Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla husvagn  (läst 6292 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Måla husvagn
« skrivet: 20 nov-18 kl 16:52 »
Tänkte, till våren, måla min husvagn  i samma färg som stugan dvs röd med svarta knutar/dörrar etc. Vilken färg ska en använda till ett dylikt projekt? Husvagnen står utomhus året runt med frostvakt vintertid. Något annat att tänka på eller är det en alldeles befängd idé?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Måla husvagn
« Svar #1 skrivet: 20 nov-18 kl 17:05 »
Det låter som en alldeles strålande idé! I tidskriften Kloka Hem var det en som gjorde husbåt av en husvagn. Det stod utförligt om målningen av vagnen. Kan ha varit för två år sedan typ.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Måla husvagn
« Svar #2 skrivet: 20 nov-18 kl 17:16 »
Vad är det för material i utsidan av husvagnsväggarna? Fabrikslackad aluminiumplåt, glasfiberplast eller något annat?
Vilken ambitionsnivå har du när det gäller livslängd på målningen?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Måla husvagn
« Svar #3 skrivet: 20 nov-18 kl 18:25 »
Fabrikslackad är den, material ingen aning, den heter Kabe Rubin gle -97. Står inget i papperen om material.
Färgen bör väl sitta kvar åtminstone 8-10 år?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Måla husvagn
« Svar #4 skrivet: 20 nov-18 kl 19:52 »
Förhoppningsvis har malarmaster något bra tips men till dess drar jag till med en gissning. Baserat på min egen husvagn som har plast ytterst och båtar jag haft som varit gjorda av plast så tänker jag mig att någon härdlackfärg typ http://www.yachtpaint.com/swe/diy/produkter/lackf%C3%A4rg/perfection.aspx skulle funka bra. Dyr färg och kanske går en enkomponentsfärg (billigare) också bra, exempel https://international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/lackfarg/toplac . Ytan som ska målas måste mattas ned innan, annars fäster färgen dåligt och riskerar att flaga fult efter några år. Torka gärna med aceton precis innan du målar, då försvinner allt fett och ytan blir ren och nästan smälter lite så färgen fastnar bra. Aceton kan faktiskt smälta plaster, akta rutor och lister, gnid inte med aceton. Handskar (som tål aceton) rekommenderas starkt!! (Aceton smälter igenom en vit engångsmugg av plast på nån minut.)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Måla husvagn
« Svar #5 skrivet: 20 nov-18 kl 20:33 »
Om det är aluminium, så finns det etsande grundfärg för aluminium, sen kan du lägga på vanlig billack eller lastbil/maskinfärg.
Här har du länk till firma med hyfsade priser.

https://www.billackering.eu/

Tvätta inte med aceton, bättre med svagare thinner. Kallas nog tvätt thinner, men den är till för syntetiska billacker och är billigare och löser inte upp dålig färg, plast mm.

Har någon varit med  silikon på/i vagnen kan det bli små gropar i lacken, det finns något som heter antisilikon som man blandar i om problemet uppstår.
Tänk på att det räcker att det ligger en silikontub i eller i närheten för att det ska jävlas.

 https://scan.ppgrefinish.com/sv/produkt/personbilar/foerberedelse/deltron-grs-antisilicone-d899/

Om det är knottrig aluminium, så går det hyfsat att slipa med en sån där duk som ser ut som det gröna på en kökssvamp.
Typ sån här.

 https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmateriel/handslipmateriel/slipduk-021953/

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Måla husvagn
« Svar #6 skrivet: 22 nov-18 kl 07:21 »
Själv skulle jag ha lackat med billack . Den skyddar och håller bra. 

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Måla husvagn
« Svar #7 skrivet: 22 nov-18 kl 08:39 »
Själv skulle jag ha lackat med billack . Den skyddar och håller bra. 

Postat med Alternativ.nu´s app

Tror det blir väldigt snyggt men extremt dyrt att måla en hel husvagn med billack som kostar typ 900 kr/L.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Måla husvagn
« Svar #8 skrivet: 22 nov-18 kl 08:57 »
Tror det blir väldigt snyggt men extremt dyrt att måla en hel husvagn med billack som kostar typ 900 kr/L.

Kolla på lastbils/maskin färgerna jag länkade till i stället.
Där finns det för ca 200 kr/l och uppåt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Måla husvagn
« Svar #9 skrivet: 22 nov-18 kl 09:52 »
Det ska vara simpelt, färgen ska vara klar och kunna tas direkt ur burken, inte behöva blandas med härdare etc. Jag vill ha typ faluröd och kan inte reda ut vilka färger som finns bland maskinfärgerna. Sen hade jag tänkt mig svarta detaljer och måste ha en mindre volym av samma märke?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Måla husvagn
« Svar #10 skrivet: 22 nov-18 kl 10:54 »
Det ska vara simpelt, färgen ska vara klar och kunna tas direkt ur burken, inte behöva blandas med härdare etc. Jag vill ha typ faluröd och kan inte reda ut vilka färger som finns bland maskinfärgerna. Sen hade jag tänkt mig svarta detaljer och måste ha en mindre volym av samma märke?

Här har du syntetfärg, bara att måla utan härdare.

Köp den som röd och sen uppsöker du nån lackfirma i närheten och köper en skvätt svart och du kan ju fråga om de har nå rött med.
Ibland finns det de som är felblandade kulörer, som man kan få billigt.

https://www.billackering.eu/epages/billackering.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/20110207-11092-22342-1/Products/840805

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Måla husvagn
« Svar #11 skrivet: 22 nov-18 kl 19:34 »
...Kan ju testa med Biltemas lackfärg...Säljs i 0,75l burkar i olika kulörer...Kanske häftgrund först...Roller kan ju även behövas...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Måla husvagn
« Svar #12 skrivet: 22 nov-18 kl 23:46 »
Biltemas håller nog inte så länge utan att flaga. Tråkigt om den fjällar efter tre år.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Måla husvagn
« Svar #13 skrivet: 23 nov-18 kl 05:49 »
Biltemas håller nog inte så länge utan att flaga. Tråkigt om den fjällar efter tre år.
  Snack är en sak men erfarenhet en annan....

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Måla husvagn
« Svar #14 skrivet: 23 nov-18 kl 07:45 »
Om färgen flagnar av så ska man nog inte skylla på dålig färg, utan snarare på dåligt underarbete eller att färgen inte var lämplig att måla ovanpå tidigare färgskikt.
På en husvagn, som man kan misstänka har vaxats med bilvax en eller annan gång, kan det också finnas silikonrester på ytan som hindrar all slags färg från att fästa.

Rent allmänt verkar Biltema nuförtiden ha ganska god koll på vad för färger de säljer, och de tycks ha någon inköpare med gott omdöme om den saken. De enda kemprodukter som jag är skeptisk till att köpa därifrån, är kylarvätskor.
Däremot hade Biltema en del rent ut sagt urusla färger i sortimentet för 20 år sedan. Men det är ju historia nu.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Måla husvagn
« Svar #15 skrivet: 23 nov-18 kl 14:03 »
Jojo, men Biltemas lackfärger biter inte lika bra som maskinfärger på halvtaskigt underlag.

Men det är bara min erfarenhet, inget storskaligt eller vetenskapligt utfört test.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Måla husvagn
« Svar #16 skrivet: 23 nov-18 kl 16:22 »
  Snack är en sak men erfarenhet en annan....

Anledningen att bilbutterix säljer sin färg så billigt är att pigmentinnehållet är gaska lågt.

Men när man lackat om en 7-8 gånger med mellanslipning med väldigt fint papper så får man ett förunderligt djup i färgen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Måla husvagn
« Svar #17 skrivet: 23 nov-18 kl 16:33 »
Bilbutterix var ny för mig, annars har jag hört många säga Feltema

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
Måla husvagn
« Svar #18 skrivet: 23 nov-18 kl 18:37 »
Skulle prova Montana black eller Montana gold. Sprayfärg med många olika kulörer, framtagen för graffiti så fäster på det mesta. Finns bla på highlights


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 9 användare (3 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90, kickan1971, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser