Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Senkontraktur"  (läst 3382 gånger)

lekimm1

  • Gäst
"Senkontraktur"
« skrivet: 01 jun-07 kl 22:38 »
Är det någon som har erfarenhet av senkontraktur på kalv här på forumet? Kom en Angus/SRB tjur i veckan med bägge framklövarna vikta bakåt o de vill inte vikas rätt.

Nått man kan göra?

Min far har varit med om nått fall tidigare men inte så besvärligt som de här.

Var en annan som påstod att detta kan öka i förekomst om kalkbrist varit under dräktigheten, nån som vet detta eller nån annan ev. anledning.

Kalven annars verkar ha ganska bra gaist, men ser för sorglig ut när den kämpar på sina framleder... Kan dia hjälpligt knästående men får även i flaska just nu...

Tacksam för andras erfarenheter!

Mvh

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:"Senkontraktur"
« Svar #1 skrivet: 02 jun-07 kl 10:54 »
Japp, det har vi oxå haft, oftast på stora kalvar så man kan tänka sej att de legat trångt i magen.

Vi har inte gjort nåt mer än att hjälpt dem med ståtråning och ev lite massage över senor och musklerna så att det blir bra blodgenomströmning. Tror att det är bra om man "tvingar" den att försöka stå rätt på sina framben så att det kan räta ut sej.

Det brukar räta till sej.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:"Senkontraktur"
« Svar #2 skrivet: 04 jun-07 kl 19:05 »
Nått man kan göra?
Tacksam för andras erfarenheter!
Har gjort som Anna, massage + ståträning.

I grava fall har jag haft mor o barn på ett jämnt underlag, så att kalven inte "vickar" tillbaka i ihopfält läge så lätt...
har den vickat över trots plant underlag, har jag spjälkat och bandagerat foten i rätt läge + plant underlag.
Extra AD vitamin till kalven brukar jag också ge  :D

Efter någon dryg vecka så brukar senorna stretchat rätt.

mvh Rosa
« Senast ändrad: 04 jun-07 kl 19:07 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

lekimm1

  • Gäst
Re:"Senkontraktur"
« Svar #3 skrivet: 08 jun-07 kl 21:01 »
Tackar för erfarenheterna.

Tyvärr verkar detta fall vara knepigt, kalven har ej blivit bättre...

Mvh iaf.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:"Senkontraktur"
« Svar #4 skrivet: 09 jun-07 kl 09:35 »
Har du "spjälkat" och bandagerat fotlederna i rätt läge ?
Och om du har det så får du räkna med närmare 2 veckor innan kalven klarar sig utan dessa...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Elektra

  • Inlägg: 478
Re:"Senkontraktur"
« Svar #5 skrivet: 18 jul-07 kl 04:11 »
Vad säger veterinär, för jag antar att du kallat ut en sån? ??? Är det någon vits att försöka eller är det barmhärtigast att avliva? Inom hästkretsar förekommer det ju lite nu och då och korrigeras med skenor i en del fall, men beroende på hur allvarligt det är så hjälper varken massage, stretch eller skenor.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:"Senkontraktur"
« Svar #6 skrivet: 18 jul-07 kl 14:57 »
Är det någon vits att försöka eller är det barmhärtigast att avliva?

Avliva  ???  skulle inte fall mig in i alla fall, kalvarna är ju helt bra på 2 veckor !
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Elektra

  • Inlägg: 478
Re:"Senkontraktur"
« Svar #7 skrivet: 18 jul-07 kl 17:36 »
Det beror på hur illa det är, en del blir inte bra i benen hur gärna man än vill och hur mycket jobb man än lägger ner.  
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:"Senkontraktur"
« Svar #8 skrivet: 18 jul-07 kl 17:51 »
De med senkontraktur som vi har haft och som inte blivit bra har haft andra bidragande/bakomliggande orsaker. Eller de och de, i år var det en.... Den blev bättre med massage och ståträning, men vi fick ta bort den ändå till slut, tyvärr.

Veterinären kan ju inte göra så mycket heller, de råd och behandlingstips vi har fått överensstämmer med de som redan kommit fram i tråden.

lekimm1

  • Gäst
Re:"Senkontraktur"
« Svar #9 skrivet: 18 jul-07 kl 22:19 »
Kalven blev tyvärr ej bättre, utan blev tvungen o tas bort. Enligt min vetrinär så kan de vara så ibland trots ansträngningar. Min far har dock under ca 40 års mjölkkotid ej behövt ta bort en kalv på grund av detta.

Jaja, det är tråkigt när det händer, men man får vara mentalt förberedd för det mesta i det här jobbet... Mamma mu har iaf nu två styvamkalvar som det funkat bra med.

Tackar som sagt var för all erfarenhet o svar.

Mvh L.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:"Senkontraktur"
« Svar #10 skrivet: 19 jul-07 kl 16:31 »
Det beror på hur illa det är, en del blir inte bra i benen hur gärna man än vill och hur mycket jobb man än lägger ner.  

Svårt det här med att gradera bewgreppet "illa". Man är ju alltid så dum så man tar ju inga bilder när det händer  :-\
Jag hade en kviga som jag kallar "mycket illa" men hon blev helt ok.
Om de jag haft kommit på benen av "tur eller inte" är ju svårt att avgöra liksom graden av senförkortning, utan bild.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 2 användare
Beate Falk, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser