus med brädgolv kanske skulle lägga vindpapp under golvbrädorna. Eller ha dubbelspontat plankgolv.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #11 skrivet: 29 nov-18 kl 18:04 »
Eller gör som när morfar var ung, lägg en korkmatta ovanpå.
Då frös inte vattnet i kökshinken längre

Enefläta

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #12 skrivet: 29 nov-18 kl 21:03 »
Säger som ovan. Mattor eller linsnöre. :) Skulle möjligen kunna funka med ullsnöre också. Finns på sekelskifte.se. Visserligen till för tätning till dörrar och fönster, men skulle kunna fungera till detta ändamålet också. Har själv tittat på det till min stuga.
Njut av vägen.

 

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #13 skrivet: 30 nov-18 kl 12:42 »
Ett tips är Sikaflex som man fogar med mellan teakdäcksribborna på båtar. Elastiskt och hållbart.
Nu skrev du visserligen att du inte ville ha någon fog på tub - men jag ville ändå tipsa eftersom du önskar olika idéer om lösningar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #14 skrivet: 30 nov-18 kl 12:55 »
Enda sättet att verkligen lösa problemet är att gå på grundproblemet.
Det är att det som använts till att isolera bjälklaget har sjunkit ihop och skapat en luftspalt.
Även om man gör åtgärder för att förhindra att draget kommer in så kommer man inte ifrån att golvet är kallt.

För så skottade man ofta upp snö runt kåken för att bli av med kalldrag.
Hur då göra när det inte finns snö?
Har man tillgång till halmbalar så lägger men dom runt grunden, funkar kanon,
Man kan ta pressening och göra en kjol som man fäster i väggen.
Jag har en hel del begagnad takplåt liggande så det blev årets försök.  Ger samma effekt som alla andra lösningar, man bryter vindlasten mot grunden utan att täta den fullständigt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #15 skrivet: 30 nov-18 kl 16:42 »
Försök överleva vintern med trasmattor. Förr la man flera lager. Finns ventiler i grunden så kan man sätta i en halmtuss. Snö är perfekt tilläggsisolering: gratis och försvinner själv på våren.
För en permanent lösning på golvdraget är det nog bara att bita i det sura äpplet och bryta upp golvet i vår för att se vad som orsakar problemet.
Grävling under huset kan ställa till stora besvär. De gräver upp jord mot trävirket som sen ruttnar och rasar ihop.
Eller.... köp ett klick-golv och lägg ovanpå. 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #16 skrivet: 30 nov-18 kl 16:57 »
Jag råkade köpa en takfläkt.
Då roterar man varmluften i rummet och även golven blir varma.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #17 skrivet: 01 dec-18 kl 05:38 »
Jag skulle göra en blandning av hampa/linsnöre, sågspån och bivax. Allt efter fyllningen sjunker fyll på mera.
Bivax är elastiskt och användbart i alla möjliga sammanhang. När jag gör stoppningar i stolar då "smörjer" jag trådarna med bivax så att dom glider bättre och bivax doftar så underbart också.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #18 skrivet: 01 dec-18 kl 09:40 »
Jag skulle göra en blandning av hampa/linsnöre, sågspån och bivax. Allt efter fyllningen sjunker fyll på mera.
Bivax är elastiskt och användbart i alla möjliga sammanhang. När jag gör stoppningar i stolar då "smörjer" jag trådarna med bivax så att dom glider bättre och bivax doftar så underbart också.
Det tycker jag var en bra tanke! Tror nog iockförsig att vaxet är för stelt för att "växa ut" och fylla springan när den blir större på vintern. Men ändå en av dom mest intressanta lösningarna efter mina aning svåra kriterier!

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Drag i brädgolv. kreativa lösningar?
« Svar #19 skrivet: 01 dec-18 kl 09:52 »
Om du kan tänka dig att lyfta upp golvplankorna så är ju en möjlighet att fräsa spår (not) i dem och lägga in lösa spånt mellan dem som dragtätning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 2 användare
Bustera, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser