Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jobba som fårklippare  (läst 4434 gånger)

louise

  • Gäst
Jobba som fårklippare
« skrivet: 10 okt-07 kl 18:35 »
De som jobbar som fårklippare, hur duktiga är de? Investerar nu i en ny elsax och funderar på om jag skulle kunna börja sälja fårklippningstjänster.

Har sett att man ofta tar betalt per får, så då förlorar ju inte köparen på att jag är lite långsam.

Och vad är rimliga priser? Såg ett exempel på 25 kr/får. Jag vill ju alltid jobba vitt och undrar om det är möjligt till det priset..

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Re:Jobba som fårklippare
« Svar #1 skrivet: 10 okt-07 kl 18:48 »
Där brukar också vara en "framkörningsavgift" dvs en engångssumma på ett antal hundralappar för att fårklipparen kommer till gården och sätter igång med klippningen.

En fårklippares hastighet är inte hela hemligheten. Det gäller att fåren hanteras väl så att de inte far illa under klippningen. Det ska vara minimalt med klippskador och ullen ska klippas av med ett enda drag, inga sk dubbelskär ska förekomma - det förstör ullen.

Jag tycker mig se att det är fårhanteringen som är den stora skillnaden mellan fårklippare. Har sett stora män som inte kan hålla en tacka, så att hon inte sprattlar. Har också sett mindre män som hanterar fåren med en bestämdhet och smidighet utan att "blåhålla dom" - vilket jag föredrar....

Ska man tjäna några pengar på detta så bör man kunna klipppa rätt många får på en dag (60-100 st)
Som fårägare har man inte heller tid att stå och vänta på en långsam fårklippare, även vår tid är värd pengar...

Bra fårklippare är svåra att få tag på! Och det finns en framtid inom yrket, men jag tror att man måste klippa ett antal tusen får innan man kan leva på det.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rosa