Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som provat termoelektricitet?  (läst 21424 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Någon som provat termoelektricitet?
« skrivet: 22 sep-10 kl 09:00 »
Jag tänkte beställa termoelektriska element från Hongkong men är osäker på vad man kan få ut för effekt och hur många jag behöver.

Cyklisten

  • Gäst
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-10 kl 10:06 »
De har mycket låg verkningsgrad. Vid en perfekt installation kommer man upp i fyra procent. En hobbyinstallation uppskattar jag till en enda procent. Det är ett mycket, mycket dyrt sätt att göra elektricitet.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #2 skrivet: 22 sep-10 kl 10:52 »
Felräkning! Jag eldar ju ändå och att få 1% av vedvärmen som el först, skulle ju räcka. varje vedpinne ger en kilowattimme i värme.

Nu är verkningsgraden räknad på den värme som tas upp av termoelementet och det är inte lätt att veta något om.

Cyklisten

  • Gäst
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #3 skrivet: 22 sep-10 kl 11:32 »
esten skulle ju prova det här för något halvår sedan. Hur gick det, esten?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #4 skrivet: 25 sep-10 kl 09:02 »
Om man ska göra försök med såna här saker kommer man betydligt billigare undan om man använder peltierelement från kasserade kylväskor, processorkylare etc än om man ska hålla på och importera ny utrustning för ändamålet. En räd mot vilken elektronikskrotbinge som helst har goda förutsättningar att ge tillräckligt med material att labba med.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #5 skrivet: 26 sep-10 kl 17:45 »
Men nu har jag skickat efter 12 element för 100 kr styck som enligt min egen jubelprognos skall ge 50 watt till batteriladdning. - Berättar sedan hur det utföll.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #6 skrivet: 26 sep-10 kl 17:51 »
Det vore fantastiskt om man till en rimlig penning kunde få ett vedeldat pannrum att bli självförsörande på el!

Fläkt, laddomat och cirkpump.

Tror dock inte att 50W skulle räcka. Minst 150W skulle nog behövas för att kunna ladda ett batteri för drift av cirkpump mellan eldningarna. (Om man inte har självcirkulation.)

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #7 skrivet: 26 sep-10 kl 19:21 »
Jag har bara en sprucken vedkamin med sönderbrända eldjärn så det blir inga problem med det.

Alternativ 1: jag limmar fast elementen i två rader med silikon på en slät järnbit och blåser kalluft över med en fläkt.

Men jag tror mig minnas en beskrivning där man betonade vikten av att ha tillräcklig press mellan element och kylplatta. - Vad kan det ha handlat om?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #8 skrivet: 26 sep-10 kl 19:37 »
Jag tror mer på vattenkylning. Då kan du producera varmvatten samtidigt.

Vill du ha ut 50 watt måste du kyla bort drygt 1000 watt enbart från baksidan av elementen. Inte lätt att göra med luft.

Är det dessa: http://www.sitechina.com/thermoelectric/Pspec.html

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #9 skrivet: 26 sep-10 kl 19:55 »
Planen var att använda en 8 watts fläkt från Clas Ohlson som ger 100 kubikmeter per timme.

10-gradig luft värms till 50 grader och kyleffekten blir runt 1200 watt.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #10 skrivet: 26 sep-10 kl 20:41 »
Jag tvivlar på att du kan kyla elementen med luft som de är. Det krävs nog någon form av kylflänsar. Ganska rejäla sådana för 1200 watt.

Tänk en vanlig CPU-kylare. De kyler bort typ 60 - 120 watt. 120 watt är ungefär vad du behöver kyla bort från varje element. som skall ge 5 watt.

Så du behöver nog något motsvarande 12 CPU-kylare när det gäller kylflänsar och luftflöde. Men det borde ju inte vara omöjligt att ordna. En kopparplåt med kylvlänsar som pressas mot elementen. Det gäller att kopparplåten inte i onödan värms upp av något annat än elementen.

Fast även om du lyckas kyla bort 1200W så misstänker jag att du kommer att ha en temperaturgradient i kylaren som innebär att du kanske har 50 grader på utgående luft, men bra mycket mer på ytan av elementet. Detta för att kylflänsen måste ha en mycket större yta än elementet för att du skall kunna kyla med luft. Så du måste nog räkna med ett långt högre luftflöde. Och en temperatur på utgående luft som är bra mycket lägre än den du vill ha på kalla sidan på elementet. Jag är inte ens säker på att du kan komma ner till 70 grader på elementet utan att gå back på effekten som krävs för fläkten.

Jag tror att vattenkylning är bättre. En kopparplåt med vattenrör som kyler den. Och som pressar mot elementen. Det borde vara enklare att fixa än luftkylning. Och ta mycket mindre plats. Sedan kan du koppla röret till en rejäl radiator som sekundär kylare och få ut värme i ett annat rum. Självcirkulation skulle kanske räcka.

Men detta lär du upptäcka om det stämmer eller inte.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #11 skrivet: 26 sep-10 kl 23:47 »
Ungefär 50watt för 1200:- plus kanske hälften till lika mycket till i vettig kylning, det låter lite kul det där!

Visst bör du satsa på löjligt stora kylare om du ska gå på luftkylning, och hålla dom rena. För kylning finns det en del lämpliga saker avsedda för CPU-kylning, till exempel kylpasta (antagligen lämpligt på båda sidor om elementet om det tål tempen på varma sidan) som också kan köpas från kina för en liten bråkdel av vad det kostar att handla det över disk i Sverige.

Vattenkylning är helt överlägset, kan göras billigt, slutet(="underhållsfritt"), passivt och effektivt, dessutom kan du överföra värme till andra rum om du vill. 

Förväntas dessa sjunka i pris? I så fall skulle det vara något för "alla" som lever offgrid och eldar.

Kanske något för att eko-modda förbrännningsmotor-fordon med? Kanske inte för driften, men minska förbrukningen som generatorn står för. På lastbilar, bussar och taxibilar som går väldigt mycket kanske de till och med skulle kunna "betala" inköpskostnaden iaf, även om man antagligen får glömma installation och ränta.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #12 skrivet: 27 sep-10 kl 00:25 »
Hittade en intressant DC-DC converter. Kopplar man elementen i serie så att det blir mellan 20 och 35 volt kan convertern göra om det till 13,8 volt.

http://www.elmco.se/stepdowndcdcomvandlare24125a-p-43.html

johole

  • Inlägg: 191
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #13 skrivet: 27 sep-10 kl 13:08 »

Framtidens termoelement ?  :

http://www.physorg.com/news204552797.html

   Termoelektriskelement basert på benzen og kvante-effekter...

   "You could just take a pair of metal electrodes and paint them with a single layer of these molecules," Bergfield said. "


torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #14 skrivet: 27 sep-10 kl 17:39 »
Hittade en intressant DC-DC converter. Kopplar man elementen i serie så att det blir mellan 20 och 35 volt kan convertern göra om det till 13,8 volt.

http://www.elmco.se/stepdowndcdcomvandlare24125a-p-43.html


Sådana finns det många leverantörer av, de används framför allt för att driva 12 V-utrustning i lastbilar och andra tunga fordon. Man bör se upp med att en del såna där spänningsomvandlare har lite väl hög tomgångsströmförbrukning, man bör inte skaffa sig en kraftigare typ än man behöver. En del är också rent allmänt mindre välgjorda - man kan befara att de sprider radiostörningar omkring sig, har inte så bra spänningsreglering på 12 V-sidan, och är i största allmänhet rappliga och mindre pålitliga.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #15 skrivet: 27 sep-10 kl 17:58 »
Min Max-power regulator gör ju samma trick och har fungerat bra många år nu ihop med seriekopplade solpaneler och två 12-volts gelbatterier. Jag använder min växelströmsomformare som djupurladdningsskydd.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #16 skrivet: 10 okt-10 kl 18:33 »
Nu har jag fått hem termoelementen men behöver lite grejor från en skrot för att få till en fungerande apparat.

Finns det kvar någon skrot i stockholmstrakten där man får plocka grejor?

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #17 skrivet: 10 okt-10 kl 18:46 »
esten skulle ju prova det här för något halvår sedan. Hur gick det, esten?


Esten har vaknat ur idet nu  ;D Min hårddisk fick nån slags härdsmälta och sedan har jag haft problem med datorn för att få allt att fungera igen . Men sånt händer .

Mitt prodjekt är i planering och inskaffning läge . Jag har bestämt mig för att ta hem teg´ár från Sverige och de kommer att sluta på så där 5-6000 kronor , sedan tillkommer styrning laddregulator mm .
Jag kommer att ta teg´arna från detta företag , finns lite mer om effekt och hur man räknar ihop också .
http://www.termo-gen.se/sidor/generators.html

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #18 skrivet: 17 okt-10 kl 21:08 »
Jag vet att KTH konstruerat en grej för vedspisen med Seebeck-element avsedd att ladda fritidsbatterier. En positiv bieffekt var att vedförbrukningen gick ner eftersom kylfläkten på den spred värmen från spisen effektivare. Kunde jag nu bara hitta sidan där det stod..... :(

 

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #19 skrivet: 01 nov-10 kl 18:19 »
Jag gjorde ett enkelt prov i vintras med ett ensamt 50W-element (Avsedd för 12V-matning, liknande de man hittar i kylboxar). Hade tänkt mig en termoelektrisk fläkt till vedspisen. Jag prövade en enkel testrigg hemma på den elektriska plattan och fick då ut ungefär 2-3 volt när jag brassade på rejält på plattan och samtidigt kylde den andra sidan med en stor överbliven cpu-kylfläns med tillhörande 12v fläkt. Jag lyckades ej få upp spänningen mycket högre utan slutsatsen blev att man behöver flera seriekopplade element eller ett element avsett för att matas med högre spänning för att få ut de 6-9V jag tyckte mig behöva för att driva en lämplig fläktmotor med. Där tog experimentlustan slut för stunden och det slutade med att det blev en liten sterlingmotordriven fläkt istället (som fungerar fint).
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 2 användare
skogskälla, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser