Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  arrendera  (läst 14004 gånger)

fräsen

  • Gäst
SV: arrendera
« Svar #20 skrivet: 12 dec-08 kl 22:07 »
Här, i norra småland, ger man 500 kr/ha för åker o de flesta tar inget för bete. Vi "lånade" oxå åker innan men våran plånbök är inte så stor att den kan betala mer för ett foder bara för att få tillverka det själv. För våran del handlar det om många tjänade tusenlappar att KÖPA foder istället. Konstigt samhälle vi har idag.

Johnny

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: arrendera
« Svar #21 skrivet: 15 dec-08 kl 18:44 »
Såg att förslag på att eubidragen skall försvinna för småbönderna.

/Johnny

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: arrendera
« Svar #22 skrivet: 16 dec-08 kl 10:41 »
Såg att förslag på att eubidragen skall försvinna för småbönderna.

/Johnny

Och var har du sett och hört detta  ???  ???
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: arrendera
« Svar #23 skrivet: 16 dec-08 kl 12:44 »
Såg att förslag på att eubidragen skall försvinna för småbönderna.

/Johnny
Vad defineieras som "småbönder"?
Det som vi i Sverige definerar som småbönder med jordbruk som sköts på "fritiden" är nog på många håll i Europa är fullt aktiva heltidsjordbruk, speciellt i de nya medlemsländerna kan jag tänka mig. Så frågan är hur man centralt inom EU ska kunna lägga en gräns som samtidigt inte slår ut dessa lantbrukare.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: arrendera
« Svar #24 skrivet: 16 dec-08 kl 13:17 »
Från sjv.se:

Slopat stöd till små jordbruk
EU vill undvika stödutbetalningar som är så små att kostnaden för det administrativa arbetet är högre än det utbetalda beloppet. EU höjer kravet så att jordbrukaren måste bruka minst 1 hektar eller få minst 100 euro i stöd för att ha rätt till stöd i fortsättningen. Sveriga kan sätta gränsen vid upp till 4 hektar eller 200 euro i stöd. Det är inte ännu klart exakt vilken gräns som Sverige kommer att välja.


http://www.sjv.se/amnesomraden/stodtilllandsbygden/halsokontrolleneuseroverjordbrukspolitiken.html

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: arrendera
« Svar #25 skrivet: 16 dec-08 kl 13:18 »
Där ser man.. Så då räknas man som en storbonde då, iaf i SJV:s ögon..  ;D

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: arrendera
« Svar #26 skrivet: 16 dec-08 kl 13:21 »
Från sjv.se:

Slopat stöd till små jordbruk
EU vill undvika stödutbetalningar som är så små att kostnaden för det administrativa arbetet är högre än det utbetalda beloppet. EU höjer kravet så att jordbrukaren måste bruka minst 1 hektar eller få minst 100 euro i stöd för att ha rätt till stöd i fortsättningen. Sveriga kan sätta gränsen vid upp till 4 hektar eller 200 euro i stöd. Det är inte ännu klart exakt vilken gräns som Sverige kommer att välja.


http://www.sjv.se/amnesomraden/stodtilllandsbygden/halsokontrolleneuseroverjordbrukspolitiken.html


Ja, då kan ju jag pusta ut då. Men det är väl meningen att jordbruket ska drivas i stordrift. Vi småbrukare räknas ju inte. Jag tycker det är huvudsaken att man brukar jorden och håller landskapet öppet samt håller djur på gården.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: arrendera
« Svar #27 skrivet: 16 dec-08 kl 14:02 »
Läste en undersökning om EU-stöd (eller hörde nåt på radio kanske). Många länder, bl a Frankrike, kontrollerar inte så noga att bönderna följer riktlinjerna, vilket förstås är till landets fördel. Jämfört med Sverige som kollar och kollar och t o m övertolkar regler ibland.

covboy

  • Gäst
SV: arrendera
« Svar #28 skrivet: 16 dec-08 kl 14:10 »
Fel drag av EU igen ! :-\ Jag vet ingen som enbart lever på sitt lantbruk länge,så där kan man inte dra några gränser när ett lantbruk blir lönsamt längre.. Då jag tog över min gård för 20 år sedan då levde mina föräldrar enbart på gårdens inkomst..

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: arrendera
« Svar #29 skrivet: 17 dec-08 kl 07:54 »
Ja, då kan ju jag pusta ut då. Men det är väl meningen att jordbruket ska drivas i stordrift. Vi småbrukare räknas ju inte. Jag tycker det är huvudsaken att man brukar jorden och håller landskapet öppet samt håller djur på gården.
Om man tittar på litet mer i detalj på hur stöden är utformade så ser man att de belönar miljöriktig odling och bibehållande av öppna landskap. Några exempel:

* Extra vallstöd (jag får 300:-/ha extra för att inte plöja vallen så ofta), förhindrar fosforläckage och i förlängningen minskar algblommningen i sjöarna.
* Extra bidrag för speciellt intressanta biotoper
* Lågproducerande betesmarker få höga stöd jämfört med högproducerande åkermark

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: arrendera
« Svar #30 skrivet: 17 dec-08 kl 10:23 »
LRF konsult kan svara på skäliga arrendepriser i olika delar av landet.  I Syd och Mellansverige kostar 1 ha åker i arrende från 500 kr upp till flera tusen. Klass 1 eller klass 10 jord? 1 ha naturbetesmark som högst 500 till 1000 kr. Dessa priser är riktiga arrendeavtal, då stödrätterna följer med och avtal skrivs.
Det vore bra om stödrätterna skulle försvinna på sikt: de förstör en normal och vettig arrendemarknad medan bidragsfusket florerar och mark ligger för fäfot. Det kan vara omöjligt att arrendera i en bygd därför att det fuskas med stödrätter på samtliga marker.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: arrendera
« Svar #31 skrivet: 20 dec-08 kl 13:45 »
En granne till mig putsar sina ca 4 ha vall gärden för att få bidragen. Annars ligger gärdet obrukat hela året.
Ingen arrendator finns för han vill själv ha bidragen. Snubben har inga djur och brukar inte gården förutom miniminsats för att få ut bidragen. Här pratar vi alltså om ca 4 ha åkermark som skulle kunna brukas av oss eller någon annan "aktiv" granne. Men eftersom bidragen finns utnyttjas inte denna åker areal alls. Kan det va tänkt så när dom införde bidragen?

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: arrendera
« Svar #32 skrivet: 20 dec-08 kl 20:56 »
Nej, det är nog inte tänkt så och många av oss önskar reglerna ändrade så det inte blir möjligt att göra så för pengarna skulle kunna användas på bättre sätt för att utveckla landsbygden. Sen tycker jag personligen att om man inte brukar jorden för djurhållning eller odling så ska man inte ha marken heller utan gå till någon som behöver marken till sitt lantbruk.

Jag står och behöver mark och grämer mig när jag ser en oslagen vall som bara står och växer igen. Det finns mycket mark som är obrukad. Tyvärr!
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

guba

  • Gäst
SV: arrendera
« Svar #33 skrivet: 20 dec-08 kl 23:01 »
Om de nu inte brukar sin mark för foder eller djurhållning och inte vill arrendera ut marken så är det väl bra att de får ett bidrag så att gammal kulturmark hålls öppen.

Alternativet är granodling, men det kanske föredras att få en svart vägg utanför sitt hus som effektivt skymmer solens strålar in på den egna tomten än att grannen får några kronor?

fräsen

  • Gäst
SV: arrendera
« Svar #34 skrivet: 20 dec-08 kl 23:14 »
Om de nu inte brukar sin mark för foder eller djurhållning och inte vill arrendera ut marken så är det väl bra att de får ett bidrag så att gammal kulturmark hålls öppen.

Alternativet är granodling, men det kanske föredras att få en svart vägg utanför sitt hus som effektivt skymmer solens strålar in på den egna tomten än att grannen får några kronor?
Ja, det kanske vore att föredra, så slapp jag reta mig på gubben..

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: arrendera
« Svar #35 skrivet: 20 dec-08 kl 23:35 »
Om de nu inte brukar sin mark för foder eller djurhållning och inte vill arrendera ut marken så är det väl bra att de får ett bidrag så att gammal kulturmark hålls öppen.

Alternativet är granodling, men det kanske föredras att få en svart vägg utanför sitt hus som effektivt skymmer solens strålar in på den egna tomten än att grannen får några kronor?

Varför ska man få pengar får något som man inte brukar ??? 8)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: arrendera
« Svar #36 skrivet: 21 dec-08 kl 08:49 »
Varför ska man få pengar får något som man inte brukar ??? 8)
Det får man inte! Det finns ett skötselkrav för att få bidrag. Har man vall så krävs att det skördas eller betas minst en gång under säsongen. Kontrollerna är ingående och sker ungefär vart tredje år. Syftet med bidragen är ju bland annat att bevara det öppna landskapet och minska miljöpåverkan. För att minimera fosforläckage och utsläpp av växthusgaser så är nog det bästa att undvika att plöja och att inte odla för djurproduktion!

Jag tror att det vi ibland ser är att man upprörs över att man kan få bidrag utan att ha som målsättning att utveckla sitt jordbruk. Att åka över med betesputsen och låta det slagna ligga håller landskapet öppet och uppfyller reglerna. Däremot sticker det i ögonen på de som hellre hade sett att man tagit hö på den marken.

Det finns många sätt att sköta jorden och ibland blir övertygelsen så stor att den metod man själv företräder är den enda rätta. Bidragsodlare, biodynamiker, kravodlare, högeffektivodlare...

Boston Tea Party

  • Gäst
SV: arrendera
« Svar #37 skrivet: 21 dec-08 kl 08:55 »
LRF konsult kan svara på skäliga arrendepriser i olika delar av landet.  I Syd och Mellansverige kostar 1 ha åker i arrende från 500 kr upp till flera tusen. Klass 1 eller klass 10 jord? 1 ha naturbetesmark som högst 500 till 1000 kr. Dessa priser är riktiga arrendeavtal, då stödrätterna följer med och avtal skrivs.
Det vore bra om stödrätterna skulle försvinna på sikt: de förstör en normal och vettig arrendemarknad medan bidragsfusket florerar och mark ligger för fäfot. Det kan vara omöjligt att arrendera i en bygd därför att det fuskas med stödrätter på samtliga marker.


ursäkta mig :-[  men priserna ni skriver gäller per år va?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: arrendera
« Svar #38 skrivet: 21 dec-08 kl 09:00 »
  Jag tycker man såg att vissa markägare tog tillbaka sina arrenden när de nya reglerna för gårdsstöden kom. Men det var visst bara roligt att putsa vallarna ett år. Sedan upptäckte man att det faktiskt kostade en del att leja för putsning också och de som lät bli fick härliga sorktillhåll runt sina hus. Nu är marken utarrenderad igen, det tråkiga är att här runt omkring blev det så att "storbönderna" trissade upp arrendepriserna så att de små inte alltid fick tillbaka "sina" marker.
                                                    Mvh
                                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

covboy

  • Gäst
SV: arrendera
« Svar #39 skrivet: 21 dec-08 kl 12:30 »
Arrende priset borde inte ha nåt att göra med lantbruksstöden att göra !
Lantbruksstöden har kommit till för att kompensera  produktprisen som rasade då vi annslöt oss till EU.
Skulle inte stödsystemet finnas så borde matpriserna höjas med sirka 50% i affärerna om bonden har nån möjlighet att överleva.
Egentligen är stödet till för att komsumenterna ska få billig mat i affären,men ser snyggare ut om producenten får det.. ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 3 användare (2 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser