Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röka ut kvalster?  (läst 11076 gånger)

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
Röka ut kvalster?
« skrivet: 11 nov-18 kl 12:23 »
Våra höns går fritt rätt mycket och fåglar flyger in o ut i hönsgården. Så ibland får vi kvalster, ja hönsen får det alltså. Vi har provat med sprej och stenpulver och hålla rent och sånt. Sist jag gjorde rent så tog jag brädan som utgör en kant framför redena och lade den ovan på eldningstunnan så den blev rejält rökt. På denna bräda brukar det sitta klasar med kvalster. Denna vecka hittade jag några enstaka kvalster på brädan. Drog då slutsatsen att kvalster gillar inte rök.
Så efter att ha rensat hönshuset, sprejat men något skitdyrt kvalstermedel (igen) och spritt ut stendamm så ställde jag in en plåthink på några brädor. Lade i några fint späntade stickor från en snustorr plankstump och fjuttade på. Så snart det tog sig tryckte jag ned en stor näve fuktigt granris och gick ut och smällde igen dörren.
Hönshuset är bara 2x1,5 meter i basen och ca 2 meter i nock. Det blev snabbt rökigt som ett rastaparty där inne. Nu har det fått stå i en dryg timme och jag skall gå ut och vädra.

Tror ni det var korkat gjort eller kommer detta att ta död på de sista kvalstren?

Och ja ja jaa, hönsen var inte kvar inne. Fråga inte ens! :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-18 kl 13:37 »
Jag har gjort liknande, men kvalstren verkar tåla rök. Däremot tål de inte värme, så när grillen jag ställde in i hönshuset fått upp tempen lite över 70 grader en timme eller så, så hade de små kräken kolat ;D Det är rätt intressant att se hur de förflyttar sig mot kallare hörn mm (de hukar bara för att komma igen senare). Och de springer rätt långt och fort, men jag ställde grillen nära dörren så det blev varmast där först...

Man skulle ju kunna slänga på någon torkad växt som gav för kvalstren giftig rök.


Våra höns var också ute...

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #2 skrivet: 11 nov-18 kl 21:09 »
Kanske skulle ånga fungera?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #3 skrivet: 11 nov-18 kl 23:02 »
Ånga fungerar. Den tränger in bra i springor och blir ju inte lika het som varmluftspistol eller gasolbrännare, så den är inte så farlig för byggnaderna. Men tål byggnaderna rejält med vatten så räcker faktiskt varmvatten från kran. Något att tänka på när man bygger nytt.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #4 skrivet: 12 nov-18 kl 08:07 »
Det finns en dansk produkt som är till för detta. Staldrent, heter det. Man strör ut det på golvet och i värpredena och det ska fixa biffen.
Det köps i 5 eller 10 kg säck och är sandliknande.
På alla djurmässor brukar de stå och demonstrera produkten, jag har pratat med dem om den går att använda mot varroakvalster hos bin men dt har inte blivit klarlagt. Medlet ska vara mycket effektivt och ofarligt för hönsen.
Du kan säkert googla för att få mer upplysning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #5 skrivet: 12 nov-18 kl 09:52 »
När jag googlar på staldren så verkar det vara ett medel som är till för virus, bakterier och svamp, inte kvalster. Tror även att det är svårt att få det in i springor där kvalstrena bor, eftersom de håller till både i tak och väggar. Hittar ingen innehållsförteckning, men det verkar vara en ofarlig naturprodukt.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #6 skrivet: 13 nov-18 kl 08:56 »
När jag googlar på staldren så verkar det vara ett medel som är till för virus, bakterier och svamp, inte kvalster. Tror även att det är svårt att få det in i springor där kvalstrena bor, eftersom de håller till både i tak och väggar. Hittar ingen innehållsförteckning, men det verkar vara en ofarlig naturprodukt.
När kvalstren kryper ut ur sina hörnor så kommer de i kontakt med Staldren, så det verkar inte vara så viktigt att komma in i alla skrymslen. Om jag nu fattade demonstrationen rätt.
Det lär användas i stora hönserier, när de byter till nya djur och sanerar ut allt. Ska tydligen vara bra och en slipper allt slabb och gift.
Det strös ut på alla ytor och därefter läggs det vanliga ströet ovanpå.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #7 skrivet: 13 nov-18 kl 10:11 »
Jag tvivlar, eftersom kvalstren håller sig i väggar och tak, och springer lika mycket på undersidan av sittpinnarna som på ovansidan. Medlet måste vara rätt giftigt om det skall kunna bekämpa dem då.

Men det är andra förhållanden där de byter alla djur och sanerar fullständigt emellan.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #8 skrivet: 13 nov-18 kl 11:46 »
 :D....Det där Staldren är inte för Hönskvalster...Finns väl klor i pulvret...Tar bort lite bakterier och torkar upp bädden lite om man har det...Hade det varit ett verksamt undermedel mot kvalster kan jag garantera att dom skrikit om det  :D ... Bästa medlet mot kvalster är rengöring vilket gör att man får lite kontroll över situationen...Sedan upprepa om en vecka....Sedan begrunda situationen...Hålla koll....I gammalt hönshus måste släckt kalk som man blandar med vatten och antingen slabbar på väggarna med borste eller sprutar på med kompressor vara bäst...Täpper ju springor och paddar in insekterna och äggen i väggen...Blir ju högt ph-värde med kalken som även tar död på bakterier...Dessutom billigt...Ska man köpa alla kommersiella produkter som inte fungerar bättre blir det onödigt dyrt...

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #9 skrivet: 14 nov-18 kl 11:34 »
 :D...Utomlands finns det ju rökbomber att köpa för sanering av hönshus,dom innehåller pyretrin... Då kan man kanske likaväl tömma en sprayflaska insektsspray som innehåller pyretrin...Naturligtvis ha hönsen utomhus vid gasningen...

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #10 skrivet: 05 jan-19 kl 12:39 »
:D...Utomlands finns det ju rökbomber att köpa för sanering av hönshus,dom innehåller pyretrin... Då kan man kanske likaväl tömma en sprayflaska insektsspray som innehåller pyretrin...Naturligtvis ha hönsen utomhus vid gasningen...

Typ detta?
https://www.pestcontrolsupermarket.com/red-mite-killer-smoke-bombs-35g-twinpack-266-p.asp


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #11 skrivet: 06 jan-19 kl 07:37 »
...Just sådana bomber...

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #12 skrivet: 06 jan-19 kl 14:35 »
...Just sådana bomber...

Jag är lite inne på att köpa hem ett gäng såna, körde grillknepet idag och fick bra utdelning, tänkte köra grillknepet igen om någon vecka eller 2, då kanske man skulle avsluta eller köra samtidigt med en sådan bomb för maximal effekt eftersom alla verkar krypa fram av värmen.
« Senast ändrad: 06 jan-19 kl 15:54 av Pumba »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #13 skrivet: 07 jan-19 kl 06:01 »
....Jag tänker mig bara bomber eller ren Radar som en nödlösning...Då slå ut dom flesta kryp innan total rengöring...Så man kan gå in i hönshuset utan att bli totalt nedkvalstrad och rengöra...

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #14 skrivet: 07 jan-19 kl 09:08 »
....Jag tänker mig bara bomber eller ren Radar som en nödlösning...Då slå ut dom flesta kryp innan total rengöring...Så man kan gå in i hönshuset utan att bli totalt nedkvalstrad och rengöra...

Jag har beställt sånna men får fundera någon dag till hur jag ska göra, barnen är ju i hönshuset med och plockar ägg så för min del vill jag gärna få bort skiten så att barnen inte får problem av krypen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #15 skrivet: 07 jan-19 kl 17:01 »
Gifter är heller inget bra för barnen, så man får väga för och emot.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #16 skrivet: 07 jan-19 kl 18:41 »
Gifter är heller inget bra för barnen, så man får väga för och emot.

Jo men samtidigt så vädrar man ju bort det mesta av giftet när det är klart, ska ju inte heller vara någon fara för ägg osv.

Men jag tror jag ska börja med att höja tempen för dem och se hur mycket som kryper fram, det mesta som kröp fram nu i helgen är ju utplånade så det borde satt spår i populationen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #17 skrivet: 07 jan-19 kl 19:23 »
Jo, pyretriner är ju farligast för kryp. Men DDT och Malation var ju inte farligt heller, och Hormoslyr, Radiumtvål och asbest. Så vi kör i möjligaste mån enligt försiktighetsprincipen här, men jag är inte fanatisk. Och att använda gift känns också lite som att fuska.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #18 skrivet: 07 jan-19 kl 20:29 »
Jo, pyretriner är ju farligast för kryp. Men DDT och Malation var ju inte farligt heller, och Hormoslyr, Radiumtvål och asbest. Så vi kör i möjligaste mån enligt försiktighetsprincipen här, men jag är inte fanatisk. Och att använda gift känns också lite som att fuska.

Undra vad de kör med på de stora hönserierna, kan ju inte vara helt ovanligt detta där heller? Jag tvivlar ju på att de kör med grillen inomhus.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #19 skrivet: 07 jan-19 kl 20:41 »
Oftast så kör de väll rent när de byter besättning, de hönorna lever ju inte så länge. Man bygger ju stallarna så de tål hetvatten och med så lite skrymslen som möjligt.

Men något gift är nog godkänt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 3 användare
xaelanar, Be, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser