Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bil på luft  (läst 5777 gånger)

Ekub

  • Inlägg: 539
Bil på luft
« skrivet: 14 okt-08 kl 20:13 »
Funnits en del underhållande trådar om vattendrivna bilar osv...det nya verkar vara ett fordon som går på luft :D http://www.aftonbladet.se/bil/article3536881.ab ...några tankar?! ;)

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Bil på luft
« Svar #1 skrivet: 14 okt-08 kl 20:45 »
Det där bolaget turnerar runt, och har i flera år lyckats få ut artiklar då och då. 'Snart färdigt'... 'prototyp'... 'finansiering'...

PV=nRT.
Dvs den lagrade energin: trycket P x volymen V = molmängden n x allmänna gaskonstanten R x den absoluta temperatur(skillnaden) (delta) T .

Med en verkningsgrad för tryckluftladdning 20% (alla har väl jobbat med en kompressor och känt spillvärmen)
verkningsgrad tryckluftmotor 20% (högt räknat. Kan de bättre? sälj motortekniken till verktygsindustrin)
har vi redan där en verkningsgrad på 4% totalt... Trycklufttuberna i bilarna uppskattas till ca 0,2m³.
Vilket tryck behövs då för att driva bilen 70km? Good luck! Hur mycket fossilkraft går åt till kompressorerna?

Stefan_bmk

  • Inlägg: 16
  • Kör för fan, innan fan kör dig !
    • Södermanland
SV: Bil på luft
« Svar #2 skrivet: 18 okt-08 kl 03:15 »
Oavsett verkningsgrad  så är det iaf ett steg i rätt riktning.

Har kollat in de fakta jag kommit över och det ser ganska bra ut ifall trots att den faktiskt inte går 100% på bara luft förtillfället.

Jag tror på idén tillsvidare.

PS. kom på att det fanns en man i Australien som gjorde en MC med samma idé
Jag är inte en tokig Survivalist, jag är bara en certifierad zombiejägare med galna idéer!

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Bil på luft
« Svar #3 skrivet: 18 okt-08 kl 09:03 »
Förstår inte vad vinsten skulle vara, med 4% verkningsgrad är det ju rena Ebberöds bank för miljön! Då är ju t o m bensindrivna moderna bilar bättre.

K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

PellePutt

  • Inlägg: 146
SV: Bil på luft
« Svar #4 skrivet: 18 okt-08 kl 09:23 »
Oavsett verkningsgrad  så är det iaf ett steg i rätt riktning.

Har kollat in de fakta jag kommit över och det ser ganska bra ut ifall trots att den faktiskt inte går 100% på bara luft förtillfället.

Jag tror på idén tillsvidare.

PS. kom på att det fanns en man i Australien som gjorde en MC med samma idé

nej, då är det nog bättre med en elmotor som brukar ha högre verkningsgrad. energin kommer trotts allt från elnätet i båda fallen. Så att säga att utsläppen är lika med noll, som de gör i artikeln, är lögn!
Bli vägitarian - ät bara roadkill

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Bil på luft
« Svar #5 skrivet: 18 okt-08 kl 10:18 »
Nja inte ren lögn, om man tar elen från ett eget vindkraftverk är den ren, bortsett från tillverkningen av v. verket.  :)

K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Stefan_bmk

  • Inlägg: 16
  • Kör för fan, innan fan kör dig !
    • Södermanland
SV: Bil på luft
« Svar #6 skrivet: 18 okt-08 kl 11:40 »
nej, då är det nog bättre med en elmotor som brukar ha högre verkningsgrad. energin kommer trotts allt från elnätet i båda fallen. Så att säga att utsläppen är lika med noll, som de gör i artikeln, är lögn!

Hur mycket vet du om MDI motorn och Företaget ?

Jag är inte en tokig Survivalist, jag är bara en certifierad zombiejägare med galna idéer!

daniel.h

  • Inlägg: 127
SV: Bil på luft
« Svar #7 skrivet: 18 okt-08 kl 21:16 »
Förstår inte vad vinsten skulle vara, med 4% verkningsgrad är det ju rena Ebberöds bank för miljön! Då är ju t o m bensindrivna moderna bilar bättre.

K.A.J
Det borde inte vara några problem att öka verkningsgraden till 20-30%.
Man tar tillvara på värmen från kompressorn med hjälp av en isolerad tank så har man 100%
verkningsgrad på laddningen.
Sen luftmotorn borde vara konstruerad som en 2takt kolvmotor som komprimerar uteluften till
10-20bar och sen insprutning av den varma luften från tanken tillsammans med lite vatten som
förångas direkt och utför arbete.
Bara en ide men borde fungera :) 

Pärm

  • Inlägg: 11
SV: Bil på luft
« Svar #8 skrivet: 18 okt-08 kl 22:04 »
Verkningsgraden är kass för tryckluft, men sättet att lagra energin är billigt och bra, bara en trycktank och en enkelt uppbyggd motor för driften. Om energin framställs i ett eget kraftverk drivet av vind eller vatten eller på något annat miljövänligt sätt och driver kompressorn direkt så kanske det är en bra ide för kortare körsträckor i låg hastighet? Finns heller inga farliga ämnen som i vissa batterier.
Nackdelarna är många, sträng kyla vad händer då? Kolkraft till el till kompressorluft, inte bra. Lång tid att fylla trycktanken.
Har läst att Tata motors i Indien har planer på en trycklufts"bil", vikt 350kg, OneCat heter modellen ska lanseras 2009. Tata är ett mycket stort företag.
Att tillverka en komplex etanolbil och framställa/frakta drivmedlet drar mycket energi det också, för en diesel eller bensinbil är det ännu mer.

Stefan_bmk

  • Inlägg: 16
  • Kör för fan, innan fan kör dig !
    • Södermanland
SV: Bil på luft
« Svar #9 skrivet: 18 okt-08 kl 22:55 »
Verkningsgraden är kass för tryckluft, men sättet att lagra energin är billigt och bra, bara en trycktank och en enkelt uppbyggd motor för driften. Om energin framställs i ett eget kraftverk drivet av vind eller vatten eller på något annat miljövänligt sätt och driver kompressorn direkt så kanske det är en bra ide för kortare körsträckor i låg hastighet? Finns heller inga farliga ämnen som i vissa batterier.
Nackdelarna är många, sträng kyla vad händer då? Kolkraft till el till kompressorluft, inte bra. Lång tid att fylla trycktanken.
Har läst att Tata motors i Indien har planer på en trycklufts"bil", vikt 350kg, OneCat heter modellen ska lanseras 2009. Tata är ett mycket stort företag.
Att tillverka en komplex etanolbil och framställa/frakta drivmedlet drar mycket energi det också, för en diesel eller bensinbil är det ännu mer.

Tata motors och MDI samarbetar :D

Tata motors har ju lyckats att bygga en bil som säljs för ca 16000 skr , bilen kommer till Europa genom ett samarbete med Fiat.
« Senast ändrad: 18 okt-08 kl 22:57 av Stefan_bmk »
Jag är inte en tokig Survivalist, jag är bara en certifierad zombiejägare med galna idéer!

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Bil på luft
« Svar #10 skrivet: 19 okt-08 kl 00:27 »
Det där bolaget finns överhuvudtaget inte till för att producera några bilar, dess syfte är bara att lura till sig pengar från godtrogna riskkapitalister, politiker och andra presumptiva investerare. Upplägget har existerat i åtminstone 20 år och brukar poppa upp ungefär vart femte år. Ibland har bolaget hemvist i Schweiz eller Österrike, ibland tydligen i Indien, ibland någonstans i Sydamerika och ibland i norra Finland.

Se vidare den här tråden: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=1748.30

Det må numera anses väl utrett att:

1) Totalverkningsgraden hos ett system där man lagrar eller distribuerar energi med tryckluft är mycket dålig. Ett fall där det trots allt kan vara motiverat är då energin i slutänden ändå behövs i form av tryckluft, speciellt då avloppsluften ändå behövs för ventilation (t ex för bergborrar i gruvor). Ett annat fall är då man pga explosionsrisk eller liknande absolut inte vill ha med brännbara bränslen eller el att göra, t ex i gruvor eller industrier där det förekommer explosiva gaser.

2) En trycklufttank blir orimligt stor, tung och dyr i förhållande till den energi man kan lagra i den. Det är betydligt mer praktiskt att t ex lagra energin i form av elenergi i ett batteri eller i form av kemisk energi i ett fast eller flytande bränsle.

familyguy

  • Inlägg: 8
SV: Bil på luft
« Svar #11 skrivet: 19 okt-08 kl 09:13 »
verkningsgraden på denna pryl blir som sagt dålig
Men kan kanske ev motiveras i stadskärnor där man vill ha en liten bil som inte släpper ut avgasr

Ska man ha en bil som funkar på landsbygd så är förmodligen en elhybrid med snål diesel/bensinmotor som komplement det som ligger närmast i tid
Peace & love

Stefan_bmk

  • Inlägg: 16
  • Kör för fan, innan fan kör dig !
    • Södermanland
SV: Bil på luft
« Svar #12 skrivet: 19 okt-08 kl 18:58 »
Det där bolaget finns överhuvudtaget inte till för att producera några bilar, dess syfte är bara att lura till sig pengar från godtrogna riskkapitalister, politiker och andra presumptiva investerare. Upplägget har existerat i åtminstone 20 år och brukar poppa upp ungefär vart femte år. Ibland har bolaget hemvist i Schweiz eller Österrike, ibland tydligen i Indien, ibland någonstans i Sydamerika och ibland i norra Finland.

Se vidare den här tråden: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=1748.30

Det må numera anses väl utrett att:

1) Totalverkningsgraden hos ett system där man lagrar eller distribuerar energi med tryckluft är mycket dålig. Ett fall där det trots allt kan vara motiverat är då energin i slutänden ändå behövs i form av tryckluft, speciellt då avloppsluften ändå behövs för ventilation (t ex för bergborrar i gruvor). Ett annat fall är då man pga explosionsrisk eller liknande absolut inte vill ha med brännbara bränslen eller el att göra, t ex i gruvor eller industrier där det förekommer explosiva gaser.

2) En trycklufttank blir orimligt stor, tung och dyr i förhållande till den energi man kan lagra i den. Det är betydligt mer praktiskt att t ex lagra energin i form av elenergi i ett batteri eller i form av kemisk energi i ett fast eller flytande bränsle.



Jag Torbjorn har nog rätt och det verkar som om MDI´s tryckluftdrivna bil är en enda världsomfattande bluff, man blir ju rädd.

Snacka om skickliga bluffmakare, de har nog lyckats lura var enda jornalist världen och tydligen är MDI´s VD är ju faktiskt bara en ingenjör som har byggt F1- motorer etc etc så det är ju klart vad vet han om luftkomprimering och motorteknik, sicken skojare .

Ta bara en koll på alla dessa länkar om ni orkar så ser ni hur omfattande bluffen är.

http://www.mdi.lu/index.php
http://www.tatamotors.com/
http://www.cyber-media.com/aircar/
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_car



http://www.autobloggreen.com/2008/01/11/tata-motors-mdis-air-car-requires-nearly-two-years-of-work/
http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/mdi/air_car/index.xml
http://www.swedbird.com/mdi/intro.htm[url]]]http://www.swedbird.com/mdi/intro.htm[url]
http://www.ostran.se/mitt_i_maanaden/bilen_som_gaar_paa_luft[/url]
http://www.backtobalance.se/?p=129
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080116-minicat-air-car/index.xml

http://www.illvid.dk/polopoly.jsp?d=147&a=521
http://www.bilobostad.se/?nav=artikel&id=168
http://www.bilsport.se/news.php?id=29487
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article254626.ece?service=print

man blir ju riktigt besviken eller hur
Jag är inte en tokig Survivalist, jag är bara en certifierad zombiejägare med galna idéer!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Bil på luft
« Svar #13 skrivet: 19 okt-08 kl 19:07 »
Guy Negre är en bluff. Han har inte byggt F1-motorer. Däremot har han försökt sälja en design till F1-motor som inget F1-stall ville ha, troligen för att inte den konstruktionen heller fungerade.

Stefan_bmk

  • Inlägg: 16
  • Kör för fan, innan fan kör dig !
    • Södermanland
SV: Bil på luft
« Svar #14 skrivet: 19 okt-08 kl 20:37 »
Guy Negre är en bluff. Han har inte byggt F1-motorer. Däremot har han försökt sälja en design till F1-motor som inget F1-stall ville ha, troligen för att inte den konstruktionen heller fungerade.


Ja vad ska man säga, skulle gärna vilja läsa mer om hans bluffar  hitta tyvärr bara en länk, jag menar det måste ju finna mer negativt om honom ??

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article14870.ece

Jag är inte en tokig Survivalist, jag är bara en certifierad zombiejägare med galna idéer!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Bil på luft
« Svar #15 skrivet: 19 okt-08 kl 20:53 »
Ja vad ska man säga, skulle gärna vilja läsa mer om hans bluffar  hitta tyvärr bara en länk, jag menar det måste ju finna mer negativt om honom ??

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article14870.ece



Ja stämmer det som stod där i så var det ju ganska så långt ifrån vad som utlovades... Och då känns ju ordet "bluff" ganska nära tillhands att ta till.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Bil på luft
« Svar #16 skrivet: 19 okt-08 kl 21:23 »
Om jag skulle ha en massa pengar att investera i en av Guy Negres planerade luftbilsfabriker skulle jag vilja ha referenser, dvs projekt som Guy Negre har genomfört i verkligheten och som faktiskt har fungerat i verkligheten. I själva verket tycks det inte finnas några sådana över huvud taget. En liten stunds googlande hittade bara artiklar om hans luftbilsfabriker som inte finns och om hans F1-motor som aldrig suttit i någon F1-bil. Killens affärside är uppenbarligen att klå godtrogna investerare på riskkapital till storvulna projekt som aldrig är tänkta att komma fram till målsnöret.

johole

  • Inlägg: 191
SV: Bil på luft
« Svar #17 skrivet: 20 okt-08 kl 11:51 »
MDI(Negre) och theAircar(Celades) har avsluttet sitt samarbeide....

http://www.theaircar.com/read-further.html



Pärm

  • Inlägg: 11
SV: Bil på luft
« Svar #18 skrivet: 24 okt-08 kl 08:44 »
Det verkar som om produktionen av tryckluftsbilen flyttas fram hela tiden:
http://www.hoax-slayer.com/compressed-air-car.shtml

johole

  • Inlägg: 191
SV: Bil på luft
« Svar #19 skrivet: 28 okt-08 kl 11:28 »
Miquel Celades i theAircar ser ut til å være en konstig karl :

"Miguel Celades: I had been interested for long in finding out wether the water-powered car existed. One day, I metioned this to a friend of mine and he told me that I should be stopping looking for that and instead focus on something realistic but groundbreaking. He introduced me to Guy Nègre, the creator of the compressed air engine, back in mid-1998."

http://www.autobloggreen.com/2007/06/09/autoblog-qanda-miguel-celades-sales-manager-of-mdi-they-make-th/2




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 3 användare
Hon-med-gässen, camilla silwing, Marcus81

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser