Det är väldigt svårt att tolka något som helst av regelverket, om inte frågeställningen som definierar "slitage" blir lite tydligare, samt att det är rätt otydligt, vilken sorts vägförening det gäller, förutom att den saknar statsbidrag.
Är det en medlem i vägföreningen som orsakar slitage, eller är det något slags genomfartstrafik?
Är det någon som bygger något (hus?), bor vid vägen/är medlem och tillfälligt kör mycket och tungt på vägen?
Finns det en skogsägare som är medlem/har fastighet längs vägen, och som har avverkat, så att det går många timmertransporter tillfälligtvis?
Har någon boende/medlem startat/utökat en verksamhet som gör att körs en massa med en typ av fordon som kan slita på vägen, eller skada vägen?
Är det tyngre fordon/mer slitande trafik, som använder den aktuella vägen som något slags "genväg" och som inte är medlemmar/boende längs vägen?
Att vägen/vägföreningen/vägsamfälligheten den inte har statsbidrag, verkar tydligt, men är den en registrerad vägförening, eller vägsamfällighet hos lantmäteriet, eller en mer löst anordnad sammanslutning av grannar?
Finns det stadgar och medlemmar med andelstal som registreras hos lantmäteriet?
Vid vår väg, som är en enskild väg MED statsbidrag, så är "extra slitage" invägt när andelstalen (antal andelar i föreningen per medlem) beräknas, för lantbruksfastigheter (som kör mycket traktor på vägen), samt för de två stora skogsbolagen (som periodvis kör mycket timmer) som har fastigheter längs vägen får alltså relativt sett många andelar. Permanent bebodda hus där ingen verksamhet bedrivs, och sommarstugor, har endast varsin andel. Andelstalen är alltså inte beräknade enbart efter "hur stora fastigheterna är", utan också efter hur mycket respektive fastighet kan tänkas "slita" på vägen, det finns också skrivningar i stadgarna, som ska säkra hur eventuella extra skador, som en enskild fastighetsägare/medlem orsakar, p.g.a. någon särskild/exceptionell händelse/åtgärd, ska regleras.
Medlemmarna betalar årsavgift efter hur många andelar de har i föreningen, vilket innebär att den som har många andelar betalar rejält mycket, medan summan för sommarstugor och villor, näst intill är symbolisk.
Eftersom vår väg har statsbidrag, så ska den i princip alltid vara tillgänglig för trafik, men vi kan begränsa vilka fordon som får köra på vägen, t.ex. vid tjällossningen, för att inte vägen ska skadas.
Vilken sorts vägförening är det?
Vad står i stadgarna?
Vad är det för typ av slitage?
Det blir mycket lättare att ge råd, om frågeställningen blir tydligare.