Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Yacón, vilken hit!  (läst 7023 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #20 skrivet: 20 sep-20 kl 17:13 »
Inte bra alls!

Knölarna anlände från L & K, alright.

Sedan blev det fel, antagligen självförvållat. Temperaturen ute dagtid var 15 - 22 grader, så jag planterade ut dem.  Efter 6 veckor hade inget visat sig ovan jord, så jag kollade försiktig under. Alla knölarna hade självkomposterat  :(

Med facit i hand så hade jag idag duttat oerhört med dem, satt dem i hinkar inomhus i superspecialjord, mätt upp bevattningen i cl-mått,  o s v.
En slags odling som jag inte brukar göra.

Lite ursäktad kan jag ev vara av att odlingssäsongen 2020 här i Sydsverige har varit jätteknepig, något som jag beklagat mig över i en annan tråd här i Grönsaker:  vissa vanliga odlingssäkra frön/grönsaker har överhuvudtagit knappt grott, och när de gjort det så har resultatet varit bedrövligt. T e x rödbetor ...    Tidig potatis bra skörd, senare sådd nada. Föruppdragna plantor har inte klarat utplanteringen.



Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #21 skrivet: 21 sep-20 kl 20:41 »
Nämen äsch då, vad trist! Kul ändå att du försökte.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #22 skrivet: 22 sep-20 kl 08:08 »
Nu har det gått några år sedan jag hittade detta underverk.
Ett år sparade jag av de små knölarna som tydligen skulle användas till utsäde och planterade de våren efter utomhus i baljor. De gick upp i blom, blev 2-3 m höga, blomman ser ut som en solros men mycket liten. Skörden blev jordärtsskocka!!!!!!
Det är sant, smak, utseende ja allt pekade på jordärtskocka....
Det visar sig att den är en korsning av solros och jordärtskocka.
I år har jag inte fått tag i utsäde men hade sparat en planta i en pallkrage inne i växthuset, de är nämligen perenna i sitt hemland. Den plantan har vuxit enormt och når över takhöjd, den fick vika sig i taket så blommorna har inte synts.
Den klarade alltså att stå ute i kallväxthus utan tillskottsvärme i vintras (metereologiskt hade vi ingen vinter 2019).
Ska vänta länge tills jag skördar man kanske kan pilla ut en knöl pö om pö (som med färskpotatis).
Det är bara två nackdelar, den är så svår att få tag på, vet att Alnarp har haft försöksodling av Yacón men det blev inget på Borgeby i år så har inte hört hur det gått. Den andra nackdelen är att man blir väldigt gasig i magen.

För er som älskar söta, krispiga saftiga produkter, så har ni provat Sandpäron? Köpte ett nytt träd av Åke Truedsson i går.
Det första jag köpte har inte vuxit och de behöver vara två för pollineringen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 7 användare
xaelanar, biggelina, bmr, LimJans, ktulo, per.martinsson, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser