Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jobba som fårklippare  (läst 4434 gånger)

louise

  • Gäst
Jobba som fårklippare
« skrivet: 10 okt-07 kl 18:35 »
De som jobbar som fårklippare, hur duktiga är de? Investerar nu i en ny elsax och funderar på om jag skulle kunna börja sälja fårklippningstjänster.

Har sett att man ofta tar betalt per får, så då förlorar ju inte köparen på att jag är lite långsam.

Och vad är rimliga priser? Såg ett exempel på 25 kr/får. Jag vill ju alltid jobba vitt och undrar om det är möjligt till det priset..

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #1 skrivet: 10 okt-07 kl 18:48 »
Där brukar också vara en "framkörningsavgift" dvs en engångssumma på ett antal hundralappar för att fårklipparen kommer till gården och sätter igång med klippningen.

En fårklippares hastighet är inte hela hemligheten. Det gäller att fåren hanteras väl så att de inte far illa under klippningen. Det ska vara minimalt med klippskador och ullen ska klippas av med ett enda drag, inga sk dubbelskär ska förekomma - det förstör ullen.

Jag tycker mig se att det är fårhanteringen som är den stora skillnaden mellan fårklippare. Har sett stora män som inte kan hålla en tacka, så att hon inte sprattlar. Har också sett mindre män som hanterar fåren med en bestämdhet och smidighet utan att "blåhålla dom" - vilket jag föredrar....

Ska man tjäna några pengar på detta så bör man kunna klipppa rätt många får på en dag (60-100 st)
Som fårägare har man inte heller tid att stå och vänta på en långsam fårklippare, även vår tid är värd pengar...

Bra fårklippare är svåra att få tag på! Och det finns en framtid inom yrket, men jag tror att man måste klippa ett antal tusen får innan man kan leva på det.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #2 skrivet: 10 okt-07 kl 18:54 »
Dom brukar vara ruskigt duktiga och snabba !

26 kr per djur brukar fårklipparna ta.
Fick ett klippningserbjudande från Uhlås fårservice med det priset nu i höst.

/Rosa
« Senast ändrad: 10 okt-07 kl 18:56 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

  • Gäst
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #3 skrivet: 10 okt-07 kl 19:00 »
Nej leva på det tänkte jag inte. Mest att, jaha, nu har jag en dyr sax, hur får jag ut mest möjliga av det?

Tänkte att kanske hobbyfårägare vill ha hjälp, inte de som lever på det. Själv visste jag ju inte hur jag skulle göra första året, och har väl dykt på en och annan som bara har tre får och inte alls vet hur man ska göra. Kanske man kan rikta sig till såna som har djuren mest som husdjur liksom. Vad tror ni?
« Senast ändrad: 10 okt-07 kl 19:00 av Lollo »

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #4 skrivet: 10 okt-07 kl 19:04 »
Menar du att vi som har fler än 3 får har dom på ett annat sätt ?
Vilket sätt skulle det vara ?

 ???
« Senast ändrad: 10 okt-07 kl 20:02 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #5 skrivet: 10 okt-07 kl 19:47 »
Jag och ett gäng klippare till tar 25 kr för klippning av halvårs ull , 30 för ett års ull... (eller mer).  Framkörning minst 300 , långa resor tar vi mer. (+moms)
Lollo har du köpt en vanlig liten elsax , så får du svårt att klippa så många... dom går lätt varma.  

Citera
Jag tycker mig se att det är fårhanteringen som är den stora skillnaden mellan fårklippare. Har sett stora män som inte kan hålla en tacka, så att hon inte sprattlar. Har också sett mindre män som hanterar fåren med en bestämdhet och smidighet utan att "blåhålla dom" - vilket jag föredrar...

är fruktansvärt stor skillnad på får..  gallrar själv ut svårklippta i min egen besättning.

klipper ca 5-6000 om året

/Anders
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

louise

  • Gäst
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #6 skrivet: 10 okt-07 kl 19:54 »
fick tipset att man ska kyla ner saxen emellanåt  i en blanding av olja och vatten, lämpligt?

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #7 skrivet: 10 okt-07 kl 19:59 »
skären hjälper de på ....  

motorn e det värre med, var noga med att blåsa rent dom små filterna som sitter på den.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

louise

  • Gäst
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #8 skrivet: 10 okt-07 kl 20:03 »
hur många får orkar en liten sax innan den blir för varm? Å hur många får orkar du med per timme? Dina priser/får, var det med eller utan moms?

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #9 skrivet: 10 okt-07 kl 20:10 »
vet knappt hur mycke en liten sax tål..  beror ju lite på hur snabb du är med klippningen.  tiden mellan fåren mm

klipper själv 10-20 tackor/timme  beroende på hur bra ordnat det är runt i kring klippningen.

priser + moms
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #10 skrivet: 10 okt-07 kl 20:29 »
Har man en gammal Alfa sax med brytarknapp för värmegång,
då klipper man 2 får i varmt väder innan säkringen löser ut och man får vänta 20 min på att saxen ska svalna  ;D ;D

Nej jag klipper inte mina får med en sån seg sax. Till det har jag inte tålamod... :D
Det blev en gång och sedan blev det en ny Stewart sax 8)

Den saxen är jag däremot nöjd med, duger bra till mina 25 tackor.

mvh Rosa
« Senast ändrad: 11 okt-07 kl 22:23 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #11 skrivet: 10 okt-07 kl 20:41 »
Den hade varit något för mig, Rosa, jag klipper i genomsnitt 1,5 får om dagen....  ;D

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #12 skrivet: 10 okt-07 kl 21:06 »
det finns kurser i får klippning..
Var på en här i september...

väldigt intressant och lärorikt...

Det är ju bra att veta grunderna och tekniken innan man klipper andras får..

tex detta hur du handskas med fåret så att huden helatiden är sträckt.. så man ej klipper dem i skinnet.


bara detta med vilka skär som används till viken ull är ju en hel vetskap... :)

det var länstyrelsen som ordnade vår klipp kurs...
för Uhlås!!!  :)


Tyckte den var kanon...
Ändå har jag klippt får i 12 år...  ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #13 skrivet: 10 okt-07 kl 21:11 »
Den hade varit något för mig, Rosa, jag klipper i genomsnitt 1,5 får om dagen....  ;D
vi klippte oxå i den takten. Mycket tacksam efter att ha fått kontakt med en skicklig, snabb, trevlig fårklippare, som dessutom kommer när han sagt!!
Vi har sju vuxna djur och det kostar 500 kr. Han gör en lång jäkla runda, där vår gård då ingår..
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #14 skrivet: 10 okt-07 kl 23:38 »
Jag betalar 30:- per får + moms och framkörning. Priset är för om de klipps vår och höst. Vuxna baggar kostar en tia till. Helt klart prisvärt även om ni andra verkar komma billigare undan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #15 skrivet: 11 okt-07 kl 07:35 »
På något sätt har det blivit för mig, så som du tänker dig tror jag...Det började med att jag började klippa våra får och investerade i en bra elsax, sen kom en granne med tre får och frågde om inte jag kunde klippa dem oxå, och sen gick ryktet... Nu klipper jag i småbesättningar 1-10 får, men våra egna orkar jag inte med längra  ::) de är i antal en bra bit över hundra nu och ska bli många fler. Då är det bättre att leja in en snabb men duktig fårklippare som gör jobbet sjuhelsike snabbare än vad jag gör. Däremot brukar det alltid bli slaskgrupper eller enstaka djur som av någon anledning inte passar att klippa när fårklipparn är hemma, så jag är glad att jag kan ta dem själv då. Tycker däremot att det är svårt att ta betalt för så få får eftersom en proffsklippare är så pass billig, men de brukar å andra sidan inte vilja åka till för små besättningar (för lite pengar i förhållande till restid...)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #16 skrivet: 11 okt-07 kl 09:23 »
Ungefär så har det gått till här med..

Jag har åkt runt o klippt hästar "i hel mitt liv"..

Men bara för att jag köpt en dyr sax och klipper mina egna får blir jag inte fårklippare för det..  :D

Visserligen klipper jag åt grannen och grannens granne.. Men skulle inte drömma om att ta betalt för det, en kopp kaffe får duga,jag är ju trots allt inte en fårklippare  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 1 användare
Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser